Ohoh? de WMO!
We wisten dat er een hoop zou veranderen, maar nu lopen wij (ik en mijn collega?s) ineens tegen dingen aan die we niet verwacht hadden.
Het zijn niet eens grote organisatorische problemen, maar juist stomme kleine dingetjes:
?Vroeger? hadden we om de week een uur teamoverleg. Dat uur mochten we als werktijd schrijven.
Toen werd het terug gebracht naar ½ uur.
Nu zijn we een zelfsturend team en moeten we de planning maar in eigen tijd doen. We mogen het niet meer als werktijd schrijven.
De tijd die we nodig hadden om van de ene naar de andere cliënt te gaan was ook werktijd. Nu mogen we die tijd niet meer schrijven, dat is nu dus gewoon je eigen tijd. Het gaat vaak maar om enkele minuten, maar als je alle minuten in een jaar tijd optelt kom je toch aan behoorlijk wat uren.
Omdat we een zelfsturend team zijn hebben we allemaal 3 flexuren moeten opgeven. Dit zijn uren buiten ons contract waarin we in moeten vallen voor collega?s die ziek of vrij zijn.
Moeten ja, het is je eigen tijd, buiten je contract, maar de werkgever vind dat je het opgegeven hebt en dus beschikbaar moet zijn. Maar we hebben het zo?n beetje onder dwang op moeten geven. In praktijk komt het er dus op neer dat je standaard elke week 3 uur extra werkt.
Ben je ziek en is er geen collega beschikbaar om jouw cliënt over te nemen dan moet je dat op een ander tijdstip maar inhalen. Kan dus een weekje later zijn, maar ook in het weekend. Maar als je in het weekend werkt staat daar niks extra?s tegenover.
Ik wil wel eens weten of dit soort dingen bij jullie ook zo werken en of dit allemaal wel mag.