Grote problemen met thuiszorg NOODKREET

• katten liefhebber

Het gaat om het volgende.

Mijn vriendin, cliënt bij een thuiszorg instelling, en is daar puur afhankelijk van.

3 maal in week huishoudelijk hulp, en iedere dag verpleging.

Donderdag 5 april ben ik en mijn vriendin uitgenodigd door de zorgconsulente en psycholoog voor een gesprek. Wij waren van mening dat wij daar kwamen om zaken door te spreken over een probleem wat niets met de thuiszorg te maken had, iets waar wij al een tijdje mee bezig zijn. Maar tot onze schrik en verbazing was dit niet zo.

al snel werd duidelijk dat het om heel iets anders ging. Er werd ons medegedeeld dat de instelling de ADL en HDL zorg niet meer wilde bieden aan mijn vriendin met een opzeg termijn van een maand. Nu is door vele en andere omstandigheden mijn vriendin volledig versleten geestelijk gezien, zoals zij dat zelf zegt “Ik kan niet meer!!!!” Dus dit is wel een hele botte actie. Ook werd al snel duidelijk dat de zorgconculente, en de psycholoog zich volledig terug trekken, terwijl wij dachten dat er een vertrouwens band was opgebouwt al die jaren. Helaas is die na gisteren in duigen gevallen.

De reden tot dit besluit was dat de mensen op de werkvloer op hun tenen moeten lopen, en zij bang zijn om bij mijn vriendin fouten te maken. Nu zijn in het verleden fouten gemaakt, maar die zijn allang uitgesproken, en opgelost. Ik zou zeggen zand er over.

Er wordt zelfs meldingen gemaakt in het zorgdossier dat het fijn vonden om bij haar te hebben gewerkt, en hebben veel plezier gehad etc etc. We hebben zelfs ook zeer verbaasde reacties gehad van de verpleging. Citaat van de verpleging “dit kan niet waar zijn?” Helaas is het wel de werkelijkheid.

Ik moet daarom tot conclusie komen dat de reden die is genoemd verwerpelijk is, en niet de werkelijke reden is.

Eind vorig jaar is verhaal gaan spelen rond de nieuwe wet WMO. Daarin dreigde de instelling klanten te verliezen, omdat zij niet in het lijstje voor komen van de gemeente als zorgaanbieder.

De zorgcoculente heeft mijn vriendin over gehaald om toch maar te blijven met een PGB. De administratie die dat met zich mee brengt zou ook de zorgconculente gaan regelen. Met deze voorwaarde is mijn vriendin akkoord gegaan.

Maar nu deze situatie is ontstaan zit mijn vriendin met een PGB waar zij in eerste instantie niet om heeft gevraagd, en moet het nu maar mag uitzoeken met de administratie.

Ik kan me nog herinneren dat de medewerkers van de instelling langs de klanten ging met warme chocolademelk met slagroom, om de mensen over te halen om PGB te nemen. Helaas is de slagroom wel hele zure slagroom geworden

Jullie snappen wel dat wij ten einde raad zijn, en zijn opzoek naar een oplossing. Het kan niet zo zijn dat mijn vriendin door fouten van andere zonder hulp komt te zitten. We zijn al bezig met een klacht in te dienen bij de directie. Maar met een maand opzeg termein is het wel heel kort dag.

Maar zijn er misschien nog mensen die tips hebben om tot een goede oplossing te komen?

Ik hoop dat er een gouden tip bij zit.

Mvg

Rob

kattenliefhebber@gmail.com

• Ynid

Op de site PER SALDO moet je even kijken.

Daar regelen ze alles voor je. Dit is een heel betrouwbare instelling.

Daar heb ik zelf ook gebruik van gemaakt.

Succes,

Ynid

• katten liefhebber

Bedankt voor jou reactie. We gaan na de paasdagen hard aan de slag om niet

het onvermijdelijke te laten gebeuren, en dat is, dat er geen zorg is.

Grt

Rob

• Nelleke

Per Saldo is de budgethoudersvereniging. Er zijn genoeg bonafide bureaus die zorg leveren aan PGB-houders, maar er is ook veel kaf tussen het koren.

Kijk ook eens op www.pznnet.nl

• anita

volgens mij mag dit niet zomaar.Als er een geldige indicatie is moet men de hulp die in de indicatie staat verlenen tot er een verlenging van de indicatie aangevraagd moet worden,omdat de huidige indicatie een keer afloopt.

• Babs

Volgens mij ook en mag dit ook zomaar niet.

• niemand

Hoi kattenliefhebber

Volgens mij moeten jullie hier een rechtszaak van maken, mensen met een indicatie en een duidelijke ziekteachtergrond mag wettelijk geen zorg geweigerd worden

Ik hoorde dat in een soortgelijke zaak, en vooral als er in het verleden fouten zijn gemaakt door de instelling dan sta je zeker goed, houd de papierwinkel goed in de gaten en geef geen zorgdossiers en mappen af als ze ze terug willen hebben of maak zeer zeker kopiën ervan, dat is je bewijsmateriaal

En inderdaad dit kan zo maar niet

Om de procedure van zorgweigering in gang te zetten moet er heel wat zijn voorgevallen

Het kan ook zo zijn dat je een dergelijke indicatie hebt die onder de verpleeghuisindicatie of verzorgingshuisindicatie valt en dan kan het zijn dat je in principe te duur wordt voor de zorgaanbieder omdat als je niet werkelijk naar een verzorgingshuis of verpleeghuisgaat dan de indicatie moet worden “omgehangen ”en dan heeft de instelling maar een minimaal bedrag wat ze per dag mogen besteden aan je zorg en dat is vaak boven het budget en kost de instelling die je thuiszorg geeft te veel, en zullen ze je proberen te lozen

Sterkte met dit hele gedoe, Nederland gaat de goede kant op he met de zorg

• ellfriede

daar ik werk bij de thuiszorg,roept dit bij mij veel vraagtekens op. weet naturlijk niet bij welke instelling jullie zitten en waar in het land. het is wel heel bot om de zorg stop te zetten..en waarvoor..zoals ik en mijn collegas al ons hart vast houden voor deze situaties die ontstaan door de wmo…maar je vriendin heeft gewoon recht op zorg..zoals iedereen. wonen jullie samen? vorige jaar is mijn zoon geopereerd aan zijn heup,heeft een prothese gekregen 25 jaar oud..en woont nog thuis,heb thuiszorg aangevraagd en na veel vijven en zessen gekregen..ja ik was er toch kon hem toch verzorgen..na bemiddeling van het ziekenhuis kwam de wv voor wondverzorging en wasbeurt..daarna de thuiszorg nog 3 maanden om hem te douchen …er werd gezegd dat ik mantelzorger ben,en het maar moest opknappen. maar ja ik had het voordeel dat ik zelf bij de thuiszorg werk…maar als je pgb hebt kan je toch de zorg inkopen,ik zou ook contact zoeken met je zorgverzekeraar…huisarts..informeren bij de rechtswinkel, want ik zou dit niet pikken als jullie was..voordat iemand bij ons de zorg wordt ontzegd moet er wel heel wat gebeurt zijn…agressiviteit, sexuele intimidatie, en tal van andere redenen..maar de zorg wordt niet zomaar gestopt met een opzegtermijn.ik hoop dat het allemaal weer goed op zijn pootjes terecht komt..maar wat ik ook erg vindt dat een zorgconsulente het laat afweten……wens jullie sterkte

• Nathalie

Er mag inderdaad geen zorg geweigerd worden als er een geldige indicatie is, maar is het niet zo dat de gemeente je kan dwingen over te stappen naar een instelling die wel een gunning heeft gekregen?

Wat ik opmaak uit het verhaal van kattenliefhebber is dat de instelling die nu de zorg levert de gunning van de gemeente niet heeft gekregen.

• katten liefhebber

Klopt helemaal….De instelling is niet mee genomen in het verhaal van de WMO in haar gemeente. Maar hebben ze hemel en aarde bewogen om de klanten te houden met een PGB

En voor ons nog steeds onbekende reden wordt zij binnenkort niet meer geholpen. De reden die ze mondeling gaven is dat ze een te smalle basis hebben, en bang zijn om fouten te maken.

Maar iedereen heeft het naar hun zin bij mijn vriendin, dat wordt zelfs in het zorgdossier vermeld.

Maar goed we zij al aan het kijken naar andere zorgaanbieders.