Wat is het minimum?

• Babette

Hallo beste lezers,

Ik ga deze week als huishoudelijke hulp werken voor de thuiszorg.

Daar heb ik een half jaar contract waarvan 2 maanden proeftijd.

Daar ga ik 8.30 euro bruto per uur verdienen.

Is dit het minimum voor huishoudelijk werk?

Ben gewoon is benieuwd of het klopt.

Wie weet dit? Alvast bedankt voor het antwoorden.

Groetjes van Babette

• Harm

Hoi Babette,

Ten eerste: bij een half jaar contract mag je maximaal één maand proeftijd krijgen! Dit is van toepassing bij alle arbeidsovereenkomsten korter dan twee jaar! Waarschijnlijk zal je werkgever terug vallen op artikel 8a van de CAO thuiszorg, maar in de wet staat dat een arbeidsovereenkomst korter dan twee jaar een proeftijd kent van maximaal één maand.

Een thuishulp zit in de regel in FWG 15. De aanloopschalen beginnen bij 8,30 euro en de top van FWG 15 staat nu op 11,10 euro. Heb je absoluut geen werkervaring als huishoudelijke hulp of ben je nog heel jong? Dan is het begrijpelijk dat je in de aanloopschaal begint, anders neemt je werkgever een loopje met je!

Als ik het zo inschat hebben ze je maar voor korte tijd nodig en lig je er na een half jaar weer uit. Dit is namelijk echt een schandalig slechte arbeidsovereenkomst.

Groeten,

Harm

• Babette

Harm,

Ik heb geen werkervaring als huishoudelijke hulp.

En zo heel jong ben ik niet ben 31 (in feb. word ik 32)

Ze zijn nieuw hier in mijn woonplaats gezien de regels veranderd zijn.

De thuiszorg organisatie is van Icare.

Bedankt voor het advies dat ze maar 1 maand proeftijd mogen doen i.p.v. 2.

Dat zal ik zeker aankaarten.

Van hun kant is het ook even afwachten hoe het zal gaan lopen.

Bedankt voor je advies.

Groetjes van Babette

• Harm

Hoi Babette,

Je bent toch nog heel jong? ;-)

Maar niet jong genoeg voor zo'n slecht salaris. Ik zou er minimaal trede 3 uitslepen. Je hebt toch jarenlang voor je eigen huishouden moeten zorgen?

Succes!

Harm

• dirk

mijn vrouw is gestopt met de thuiszorg omdat ze 11.80 euro per uur eigen bijdrage moest betalen en dat allemaal wel erg duur werd. hoe is het dan mogelijk dat een thuiszorg werkster zo"n laag salaris uitbetaald krijgt ??

• Aned

Heel veel organisaties hebben de stel regel:

Geen ervaring is onderaan beginnen in schaal.

Dit zou ook in de CAO vastgelegd liggen. Heb het zelf niet kunnen vinden. Geen CAO voor handen.

Indien de stelling juist is dan handelt de organisatie juist.

Betreffende de eigen bijdrage: Een thuiszorg-organisatie gaat niet over de eigen bijdrage van een cliënt. De eigen bijdrage wordt berekend door het CAK!dirk schreef: