eigen auto gebruiken voor clienten

• Berna

Als men met een client, die een pgb heeft, een uitstap doet met de auto van de

hulpverlener tegen betaling en er gebeurt een ongeluk, dan kunnen zich problemen

voordoen met de betaling door de verzekeringsmaatschappij.

De verzekeringsmaatschappij vindt dat dit een zakelijke rit is en zal de kosten

van de schade niet vergoeden.

Kijk je polis er maar eens op na.

• Rutger

Het lijkt mij sowieso niet verstandig om met een cliënt op stap te gaan, zonder dat daar duidelijke afspraken over zijn gemaakt. Is er vervoer noodzakelijk, dan kan een vervoersverklaring worden afgegeven door bijvoorbeeld een huisarts. Er komt dan een professioneel vervoerder (bijv taxi of ambulance) die het vervoer kan verzorgen. Deze is er wel voor verzekerd en jij als zorgverlener niet. Bij uitstapjes e.d. zou ik er voor kiezen om het vervoer te laten verzorgen door familie, buren e.d. Dan vallen eventueel claims namelijk wel onder de particuliere inzittende verzekeringen. Je haalt jezelf een hoop ellende op de hals als je met een cliënt gaat autorijden, ook in de priveauto van de cliënt!

• Berna

Denk dat het meer voor komt dan je denkt!

Als je bij een thuiszorginstelling werkt en je moet naar een client en deze vraagt

aan jou te rijden naar een pretpark of iets dergelijks moet je dan volgens jou zeggen

dat zijn familie of buren maar moeten rijden. Kom zeg.

In werkelijkheid rijden veel zorgverleners met eigen auto voor klienten tegen

vergoeding. Als er een ongeluk gebeurt zijn de rapen gaar als de verzekering

geen uitkering doet omdat zij dat als zakelijk vervoer zien.

• heleen

Nu we het weten zijn we gewaarschuwd!

• Rutger

Hoi Berna,

Je neemt niet echt een duidelijk standpunt in. Eerst zeg je: “Als de patiënt vraagt om naar het pretpark te rijden, kan je toch niet aan de familie of buren vragen om te rijden.” Letterlijk zeg je zelfs: “Kom zeg.” Daarna zeg je dat de rapen gaar zijn als de verzekering niet wil uitkeren na een ongeval, omdat deze het als zakelijk vervoer ziet.

Dan is het toch duidelijk hoe de situatie is?!? Géén cliënten met de auto vervoeren! Als ze naar een pretpark willen, gaan ze maar met de familie of buren. Het zal je maar gebeuren dat je na een ongeluk de rest van je leven aan het werken bent om een schadeclaim te betalen…….

Groetjes,

Rutger

• Hanneke

Uit de CAO:

http://www.abvakabofnv.nl/docs/cao/cao_56_16_20050101-20061001_t.pdf

Verzekering

Artikel 3

Indien de werknemer ingevolge de toepassing van artikel 1, lid 2 gebruikmaakt

van een eigen motorvoertuig, dient hij een WA-verzekering af te sluiten,

die mede de aansprakelijkheid van de werkgever dekt en waarbij tevens

een mede-inzittendenverzekering is gesloten. De werknemer dient de polis

desgevraagd ter inzage aan de werkgever te verstrekken.

• regina

Maar die inzittende verzekering is niet voor client vervoer dan wordt het nl zakelijk.

Daarbij hoe ga je die uren declareren, je krijgt toch geen indicatie voor het vervoeren van clienten naar een pretpark oid. Dan doe je het ws in je vrije tijd als een soort van taxi en vraag je hiervoor geld. Dat is natuurlijk iets heel anders lijkt mij. Als je dit doet is dit geheel buiten de werkgever om als je dan een aanrijding krijgt zou ik in ieder geval niet vermelden dat dit een client via de thuiszorg is waar je ook zorg aan geeft, en niet vermelden dat je hier een vergoeding voor hebt gevraagd. Voor vervoer in declaratie tijd van de client bv artsen bezoek zou ik eerst toestemming vragen aan de werkgever meestal zijn ze hier niet zo blij mee, je kunt immers ook mee via het wvg vervoer als begeleiding als de client hiervoor een pasje heeft en anders toch gewoon familie.

• Hanneke

Precies. Als je al de juiste verzekering hebt zoals aangegeven in de CAO ben je alleen verzekert voor clientvervoer als het om je werk gaat, dus inderdaad bijvoorbeeld bij een artsenbezoek en niet voor uitjes. Probleem is alleen dat er bij ons bijvoorbeeld een aantal clienten zijn die een indicatie hebben voor boodschappen. De dagelijkse dingen als aardappels, groenten en vlees halen met client zouden er dan onder vallen, maar hoe zit het als je met iemand kleding gaat kopen? Is dat een uitje of niet?

Wat regina zegt: “Als je dit doet is dit geheel buiten de werkgever om als je dan een aanrijding krijgt zou ik in ieder geval niet vermelden dat dit een client via de thuiszorg is waar je ook zorg aan geeft, en niet vermelden dat je hier een vergoeding voor hebt gevraagd.” Kun je in geval van een blikschade nog wel doen, maar wat als er lichamelijk letsel is bij de client en de familie een claim neerlegt?

Ik denk dat je gewoon nooit clienten in je eigen auto moet vervoeren. Als je al met een client samen weg moet, regel dan een taxi o.i.d. Dan ben je altijd gedekt.

• regina

Het feit dat de fam van de client een claim bij de thuiszorg organisatie of bij de verzorgster zou neerleggen daaruit blijkt al dat de fam het niet heeft begrepen. Je moet dit soort vervoer zien alsof je gewoon met een kennis of buurvrouw uitgaat, de inzittende is dan verzekerd via de inzittende verzekering als je hebt afgesproken dat je hiervoor bv een vergoeding krijgt valt dit niet onder werk want dan zou je dubbel declareren km vergoeding via de werkgever en een bedrag van de client. Dus dit is gewoon taxi spelen omdat je dat voor die persoon wilt doen niet omdat je dit doet omdat je werkgever het van je vraagt. Ik denk trouwens dat die inzittende verzekering die de werkgever je vraagt af te sluiten niet voor clienten is maar omdat je eventueel wel eens een collega meeneemt die je moet begeleiden oid.

Als clienten een indicatie hebben voor boodschappen dan valt daar niet onder kleding kopen. Als een verzorgende samen met een client boodschappen gaat doen dan moet men ws ook een indicatie hebben voor begeleidende verzorging anders moet de verzorgende het zelf doen bij de dichtsbijzijnde winkel, dus niet gezellig naar de stad om vleeswaren te kopen bij de hema ook al zou je het de client nog zo gunnen.

• loes

Ik heb nog een vraagje nadat ik jullie mailwisseling heb gelezen. Mijn oppas haalt mijn zoontje (9 jr) van school en rijdt dan naar een andere hulpverlener. Tot nu toe probleemloos, maar de zorginstantie waar ze voor werkt maakt nu problemen. Met de vorige zorginstantie had ik een overeenkomst waarin het vervoer was opgenomen. Dekt dat wel de lading? Of moet ik nu toch een andere oplossing zien te vinden? We hebben wel een indicatie voor vervoer, maar volgens mij was die alleen voor vervoer van/naar school. Suggesties???