Het gaat om het volgende.
Mijn vriendin, cliënt bij een thuiszorg instelling, en is daar puur afhankelijk van.
3 maal in week huishoudelijk hulp, en iedere dag verpleging.
Donderdag 5 april ben ik en mijn vriendin uitgenodigd door de zorgconsulente en psycholoog voor een gesprek. Wij waren van mening dat wij daar kwamen om zaken door te spreken over een probleem wat niets met de thuiszorg te maken had, iets waar wij al een tijdje mee bezig zijn. Maar tot onze schrik en verbazing was dit niet zo.
al snel werd duidelijk dat het om heel iets anders ging. Er werd ons medegedeeld dat de instelling de ADL en HDL zorg niet meer wilde bieden aan mijn vriendin met een opzeg termijn van een maand. Nu is door vele en andere omstandigheden mijn vriendin volledig versleten geestelijk gezien, zoals zij dat zelf zegt “Ik kan niet meer!!!!” Dus dit is wel een hele botte actie. Ook werd al snel duidelijk dat de zorgconculente, en de psycholoog zich volledig terug trekken, terwijl wij dachten dat er een vertrouwens band was opgebouwt al die jaren. Helaas is die na gisteren in duigen gevallen.
De reden tot dit besluit was dat de mensen op de werkvloer op hun tenen moeten lopen, en zij bang zijn om bij mijn vriendin fouten te maken. Nu zijn in het verleden fouten gemaakt, maar die zijn allang uitgesproken, en opgelost. Ik zou zeggen zand er over.
Er wordt zelfs meldingen gemaakt in het zorgdossier dat het fijn vonden om bij haar te hebben gewerkt, en hebben veel plezier gehad etc etc. We hebben zelfs ook zeer verbaasde reacties gehad van de verpleging. Citaat van de verpleging “dit kan niet waar zijn?” Helaas is het wel de werkelijkheid.
Ik moet daarom tot conclusie komen dat de reden die is genoemd verwerpelijk is, en niet de werkelijke reden is.
Eind vorig jaar is verhaal gaan spelen rond de nieuwe wet WMO. Daarin dreigde de instelling klanten te verliezen, omdat zij niet in het lijstje voor komen van de gemeente als zorgaanbieder.
De zorgcoculente heeft mijn vriendin over gehaald om toch maar te blijven met een PGB. De administratie die dat met zich mee brengt zou ook de zorgconculente gaan regelen. Met deze voorwaarde is mijn vriendin akkoord gegaan.
Maar nu deze situatie is ontstaan zit mijn vriendin met een PGB waar zij in eerste instantie niet om heeft gevraagd, en moet het nu maar mag uitzoeken met de administratie.
Ik kan me nog herinneren dat de medewerkers van de instelling langs de klanten ging met warme chocolademelk met slagroom, om de mensen over te halen om PGB te nemen. Helaas is de slagroom wel hele zure slagroom geworden
Jullie snappen wel dat wij ten einde raad zijn, en zijn opzoek naar een oplossing. Het kan niet zo zijn dat mijn vriendin door fouten van andere zonder hulp komt te zitten. We zijn al bezig met een klacht in te dienen bij de directie. Maar met een maand opzeg termein is het wel heel kort dag.
Maar zijn er misschien nog mensen die tips hebben om tot een goede oplossing te komen?
Ik hoop dat er een gouden tip bij zit.
Mvg
Rob
kattenliefhebber@gmail.com