pgb-feestdagen

• Marlies

Ik heb een vraagje als pgb. budgethoudster.Ik heb een verzorgende die de verzorging en de verpleging doet en heb met haar een vaste uurprijs afgesproken voor de de uren die ze werkt.Maar nu kwam ze voor de feestdagen dat ze beide kerstdagen en nieuwjaarsdag vrij is!? want dat zijn feestdagen,en volgens haar is het bij wet geregeld dat het vrijedagen zijn.Is dat zo(pgb heeft geen cao.) en weet iemand misschien een oplossing want ik heb alle dagen toch die zorg nodig en ben van haar afhankelijk.

b.v.d Marlies

• Pieter

Je meent het toch niet dat je afhankelijk bent van slechts één zorgverlener?

Wat doe je dan als die ziek is of met vakantie?

Je kan het zo ie zo niet maken om iemand alle feestdagen te laten werken, maar iemand die werkt in de gezondheidszorg, weet ook dat hij op een aantal feestdagen wel moet werken (behalve 55+).

Als je zo afhankelijk bent is PGB dan wel een veerstandige keus?

• Nelleke

Ik vind ook dat je met één hulpverlener veel te afhankelijk bent van die ene persoon. Als de zorgverlener freelancer is kan ze vrij nemen wanneer ze wil, over het algemeen gebeurt dit in goed overleg. Normaal zijn er toch verschillende zorgverleners, die allemaal een feestdag werken: iedereen die in de zorg is opgeleid is gewend aan het werken op feestdagen.

Dat je volgens de wet vrij moet zijn op die dag is onzin, maar dat ze alle dagen moet werken kun je ook niet van iemand verlangen.

Tip voor als je weer eens iemand aanneemt: praat over feestdagen en bereidheid om extra in te vallen. Ook kun je voor de feestdagen hogere tarieven bieden. Leg dit vast in het contract!

• denise

Hoi Marlies,

Ik ben een ex-budgethouder(tot vorig jaar)en kan je het een en ander vertellen.Feestdagen zijn bij wet geregeld dat deze doorbetaald worden en je zorgverlener gewoon vrij is.TENZIJ je van tevoren met je zorgeverlener hebt besproken dat ze deze dagen doorwerkt,en het een en ander in een contract hebt vastgelegd.Daarbij gelden wel aangepaste uurlonen uiteraard.

Verder ben ik het met Pieter en Nelleke eens dat je je veel te afhankelijk opsteld als je maar 1 hulpverlener hebt.

ik heb altijd 1 vaste gehad en 1 op afroep,als mijn vaste hulp bijvoorbeeld ziek was of met vakantie(daar hebben ze immers ook recht op!)

Ik hoop dat je hier iets aan hebt?

Vr.gr.Denise

• Harm

Heel vervelend Marlies. Zie dit niet als een tegenslag, maar als een wijze les (scheelt een hoop frustraties). Mijn advies: ga met je PGB zorg inkopen bij een zorginstelling die ook PGB zorg levert. Dit hoeft helemaal niet duurder te zijn (PV vanaf 27,-). Je weet dan zeker dat er vervanging is bij ziekte, vakantie, feestdagen e.d. Daarnaast scheelt het je veel administratieve lasten. Deze kan de zorginstelling voor zijn rekening nemen en je hebt wel de flexibiliteit om zelf te bepalen wanneer er zorg komt.