WMO en veranderingen op je werk

• Nathalie

Ohoh? de WMO!

We wisten dat er een hoop zou veranderen, maar nu lopen wij (ik en mijn collega?s) ineens tegen dingen aan die we niet verwacht hadden.

Het zijn niet eens grote organisatorische problemen, maar juist stomme kleine dingetjes:

?Vroeger? hadden we om de week een uur teamoverleg. Dat uur mochten we als werktijd schrijven.

Toen werd het terug gebracht naar ½ uur.

Nu zijn we een zelfsturend team en moeten we de planning maar in eigen tijd doen. We mogen het niet meer als werktijd schrijven.

De tijd die we nodig hadden om van de ene naar de andere cliënt te gaan was ook werktijd. Nu mogen we die tijd niet meer schrijven, dat is nu dus gewoon je eigen tijd. Het gaat vaak maar om enkele minuten, maar als je alle minuten in een jaar tijd optelt kom je toch aan behoorlijk wat uren.

Omdat we een zelfsturend team zijn hebben we allemaal 3 flexuren moeten opgeven. Dit zijn uren buiten ons contract waarin we in moeten vallen voor collega?s die ziek of vrij zijn.

Moeten ja, het is je eigen tijd, buiten je contract, maar de werkgever vind dat je het opgegeven hebt en dus beschikbaar moet zijn. Maar we hebben het zo?n beetje onder dwang op moeten geven. In praktijk komt het er dus op neer dat je standaard elke week 3 uur extra werkt.

Ben je ziek en is er geen collega beschikbaar om jouw cliënt over te nemen dan moet je dat op een ander tijdstip maar inhalen. Kan dus een weekje later zijn, maar ook in het weekend. Maar als je in het weekend werkt staat daar niks extra?s tegenover.

Ik wil wel eens weten of dit soort dingen bij jullie ook zo werken en of dit allemaal wel mag.

• ellfriede

dag nathalie..ja de wmo wat een vooruitgang binnen de thuiszorg….ahum dus..iedere gemeente hanteert weer zijn eigen regels…maar zoals het bij jullie gaat zou ik niet acepteren. maar inleveren en nog meer.Flexuren verplicht…belachelijk,in je eigen tijd plannen.plus reistijd van client naar client..en als je ziek bent moet je het maar inhalen……Het wordt hoog tijd voor aktie…en blijf je verzetten…het hele systeem zal zijn eigen nek wel omdraaien…en wees gerust ons hebben ze nodig..de uitvoerende..maar inderdaad wat je zegt kan dit allemaal maar, de at is aan het bezuinigen geslagen…waarbij het middenkader het moet ontgelden…en ontslagen zijn gevallen.Dus het komt op onze schouders de hele administratieve handeling van de client…terwijl je rooster al overvol zit. Er wordt over ons heen gewalst..en niet naar ons geluisterd…daardoor raken mensen gestressed,oververmoeid,enz.We moeten maar geen sociaal leven hebben dan kan je 24 uur klaarstaan…………

• Rutger

Reistijd=eigen tijd? Belachelijk! Sla de CAO Thuiszorg er maar op na. Je werkgever moet zich daar aan houden. Desnoods afdwingen via de vakbond en/of kantonrechter.

• regina

Welke functie heb je in de thuiszorg, door de wmo moet men wel bezuinigen maar de bedragen die de organisatie ontvangt voor awbz zorg zijn verder niet veranderd. De meeste dingen die je benoemd staan in de cao beschreven en daar heeft de werkgever zich aan te houden ongeacht of het zware tijden zijn. Reistijd is de tijd die je reist van client naar client dit is gewoon werktijd. Die drie uur die je noemt worden die nooit betaald ook als je in die tijd gewoon werkt? Zijn het wacht-uren dan moet men hier 5 minuten per uur voor betalen als je opgeroepen wordt voor werk dan is dit werktijd dus declareren op de client of als het ander werk is op ander werk.En hoe bedoel je onder dwang ik neem aan dat je een volwassen vrouw bent met een contract dit mag men niet zomaar veranderen.Planningen zijn nodig om de coordinatie en continuiteit van zorg te waarborgen, ik mag aannemen dat jouw werkgever ook liever tevreden clienten heeft en niet zit te wachten op allerlei klachten telefoontjes als er niemand komt opdagen, wil hij deze tijd niet betalen dan niet meer plannen jammer dan als het misloopt. Als je ziek bent ben je ziek en als de werkgever dit niet kan oplossen is dit niet jouw probleem, de werkgever heeft niet voldoende personeel of kan niet plannen. Is de or hiervan wel op de hoogte ik kan mij niet voorstellen dat men hiermee accoord is gegaan, vraag het anders eens na of anders bij je vakbond. Niet alles nemen en met je team in overleg met je teamleider of het managment zet je op-en aanmerkingen over de situatie op papier met duidelijke argumenten waarom je het er niet mee eens bent en zonodig onderbouwd met wettelijke regels die in de cao staan vraag advies hierover bij de vakbond.

• Nathalie

Ik ben helpende B, maar werk in het Hbbh-team als helpende A (ik word wel als helpende B betaald).

De 3 uur flex worden betaald als je daadwerkelijk ingezet wordt, maar daar gaat het niet om. Eind november is ons gevraagd of er mensen waren die eventueel flexuren erbij wilden hebben omdat er gewoonweg geen geld meer is voor uitzendkrachten. Daar kwamen weinig reacties op, iedereen zag de bui al hangen dat als je aangaf dat je uren buiten je contract zou kunnen werken het erin zou sluipen dat het elke week gebeurt. Halverwege december is het er door de OR doorheen gedrukt dat we allemaal 3 flexuren per week gingen draaien. Die flexuren worden ook echt op de roosters ingepland.

Als er veel zieken zijn vind ik het niet erg eens een keertje extra te werken, maar het kan toch niet zo zijn dat het vast op de roosters ingepland wordt?

• ellfriede

nathalie,toch vind ik het niet kloppen wat ze doen bij jullie. we hebben niet voor niets een cao. je moet je er echt tegen verzetten. en wat die flexuren betreft…het is niet jullie zorg dat er geld te weinig is voor inval krachten. en ziek is ziek…..je moet maares aan de directeur vragen hoeveel die verdient….en wat hij aan onkosten kan declareren…inclusief reiskosten. maar om het over jullie uit te spelen klopt niet…de or had beter moeten weten…of zijn die vals voorgelicht…..

• regina

Als ik het goed begrijp worden die 3 uren al ingepland van te voren en bellen ze s morgens op of je moet komen werken. Flexwerkers moeten minimaal volgens mij ook 24 uur van te voren duidelijkheid hebben of ze wel moeten komen anders moet er minimaal 3 uur worden uitbetaald. Dat geldt nl ook voor een uitzendkracht die moet men ook 24 uur van te voren afzeggen anders moet de instelling gewoon de uren betalen. Valt die 3 uur onder flexwerk of oproepwerk dan ben je niet verplicht aan de oproep gehoor te geven zie cao inval/oproepkracht. Valt de 3 uur onder bereikbaarheid dan staat hier een vergoeding tegenover voor de tijd waarop je bereikbaar moet zijn voor ongepland werk zie cao. Arbeidsduur is ook reis en wachttijden die hun oorzaak vinden in de door de werkgever opgedragen werkzaam heden inclusief de door gebroken diensten veroorzaakte extra tijd. en het noodzakelijk bijwonen van de direct uit de werkzaamheden voortvloeiende vergaderingen en werkoverleg. Vraag of kijk je cao boekje in en je kunt alles vinden ook al is de cao verlopen dan geldt deze tot er een nieuwe cao is. En laat niet zo over jullie heen lopen we moeten hard genoeg werken zonder deze door een werkgever verzonnen ongein.

• Nathalie

Werden we maar ‘s ochtends gebeld, maar in mijn geval (en zo ook bij vele collega’s) staan de flexuren ‘s middags ingepland. Ik word, als ik geluk heb, ’s ohtends bij mijn client gebeld dat ik 's middags moet werken. Als ik geluk heb, want meestal bellen ze tussen 12 en half 1 met de mededeling (er wordt dus niet eens gevraagd of je kan werken) dat je moet werken.

Die 3 uur valt niet onder bereikbaarheidsdienst.

Ik heb vanmiddag even zitten praten met een collega bij wie de 3 uur wel binnen de contracturen valt(zij is één van de weinigen). Zij heeft een contract voor 28 uur waarvan er 25 vast ingepland staan en 3 uur flexibel zijn.

Sinds 1 januari is het nu al 7x gebeurt dat er geen werk voor haar was om haar flexuren te vullen. “Vroeger” schreven we dat op als “geen werk” of “ander werk” als je bijvoorbeeld wat administratieve klusjes had gedaan. Dat mag nu niet meer. Met als gevolg dat ze nu dus uren tekort komt en daarop gewezen werd.

Zij kan er natuurlijk niks aan doen dat de werkgever geen adres voor haar heeft, maar de werkgever vind dat ze dat dan maar op een ander tijdtip in moet halen, als ze wel werk voor haar hebben. Dat kan natuurlijk als dat 1 keer gebeurt, maar niet als het de helft van de tijd gebeurt.Je hebt toch niet voor niks een contract voor een x-aantal uren?

Ik was het ineens helemaal zat en heb de bond gebeld. We hebben 1 geluk: de nieuwe afspraken staan wel op papier er is namelijk een memo naar iedereen verstuurd. Ik moet die memo nu opsturen en dan gaan ze ermee aan de slag.

• joke

Goed gedaan om de bond te bellen zeker nu is de bond aan het inventariseren tegen welke problemen werknemers in de thuiszorg aanlopen nav de invoering van de wmo. Laat ons weten hoe het verder gaat verlopen.

• Nathalie

Was zeker een goed idee! Ik heb een hoop gegevens door moeten geven en ze denken nu (weten het 99% zeker) dat ik al een jaartje of 4 onderbetaald word :-o Zo kom je nog eens ergens achter.

Kan nog leuk worden!