Alpha hulp - B hulp

• henk

Mijn vrouw werkt als B Hulp verzorgende in loondienst bij een thuiszorgorganisatie .

Door de wet WMO worden veel klanten van haar geindiceert voor Alpha hulp .

Volgens haar leidinggevende moet ze dan maar als Alpha hulp gaan werken.

Ze moet dan als B hulp ontslag nemen bij de thuiszorgorganisatie waar ze ongeveer 20 euro bruto verdiend.

Een Alpha hulp is in dienst bij een klant voor bruto 12.20 euro per uur en heeft voor de rest geen sociale rechten meer .

Moet ze dit accepteren ?

• Annemarie

Persoonlijk zou ik het niet accepteren, maar ze zal zelf de situatie het best kunnen inschatten.

Werkt zij omdat jullie het geld hard nodig hebben en er banen op de tocht staan kan het een (tussen)oplossing zijn.

Ik zou zeker eens met de leidinggevende bespreken of er geen andere opties zijn, zoals bijvoorbeeld de C- of niveau 3 opleiding volgen (als ze dat wil natuurlijk) en informeren bij andere thuiszorgorganisaties of zij B-ers aannemen.

• banjer13

Ik zou dat niet accepteren ik ben zelf een b-hulp maar heb haast geen huishouding meer.Ik doe elke ochtend alleen klanten wassen en aankleden en kousen aandoen.Ik werk 32 uur per week en werk dus 5 ochtenden alleen verzorging en 2 middagen huishouding en 1middag om de week om dat ik ook weekenden werk.Ik kan me voorstellen als iemand een man heeft met een baan,maar ik heb die niet en zovele andere ook niet.En ik zou echt niet met minder geld kunnen doen want dit salaris is net niet genoeg want de laatste week zit ik altyd krap of zonder laat saan als ik alpha hulp zou doen.Dan kan je beter ontslag krijgen dan krijg je tenminste nog een uitkering.

• henk

Ze hoeft niet te werken omdat we het geld nodig hebben , ze wil eigenlijk niet voor minder geld als Alpha hulp het zelfde werk doen als B hulp .

Ze heeft al opleidingen gevolgd om als B hulp te kunnen werken dus is ze niet erg gemotiveert om nog een andere opleiding te volgen in de zorgsector en dan weer te worden weggereorganiseerd .

Misschien gaat ze wel voor ontslag met een gouden handdruk en later werk zoeken in een andere sector

• joyce

Natuurlijk nooit zelf ontslag nemen, maar 20 euro per uur bruto als b hulp lijkt mij ernstig overdreven dat verdient een verpleegkundige in de wijk nog niet.

• gerda

Op het moment werk ik als thuishulp-A in loondienst.

Ook bij ons worden veel klanten voor alpha-hulp geindiceerd.

Mij is verteld dat als je als alpha-hulp werkt je 1/3 deel van je salaris

opzij moet zetten voor de belasting, want na een jaar krijg je een aanslag.

Na die aanslag krijg je na een maand weer een voorlopige aanslag.

(ook weer 1/3 deel). Kortom je gaat in het eerste jaar voor een drol werken

en je hebt totaal geen rechten.

Ik weet niet of dit inderdaad klopt, maar als het waar is wordt het niet leuk meer.

• ellfriede

Als B medewerkster moet je je niet zo aan de kant laten zetten. Ik werk in eenVen V team waar we ook een b verzorgende hebben..en wij als team zijn daar erg blij mee..de teams zouden nog veel meer gemengd moeten worden zodat er optimale zorg geleverd kan worden van afwas tot op bed…binnen 1 team. Maarrrrrr daar is nog nooit over nagedacht.. In ieder geval laat je als b verzorgende niet in de hoek duwen…en in ieder geval geen ontslag nemen.Ook nog even een reactie op kleine organisaties…dat die prima functioneren….jaja..rond kerst konden sommige geen zorg leveren omdat het geld op was.En is het niet een algemeen verschijnsel binnen de zorg…dat deze verslechtert.Klein of groot maakt niet uit..men denkt alleen maar in euros….

• henk

In die 20 euro voor B medewerkster zitten al je vakantiedagen , cursustijd ,feestdagen en belastingen .

M.a.w. wat je bruto kost omgerekend naar elk gewerkt uur.

Als verpleegkundige kost je ongeveer 28 euro bruto.

En de Alfha - hulp krijgt dan ongeveer 12 euro.