Vraagje aan de B-ers onder ons...

• Annemarie

Gisteren kreeg ik een mailtje van een oud-klasgenootje van me waarmee ik samen de niveau 2 opleiding heb gedaan.

Door de invoering van de WMO is er bij haar werkgever nogal wat (ten nadele van het personeel) veranderd en nu is ze aan het solliciteren bij andere thuiszorgorganisaties.

Ze werkt 5 ochtenden in de week in een H&Vteam. Na haar diplomering is al het HDL-werk bij haar komen te vervallen en doet ze alleen nog ADL-werk.

Nu ze solliciteert bij andere organisaties valt het haar op dat er veel organisaties zijn waar de B-ers eigenlijk alleen ingezet worden voor ADL-werk als er bij de V&Vteams tekort aan personeel is (vakanties/ziekte enz.)

Ik was eigenlijk verbaasd dat zij alleen ADL-werk doet. Zelf werk ik 5 ochtenden en 2 middagen.

In de ochtenden doen alle B-ers bij ons van 8 tot 9 ADL werk en daarna (dus ook de middagen) HDL-werk.

Nu zijn we aan het mailen met andere oud-klasgenootjes en het valt ons op dat iedereen die tot nu toe geantwoord heeft eigenlijk alleen ADL-werk doet, maar we waren in de klas maar met 5 man vanuit de thuiszorg, de rest werkte intramuraal.

Hoe werkt dat bij jullie in de H&Vteams?

• banjer13

Bij ons bstaat geen h&v teams meer,wij b-ers zijn bij een v&v tem geplaatst.

We hebben een paar huishoud adressen maar die zijn op b of c geindiceerd.

Vandaar dat ik veel verzorging doe en veel minder hh dan eerst.Maar overal is het anders hoor,bij ons bv mag in de ene team wel een b-er in de avond en ik bv weer niet.

• Annemarie

Waar vallen bij jullie de huishoudelijke hulpen dan onder? Of zijn die allemaal alpha geworden?

Bij ons zit er ook verschil in de b-ers onderling.

Wij hebben b-ers en niveau2-ers (om het even zo te noemen).

De b-ers mogen bij ons enkel mensen helpen met wassen (niet op bed), aankleden, scheren, haren doen, steunkousen aantrekken, helpen bij eten/drinken e.d

De niv. 2-ers mogen medicijnen uit de tray geven (als die door de apotheek aangeleverd zijn), met tilliften werken, mensen op bed wassen e.d.

De b-ers kunnen dus niet in de avond of het weekend ingezet worden de niv. 2-ers wel.

Het gekke vind ik wel dat we op papier allemaal b-helpende heten en hetzelfde betaald krijgen (m.u.v. de toeslagen natuurlijk).

Ben benieuwd naar hoe het bij andere thuiszorgorganisaties werkt.

• banjer13

Bij ons gaat het meeste naar het a-team(huishoud team)alleen klanten die op b of c geindiceerd zijn waar een a-hulp niet naartoe kan blijft in het v&v team.

Het word gewoon verschillend per team gedaan hoor.Ik ken 2 ouwe collegaas die ook b zijn en die mogen wie wel de avond doen.In mijn team vinden me collegaas dat ik het ook zou kunnen doen er zijn klanten genoeg voor mij,maar de leiding wil dat niet.Terwijl er vaak geen flexer op komt dagen,en dan moeten er klanten afgebelt of familie of harder werken.Ze denken tegenwoordig niet meer aan de klanten zelf en dat vind ik erg jammer.Daarom gaat het slecht met de thuiszorg we zijn nu nummertjes geworden.

• Rutger

Hoi Banjer13,

Je frustraties kan ik wel begrijpen, maar is het niet een beetje kort door de bocht om te stellen dat dit de reden is dat het slecht gaat met de thuiszorg? Is het niet meer een probleem binnen jullie organisatie?

In mijn ogen mag ook de overheid de hand in eigen boezem steken. Door de HV onder te brengen in de WMO en dat Europees aan te besteden, kun je wel goedkopere zorg leveren, maar of dit de kwaliteit ten goede komt is een tweede.

Verder denk ik dat er genoeg organisaties zijn die wel rekening houden met de cliënten. Zeker de kleinere organisaties hebben klantvriendelijkheid nog best hoog staan. Alleen bij de grotere fusie organisaties spelen vaak andere belangen een rol. Marktwerking in de zorg is prima, maar het mag niet ten koste gaan van de kwaliteit. Beter groot worden door klein te blijven.

Rutger