55 jaar en feestdagen

• ellfriede

Brandend onderwerp,als je 55 jaar bent hoef je niet meer met de feestdagen te werken.Of in de weekends of avond..nu dat is oke. Degene die in de weekends en avonds draaien nu in principe op voor alle feestdagen. Terwijl bij ons een regel is iedereen binnen het team 3 feestdagen per jaar werken. nu de collegas die 55 zijn of ouder weigeren dat.Wat dus inhoudt dat anderen dus maar moet werken met feestdagen,en het maar moeten oplossen.Ik vindt dat als je normaal op maandagochtend werkt bijvoorbeeld, je toch ook op paas>pinkstermaandagochtend kan werken.Volgend jaar wordt ik 55 en ik werk altijd weekends wat ik daarna ook blijf doen,ik vindt het leuk om in het weekend te werken.Ik zou via deze weg weles willen weten hoe het elders te lande is geregeld….groetjes elfriede

• banjer13

Nou daar ben ik het helemaal mee eens want anders zou iedere keer en elke jaar

dezelfde pesonen moeten werken en dat vind ik belachelijk.Iedereen moet gewoon meewerken en niet zeiken.Ik werk ook op feestdagen en weekenden

we moesten toch flexibel zijn.Ik vind dat ze het moeten verplichten dat iedereen minstens 3 feestdagen meedraaien.

• joyce

Hoe bedoel je dat degene die weekenden en avonden werken nu ook alle feestdagen moeten werken, hebben jullie dan medewerkers die alleen weekenden werken en avonden? Bij ons moet je om en om feestdagen werken dus werk je pasen dan ben je met pinksteren vrij idem kerst en oud en nieuw. Heb je geen auto dan hoef je niet s avonds te werken. Als er veel mensen zijn van 55 jaar in een team en die willen allemaal vrij in de weekenden en met feestdagen zul je moeten schuiven met mensen dus in een ander team gaan werken waardoor de verdeling eerlijker zal worden. Ik heb zelf geen moeite met het feit dat 55+ niet meer willen werken in de weekenden, s avonds en op feestdagen. Ik denk wel dat die regel binnen niet al te lange tijd zal worden afgeschaft, we moeten immers ook allemaal langer doorwerken. Misschien moet de regel veranderen in als iemand 35 jaar onregelmatig heeft gewerkt hoef je geen onregelmatige uren meer te werken dat lijkt mij eerlijker gezien het feit dat je nu veel instromers hebt van 40 die alsnog voor de zorg kiezen, die hoeven maar 15 jaar onregelmatig te werken. Ik hoop het nog wel mee te maken na 22 jaar in de zorg moet ik nog wel een aantal jaren tot mijn 55 (ik ben nu 43), maar regelmatig baal ik er van die weekenden ed, ook vind ik dat wij in verhouding tot onze contracturen er veel moeten werken, ongeacht uren altijd twee per vier weken. In ons team is er maar 1 persoon die ouder is dan 55 maar die werkt zelf vaak weekenden, een aantal van mijn collega s zijn over niet al te lange tijd 55 dus dat is nog even afwachten. Misschien moet men het werken in weekenden, feestdagen en avonden beter belonen dan is het aantrekkelijker om te doen.

• Martus

Bij ons zijn er ook een aantal 55+ die geen weekenden e.d. meer werken, een aantal doen het wel. Maar het is nu eenmaal CAO bepaald, dus er valt weinig aan te doen als deze mensen weigeren te werken op onregelmatige tijden. Maar als de planners er niet uitkomen met de dienstlijst wordt er wel gevraagd aan hun of ze willen werken, zoniet worden de invallers of uitzendbureau ingezet. Maar het is niet zo dat de rest ervoor opdraaid. Je kunt altijd kiezen: kerst of oud en nieuw, pasen of pinksteren, hemelvaart of koninginnedag. En het hangt van je contracturen af hoeveel je werkt, heb je een hoog contract krijg je lange diensten, degene met een lager contract krijgen de halve diensten.

Bij ons eigenlijk geen problemen.

• Johanna

Zelf ben ik 55+ en draai ik geen avonddiensten.

Alleen ochtenddiensten/middagblokjes en weekenddiensten( soms wel 3 per periode ) + feestdagen. Ik heb een 38% contract. Geen contractverlenging omdat ik geen avonddiensten wil werken.

Zo kan het ook gaan.