zorghulp naar Alpha

• anna 54

Hallo Dames

Ik heb 10 jaar als alpha gewerkt in die tijd betaalde ik geen belasting erover stak het mooi in mijn zak . Nu ben ik alweer 8jaar in dienst als zorghulp voor 15uur in de week en nu moet ik weer die overstap naar de alpha gaan werken . Nu lijkt het voor mijn voordelig uit te pakken omdat mijn in de VUT zit . Wat ik me alleen afvraag of ik de inkomsten van de alpha op moet geven voor de huur en zorgtoeslag en bij mijn aangifte. Ik heb een proef berekening gemaakt voor de inkomstenbelasting en mijn verzamelinkomen is dan 5200 EURO en dat is ook mijn verdiensten per jaar wat ik zo in mijn handje krijg na aftrek van vakantie dagen dus zeg maar 47weken per jaar ik ga dan ook maar 9uur per week werken .

Ik ben ook al bij de belastingdienst geweest en de belastingtelefoon gebeld word er ook niet wijzer van . Wat ik dan wel moet betalen is de inkomens afhankelijke bijdrage en dat komt op 225 euro per jaar . Wie kan me helpen ik vul dus wel belasting in ben ik verplicht loon vd alpha op te geven ze weten het toch wel hoor bij de belasting want de thuiszorg geeft het ook door . Volgens de gegevens die de belasting telefoon gaf mocht je 6100 euro belastingvrij bij verdienen .Wie het weet mag het zeggen .Allemaal veel succes . MARKTWERKING HAHAHA

• gerda

Volgens mij moet je loon voor de alpha wel opgeven. Net wat je zegt de

thuiszorg geeft dat ook wel door. Je moet ongeveer 1/3 deel (34,15%) belasting

betalen over je inkomsten. Alleen iedereen die werkt heeft recht op de algemene

heffingskorting. Dat is 1990 euro Dus als je bijvoorbeeld 5200 euro verdient moet

je ongeveer 1775,80 euro belasting betalen. Je mag hiervan die heffingskorting

aftrekken. Je houdt dus zelfs nog iets over.

Daarom bedoelen ze volgens mij dat je 6100 euro belastingvrij kunt verdienen.

Als je niet zou werken en je man is fiscaal partner met een bepaald inkomen

krijg je die 1990 euro door de belastingdienst uitbetaald (per maand)

Wat wel is bij alpha je inkomsten kunnen wisselen. Als je langdurig ziek

bent verdien je niks. Is er geen werk, geen inkomsten (puur slecht).

• anna 54

Gerda

Als ik als Alpha hulp gaat werken betaal ik daar geen belastingen over wel als je boven de 6100 euro uit komt per jaar .

Bij de thuiszorg geven ze ook aan niet meer als 10uurtjes te gaan werken dat is een veilige marge . Bovendien komt uit mijn proef berekening van de belasting dat ik dan zelfs nog recht heb op een stukje VT per maand . Conclusie als je dus per jaar op 5200 euro uitkomt dan verdien je dat dus zo in het handje alleen moet je de die ZVW premie betalen en dat is 4.4% van de verdiensten .

Maar wat ik zelf wel denk dat ik deze verdiensten wel bij het inkomen van mijn moet rekenen en dus ook op moet geven voor de zorg en huurtoelsag en daar gaat ik nog een keer achter aan en informeren bij de belastingdienst deze mensen doen het precies voor je uit rekenen . De belasting telefoon heb je geen fuc aan want iedereen vertelt het daar anders . Ja en ik weet dat als ik ziek word geen inkomsten heb . Ik ben nu al 5mnd in de ziektewet werk nu arbeidstherapeutisch 8uurtjes . Ik weet dat ik een groter risico heb om ziek te worden . Moeilijk allemaal hoor maar we zitten nu koffie dik te kijken wij weten pas in augutus wat er bij ons gaat gebeuren maar daarom wil ik juist alles op een rijtje hebben voor mezelf .

• gerda

Anna

Huurtoeslag is wat vroeger huursubsidie was en bij huursubsidie werden

altijd alle inkomsten achter 1 deur gerekend, dus denk ik dat je dat wel op moet

geven. Bij zorgtoeslag is je echtgenoot of gerigistreerd partner je toeslagpartner.

Als je weet dat je een groot risico hebt om ziek te worden zou ik er maar eens

goed over nadenken wat je doet. Als je de w.w. in gaat krijg je in ieder geval

nog 70 of 75%? van je inkomen. Zelf werk ik ook in loondienst, maar ik overweeg

toch om op zoek te gaan naar een baan met betere arbeidsvoorwaarden, hoe

prettig ik ook altijd mijn werk gevonden heb. Voor de mensen waar ik werk

vind ik het heel moeilijk en het doet mij zeer. Maar als het nu eenmaal allemaal

een centenkwestie gaat worden (want oh wat zijn wij duur voor de gemeente)

dan begin ik toch ernstige twijfels te krijgen.

groeten Gerda

• Kal

Ik BEN 22 en verdien 8,13E. bruto is dit weinig??

• Sihirci

hallo Kal,

Je hebt als 22 jarige recht op € 8.85 per uur wanneer je als alphahulp werkt.