Ambulance en thuiszorg gaan samenwerken

• Nieuwslezeres

Onderstaand bericht las ik net. Mag dit zomaar? Wie draaien er op voor de kosten? En waar liggen de grenzen van verantwoordelijkheid. Moet je dan als thuiszorgmedewerker taken van de ambulance of huisarts gaan uitvoeren?

Ambulances geassisteerd door ziekenverzorgenden

Ziekenverzorgenden gaan door de ambulancedienst Midden Holland ingeschakeld worden voor eenvoudige hulp aan bijvoorbeeld ouderen. Mocht er bijvoorbeeld een bejaarde uit bed zijn gevallen en hiervoor naar een artsenpraktijk moet, is het niet meer nodig dat er een ambulance moet uitrukken. Deze verzorgenden verlenen dan de hulp.

Het gaat om een proef die in de omgeving van Katwijk en de Duin- en Bollenstreek bij Leiden wordt ingevoerd. Behalve de Regionale Ambulance Dienst is ook thuiszorgorganisatie Valent bij het project betrokken. Volgens deze organisaties zijn zij de eersten in Nederland die met elkaar op deze manier gaan samenwerken.

Het beleid van het kabinet is al een lange tijd gericht om de zorg efficiënter te maken. Indien ambulances niet onnodig hoeven uit te @!#$, wordt er veel geld bespaard, zo menen deze organisaties.

• Nelleke

De website van Valent maakt het veel duidelijker:

Dankzij een unieke samenwerking met de Regionale Ambulance Dienst (RAD) kan de ambulancedienst vanaf 9 januari 2007 de thuiszorgorganisatie Valent inschakelen. De acute zorgteams van Valent gaan de straat op voor mensen die geen medische zorg nodig hebben. Denk aan hulpbehoevende ouderen die uit bed zijn gevallen. Nu rukt de ambulance met een verpleegkundige nog te vaak onnodig uit in situaties waar ook een verzorgende hulp kan bieden.

Niet-medische noodhulp

Ambulancedienst RAD schakelt Valent in als zij ten onrechte opgeroepen wordt voor een situatie waarin de ambulance niet nodig is, maar er wél zorg nodig is. Valent en RAD starten het pilotproject in het zorggebied van Valent, de Rijn-, Duin- en Bollenstreek. Bij goede ervaringen wordt de samenwerking uitgebreid naar het hele werkgebied van de RAD.

De acute zorgteams

De medewerkers van deze speciale teams zijn professionele verzorgenden. In het voorbeeld van de gevallen cliënt, helpt het team hem of haar in de eerste plaats terug in bed. Indien nodig bieden de medewerkers van Valent verdere verzorging zoals het wassen of verschonen van de cliënt. Er zijn twee acute zorgteams van elk twaalf verzorgenden. Buiten kantoortijden en in het weekend is een verpleegkundige bereikbaar. Gebruik maken van het team is niet gratis, maar wordt – mits op medische indicatie - wel bekostigd uit de AWBZ-gelden.

• Laura

Citaat Nelleke:

“Gebruik maken van het team is niet gratis, maar wordt – mits op medische indicatie - wel bekostigd uit de AWBZ-gelden.”

Dus als het niet kan worden bekostigd krijgt de patiënt de rekening? Want een gevallen cliënt in bed helpen en verschonen valt niet onder een spoedindicatie (lijkt mij).

• Nelleke

Maar wel gewone thuiszorgindicatie lijkt me… waarom vraag je het niet gewoon aan Valent zelf?

• Simone

ik ben het helemaal met laura eens. als er geen levensbedreigende situatie si, komt er geen spoedinidicatie. dus dan moet de klant zelf betalen. verder kan ik me er niet druk over maken, maar het is wel een vreemde constructie.

• joyce

Ik vraag mij af hoe men door de telefoon kan beoordelen of er geen ambulance nodig is. Een oudere die regelmatig alarm slaat en om een ambulance belt zou beter af zijn met een ouderen alarmering waardoor bij alarm eerst familie of een thuiszorginstelling gaat kijken men heeft dan ook een sleutel voor toegang. Of gaat het om mensen die regelmatig uit bed vallen maar geen alarmering willen?

• Ambuboy

Ik werk zelf bij de ambulancedienst en ben fel tegen dit soort ontwikkelingen. De bedoeling is goed, maar maakt de zorg nog gecompliceerder. Je loopt nu het risico dat je de verkeerde discipline inzet voor een hulpvraag. Ik vergeet nooit meer een melding van een oude dame, die gevallen was in een flat. Ze zou mogelijk een heupfractuur hebben. Wij gingen dus alleen met onze koffer naar boven, bleek het een reanimatie te zijn! Oeps, foutje. Dan hebben wij nog de goede spullen bij ons om alsnog de goede zorg in te zetten, maar wat als hier een zorgteam van de thuiszorg bij was gekomen? Dan had die mevrouw geen enkele kans gehad om te overleven. En daarmee wil ik niet twijfelen aan de kunde en mogelijkheden van thuiszorgmedewerkers, maar blijf ik bij een wijze uitspraak uit de oertijd: “schoenmaker blijf bij je leest.”

• Hans

geen kwestie van schoenmaker blijf bij je leest.

Ambulancedienst schakelt in (zie tekst}

Ziekenverzorgenden gaan door de ambulancedienst Midden Holland ingeschakeld worden voor eenvoudige hulp aan bijvoorbeeld ouderen. Mocht er bijvoorbeeld een bejaarde uit bed zijn gevallen en hiervoor naar een artsenpraktijk moet, is het niet meer nodig dat er een ambulance moet uitrukken.