Alpha hulp gestopt, wie herkent dit???

• Moon63

Misschien een schreeuw in de woestijn, maar ik zag dit prikbord en vroeg me af wie zich hier in herkent???

Ruim 14 jaar geleden (toen mijn dochter 4 werd) ging ik weer vrolijk aan de slag als alpha-hulp. Met heel veel liefde en plezier heb ik dit tot 1 januari 2007 gedaan en heb toen uit pure wanhoop, boosheid mijn baan opgezegd.

Toen ik in 1992 begon was deze baan gemaakt voor vrouwen die buiten de zorg voor de kinderen een baantje wilde (voor toen max. 9 uur per week), daar hoefde je geen belasting over te betalen, maar daar stond tegenover, geen ziektekostenvoorziening, geen echt vakantiegeld, (was toen 1 gulden per uur) geen pensioenopbouw, maar ik was er gelukkig mee!!

Sinds 1994 vallen we via de belastingdienst (en regering) ineens in de groep van free-lancers, circusartiesten, enz. met een belasting tarief van ruim 32%

Sinds de nieuwe ziektekosten van 2006 ook nog een 4,4% erbovenop???

Buiten dat alles gaat de heffingskorting ook nog eens behoorlijk naar beneden, oke, een baantje, moet kunnen, maar over 5 uur werk per week???

Mijn man heeft geen topsalaris, beneden modaal, daar ligt het niet aan.

We strijden nu al bijna het 3de jaar met de belastingdienst met gedoe met aangiftes, aangetekende brieven, belastingtelefoonmedewerkers die je ook niks uit kunnen leggen, waar we voorheen nooit iets mee van doen hadden.

Toen kwam ook nog eens de nieuwe WMO erbij met nog steeds alle onzekerheid van dien, voor clienten en voor medewerkers.

Al met al is de lol er helemaal vanaf, hoezeer ik dit betreur voor alle mensen die juist zo afhankelijk zijn van deze hulp (ook op sociaal gebied)

Nu moet ik nog de aangifte over 2006 doen, maar heb ik nu de volledige heffingskorting en een meer dan verdubbeling van de ziektekostentoeslag per maand.

Ben ik hier blij mee, NEE helemaal niet, ik mis mijn werk, de mensen, maar 1/3 van een salaris van nog geen ?3000,– per jaar inleveren bij de belasting gaat me wel heel ver.

Ik weet wel, mijn situatie is anders dan misschien alleenstaande vrouwen die dit lezen, maar ik kan me zo voorstellen dat ik niet de enige getrouwde vrouw ben met een kind van nu net 19 (of kinderen) die zich herkennen in deze situatie.

Laat eens wat horen, ben benieuwd naar jullie reacties!!

Groetjes

Moon63

• Renata

Op http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/rekenhulp/

kun je ook nog eens uitrekenen wat je nu eigenlijk moet betalen, maar ws kom je op hetzelfde uit. Kleine baantjes worden door de overheid niet gestimuleerd, en eigenlijk zou je om van gunstige heffingskorting gebruik te kunnen maken tenminste 8132 euro per jaar moeten verdienen.

Zelf verdien ik als freelancer ca. 10.000 euro per jaar, en hoef door alle kortingen helemaal geen belasting te betalen! (behalve dan het ziektekostengedeelte)

Het is inderdaad heel jammer dat hiermee het zwart werken wordt bevorderd, en misschien kun je mede-alphahulpen vinden of anderen met een kleine baan om deze situatie eens aan de kaak te stellen, een nieuwe regering een nieuw geluid nietwaar? Stuur eens een brief naar de kranten!

• Moon63

Ben ook van plan meer neuzen dezelfde kant op te krijgen en zeker, al ben ik gestopt met werken, wel een dikke klacht in Den Haag bij diverse politieke partijen neer te leggen. (en niet zeggen, werkt toch niet. Als je niks doet gebeurt er ook niks!!)

Want je hebt gelijk, klein baantje of niet, maar nu na alle berekeningen, telefonisch overleg met de inspecteur van belastingen erachter komen dat ik ECHT een half jaar salaris inlever aan de belasting van ruim 32%, dan nog er bovenop een ziektekostentoeslag van 4,4% en het verlies aan heffingskorting (voor mij bijna € 600 p.j) en dan nog de zorgtoeslag.

Graag nog meer reacties………daar kan ik iets mee!!

Groetjes

Moon63

• niekie4

hoi

ik werk ook al 8 jaar als alpha en ben begonnen met 15 gulden per uur nu is het 12.20 euro!

dat is ook deels zo hoog omdat ze toen dit voorzien hadden en onze lonen aangepast zijn en dat is dus ook zo .

Ik betaal wel die 4,4% zorgpremie over mijn loon.

Na aftrek van 10% kosten voor vervoer en kleding etc. betaal ik nagenoeg geen belasting meer

wel lever ik een deel in van mijn heffingskorting ik geloof iets minder dan de helft zou ik moeten nakijken.

Ik weet dat iedere situatie verschillend is ik werk 9 uur per week.

• anne

Tja, helemaal mee eens!!!! ik heb het voor mezelf eens uit zitten rekenen, ik werk 3x 3uurtjes als alfahulp in de week, dus verdien per maand 453 euro, als ik niet zou werken, zou ik meer heffingstoeslag en zorgtoeslag krijgen, en zou 235 euro in de maand krijgen, dus schrik best, wat ik nu eigelijk overhoud met werken, ruim 200 euro meer als met niet werken!!!!!

Zit in vergelijkbare toestand als jij, zoon van bijna 19 en een man net beneden modaal, dus ja, die 200 euro meer door wel te werken, zijn meer dan welkom.

Maar je bent als alfahulp wel vogelvrij hoor, nergens recht op,als je ziek bent krijg je pas na 2 wachtdagen betaald, dus dat gebeurt in de praktijk niet snel.

Als je eens goed griep heb, is het een dure maand voor je,want de eerste twee weken heb je niks.

Nee, ik ben het ook helemaal zat, maar het werk ligt helaas niet voor het oprapen…..

• moon63

Alvast bedankt voor jullie reacties, ik hoop op nog veel meer!!

Wil er nog een ding aan toevoegen, de heffingskorting waar we het over hebben is zoals ze in de verkiezingen noemde, de aanrechtbelasting (tikkie minderwaardig, maar goed)

Logisch als je werkt dat deze vervalt of deels vervalt.

Maar elke partner heeft jaarlijks recht op € 2043,– dus via de belastingdienst, per maand dus € 170,–. (als je geen baan hebt)

Iedereen moet dus voor zichzelf eens kijken buiten alle andere lasten waar we het al over hadden wat er concreet overblijft.

Begrijp me nogmaals niet verkeerd, ik heb dit 14 jaar met alle liefde van de wereld gedaan, maar ik vind dat Den Haag wakker geschud moet worden!!

Groetjes

Moon63