Overstap van thuishulp naar alphahulp

• Safari-Luna

Ik werk sinds december in de thuiszorg. Ik heb toen een contract voor 3 maanden gekregen. Omdat mijn contract bijna afloopt had ik vandaag een gesprek met mijn leidinggevende. Ik krijg geen vast contract, het zou hooguit verlengt worden tot 3 maanden. Zij stelde dus voor of alphahulp niks voor mij zou zijn. Ik kan dan zoiezo al wat van mijn vaste clienten meenemen..

Maar nu wil ik dus weten wat gaat er veranderen, en hoe zit het met de belastingen?

• joke

Als alpha hulp ben je niet meer in dienst van de thuiszorginstelling, geen ziekte geld, geen opbouw pensioen, geen scholing, geen inkomen als je vakantie opneemt, geen vakantie geld kortom je bent een kleine zelfstandige zonder rechten.

belasting moet je zelf regelen, je mocht vroeger altijd een bepaald bedrag vrij ontvangen maar hoe dit nu zit zou je na moeten vragen. Als ik jouw was zou ik niet in dienst treden als alfha medewerker, ik zou mijn contract met 3 maanden laten verlengen misschien is er meer duidelijkheid over 3 maanden ivm met de nieuwe wmo. Misschien kun je je dan laten omscholen via het arbeidsburean men is nog druk bezig een plan te maken voor de huishoudelijk medewerkers die straks op straat komen te staan.

• Safari-Luna

Nou na 3 maanden is het gewoon over. Dan word er niet meer verder verlengd. En sta ik dus zoiezo op straat..

In ieder geval alvast bedankt voor deze informatie!

• trijnie

beter iets dan niets!

• joke

Er wordt 20 miljoen vrijgemaakt voor scholing van huishoudelijk mederwerkers die door de wmo in de knel komen men kan dan een opleiding volgen voor andere functies in de zorg, misschien dat hier kansen liggen. Alpha hulp is misschien wel een alternatief maar als iemand geen partner heeft die ook een salaris verdient kun je denk ik niet echt bestaan van dit inkomen daarbij is er geen inkomen bij ziekte en vakantie en bouw je niets op aan pensioenrechten. Als je ontslagen wordt kun je misschien ook geholpen door het arbeidsbureau je laten scholen voor ander werk.

• Safari-Luna

Nou ik heb al wat verschillende dingen gedaan en de thuiszorg bevalt me juist heel goed. Ik heb wel een partner en mijn inkomen zijn dus een soort van extra of voor eens een keer bij te springen..

Ik weet nog steeds niet wat ik moet doen. Ik ga me eerst maar eens heel goed laten informeren voordat ik iets besluit.

• Aned

Ik zou ook denken, beter iets dan niet!

Niemand kan voorspellen wat de WMO exact doet. Nagenoeg alle thuishulpen A en soms ook verzorgende B krijgen hier mee te maken. Thuiszorg-organisaties zitten ook met het handen in het haar. Zijn afhankelijk van de verschillende gemeenten. Iedereen met een indicatie voor huishoudelijk hulp kan nu ineens een Alpha voorgeschoteld krijgen. Hier heeft niemand invloed op. De gemeenten klagen over te weinig geld dus willen zij het ook zo goedkoop mogelijk.

Als wij met z'n allen de zorg de rug toe keren en proberen “hoger” op te komen hebben wij straks geen werk +overschot+ en de cliënt is hier de dupe van.

Alpha helpende zijn heeft nog veel nadelen. Misschien dat ze in Den Haag daar aan moeten werken. Maar laten we er zijn voor de cliënt, die heeft hier niet voor gekozen!! En ook eerlijk… onze werkgever ook niet! Zij moeten ons het -slechte- nieuws brengen. DIt heeft niets met ons functioneren te maken, maar alleen met een wijziging in de wet AWBZ naar WMO. Dat hebben wij niet bedacht.

Kom op…. laten we onze cliënten niet in de kou staan!

• joke

Ik begrijp heel goed wat je bedoeld maar niet iedere werknemer die thuishulp is kan zich financieel redden als alfha hulp. Als je alleenstaand bent met de zorg voor kinderen moet je wel zekerheden hebben immers de huur ed gaat gewoon door en de boodschappen zijn ook niet gratis.

• Aned

Ik ben het daar helemaal mee eens Joke.

Als Alpha verdien je maximaal (> 23 jr) 12,20 euro en je mag niet meer dan 12 uur per week werken. Bovendien moet je je sociale lasten/verzekeringen e.d. allemaal zelf regelen. Je eigen vakantiegeld op zij leggen en bovendien heb je in de vakantie geen inkomen en ziek worden moet je al helemaal niet doen.

Neen, het is geen rozengeur.

• mellien

Even reactie, iedereen wil toch graag het een fijn gevoel hebben over wat per saldo overhoud per maand. Trouwens ik zit zelf in dubio wat ik moet doen. Wat ik nou niet precies kan vinden(lezen) hoeveel je nou daadwerkelijk overhoud per maand met een uurloon van 12,20. Ik kan in principe beginnen als Alphahulp voor 12 uur per week. Wat hou ik nou, zeg maar per maand over aan salaris. Netto dus.

Er gaat wat ik begrepen heb 4.4 procent af ipv 6 procent. Maar vlgs mij gaat er nog veel meer af.