thuishulp A naar alphahulp

• Babs

Wij hebben ook te horen gekregen dat ivm kostenbesparing de mensen met een voor bepaalde tijd contract Thuishulp A niet meer verlengd kan worden. Nu worden wij voor de keuze gesteld om over te schakelen naar Alphahulp of op zoek te gaan naar ander werk buiten de thuiszorg. Ik heb op dit moment een min-max contract van 15-24 uur. Werk max uren van 24 uur per week. Is het nu verstandig om in te stappen op Alphahulp en wat zijn de consequenties. (Belastingen etc, ) Hoor het graag. Velen worden nu in een moeilijke positie gebracht door de komst van de WMO.

• joke

De mensen met een tijdelijk contract gaan er het eerste uit omdat de thuiszorg niet kan inschatten hoe het met het werk zal gaan in de loop van het jaar, vast staat dat veel meer clienten worden gezet op hvz 1 (alfa hulp), men zit nu met te duur personeel men krijgt immers veel minder geld voor hvz 1 zorg. Er staat veel info op dit forum nav van alfa hulp, belasting moet je zelf opgeven, geen ziekte geld (2 wachtdagen max 6 weken), geen pensioen opbouw, als er geen klant is geen werk, geen bijscholingen/scholing, je bent werknemer van de klant dus geen instelling waarop je kunt terugvallen, geen vakantie geld en vakantiedagen.Of het verstandig is om als alfa hulp te gaan werken ligt aan je persoonlijke omstandigheden, kun je je niet laten scholen tot b of c verzorgende dat zou de instelling je toch kunnen aanbieden. Ik weet niet of je als je ontslagen wordt recht hebt op een ww uitkering (ligt eraan hoelang je hebt gewerkt) dan kun je op zoek naar een betere baan.

• Ynid

Ik heb van de week twee keer invalhulp gehad. De eerste verdiende € 9.50 per uur,

de tweede € 12,50. Je kunt dus onderhandelen denk ik.

Ik weet wel dat allebij de hulpen 25% weg leggen voor de sosiale voorzieningen en belasting. Of dit genoeg is weet ik niet.