Misschien een schreeuw in de woestijn, maar ik zag dit prikbord en vroeg me af wie zich hier in herkent???
Ruim 14 jaar geleden (toen mijn dochter 4 werd) ging ik weer vrolijk aan de slag als alpha-hulp. Met heel veel liefde en plezier heb ik dit tot 1 januari 2007 gedaan en heb toen uit pure wanhoop, boosheid mijn baan opgezegd.
Toen ik in 1992 begon was deze baan gemaakt voor vrouwen die buiten de zorg voor de kinderen een baantje wilde (voor toen max. 9 uur per week), daar hoefde je geen belasting over te betalen, maar daar stond tegenover, geen ziektekostenvoorziening, geen echt vakantiegeld, (was toen 1 gulden per uur) geen pensioenopbouw, maar ik was er gelukkig mee!!
Sinds 1994 vallen we via de belastingdienst (en regering) ineens in de groep van free-lancers, circusartiesten, enz. met een belasting tarief van ruim 32%
Sinds de nieuwe ziektekosten van 2006 ook nog een 4,4% erbovenop???
Buiten dat alles gaat de heffingskorting ook nog eens behoorlijk naar beneden, oke, een baantje, moet kunnen, maar over 5 uur werk per week???
Mijn man heeft geen topsalaris, beneden modaal, daar ligt het niet aan.
We strijden nu al bijna het 3de jaar met de belastingdienst met gedoe met aangiftes, aangetekende brieven, belastingtelefoonmedewerkers die je ook niks uit kunnen leggen, waar we voorheen nooit iets mee van doen hadden.
Toen kwam ook nog eens de nieuwe WMO erbij met nog steeds alle onzekerheid van dien, voor clienten en voor medewerkers.
Al met al is de lol er helemaal vanaf, hoezeer ik dit betreur voor alle mensen die juist zo afhankelijk zijn van deze hulp (ook op sociaal gebied)
Nu moet ik nog de aangifte over 2006 doen, maar heb ik nu de volledige heffingskorting en een meer dan verdubbeling van de ziektekostentoeslag per maand.
Ben ik hier blij mee, NEE helemaal niet, ik mis mijn werk, de mensen, maar 1/3 van een salaris van nog geen ?3000,– per jaar inleveren bij de belasting gaat me wel heel ver.
Ik weet wel, mijn situatie is anders dan misschien alleenstaande vrouwen die dit lezen, maar ik kan me zo voorstellen dat ik niet de enige getrouwde vrouw ben met een kind van nu net 19 (of kinderen) die zich herkennen in deze situatie.
Laat eens wat horen, ben benieuwd naar jullie reacties!!
Groetjes
Moon63