Wil toch graag even mijn verhaal kwijt,vandaar dat ik hier post.
Vanochtend belde mijn collega mij op omdat ze in een woning van een client kwam en de client op de vloer aantrof in de gang,ze wist niet zeker of ze overleden was.
Ik ben meteen erheen gegaan,en trof mijn collega overstuur aan en ben gaan kijken bij de client die inderdaad overleden was,al lange tijd geleden.
Heb de dokterspost gebeld en ook de oudste dochter van de client,zonder te melden wat de precieze reden was(gaat niet goed met moeder),we kennen de fam. goed.
In de slaapkamer vond ik een emmer halfvol bloed,wat de client gebraakt had,ook het bed was vuil.
Mijn client heb ik gewikkeld in haar dekbed,de ogen en mond stonden open,dit vond ik te confronterend voor haar dochters,en ben aan de schoonmaak gegaan voordat de fam. kwam.
Mijn collega heb ik op de bank plaats laten nemen,was erg geshockeerd,koffie gezet en heb de h.a. en dochter opgevangen,heb haar verteld dat haar moeder overleden is,w.s. door een maagbloeding,en dat ze in de gang lag.
Ik heb overlegd met de h.a. om de client op bed te leggen,maar de verstijving was al te ver,en ze lag ook in een soort foetushouding.
Om 9.15 belde ik de uitvaartverzorger(de andere dochters waren er inmiddels ook),hij kon pas om half 11 komen,dit heb ik niet geaccepteerd i.v.m. de situatie,10 uur zou het uiteindelijk worden.
Mijn collega en ik hebben goede gesprekken gehad in die tijd met de fam.,dit voelt achteraf erg goed,ook ben ik blij dat ik de dochters heb kunnen weerhouden om naar hun moeder te gaan kijken.
En dan moet je op een gegeven moment weer verder met de route,knop maar om en een paar keer gebeld met de betreffende collega.
Pas toen ik thuis kwam kwam het besef wat ik meegemaakt had,trillende handen,geen eetlust en de behoefte om het erover te hebben.
Ik werk nu 8 jaar in de zorg,heb genoeg gezien,maar dit vond ik heel erg,dat ze uren lang daar lag,in nood geweest is.
Maar heb nog veel voor haar familie kunnen doen,dus indirect ook voor haar.
Bedankt voor het lezen van mijn verhaal,je weet dat je dit kan meemaken in de zorg,maar ik heb er wel moeite mee.