Alphahulp ook aan bureau betalen?

• Herminez

Rutger in welke regio zit jij met je bureau?

• Carolien

De bureaucratie wordt er met elke nieuwe regeling niet beter op, het kost altijd meer geld en dat gaat nooit op aan dat waar de clienten het echt nodig hebben.

Het is natuurlijk een bezopen situatie dat een kleine organisatie een Raad van Bestuur en Toezicht zou moeten hebben. Dat is financieel totaal niet op te brengen.

Als ik het zo goed begrijp heb jij voornamelijk met PGB-s te maken ?

Ook voor PGBers met HVZ zijn er de nodige problemen ontstaan. Onder de WMO zijn er gemeenten die besloten hebben om 75% van het aanbesteedde HV1 tarief als PGB-budget toe te wijzen. Dit vanuit de gedachte dat een PGBer minder administratieve kosten zou maken. Voor dat bedrag konden veel mensen niet kostendekkend meer het PGB handhaven. Zij moesten geld bijleggen en daar bovenop nog de eigen bijdrage bekostigen. Gelukkig zijn de meeste gemeente hiervan teruggekomen en wordt er meestal gekozen voor 100% HV1 tarief. Maar dat is dus niet in alle gemeenten het geval.

Ik wacht met vrees het moment af dat ook de persoonlijke verzorging onder de WMO en dus aanbesteed zal gaan worden. Hoe kun je nog kwaliteit leveren wanneer je tegen kostprijs of minder moet aanbesteden om mee te kunnen doen bij de gemeente ?

• Rutger

Wij zitten in de Haarlemmermeer en krijgen ook best veel negatieve geluiden te horen over het PGB vanuit de gemeente. Dit is dus anders berekend dan het PGB vanuit het zorgkantoor?

Het is eigenlijk best triest dat vooral cliënten hier de dupe van worden, hopelijk komen de gemeente ooit bij hun positieven……

• Carolien

Ik weet niet precies wat de berekening is/was via het zorgkantoor. Maar ik heb wel begrepen dat het niet meer kostendekkend te maken was wanneer het PGB 75 % van 14,50 euro per uur zou zijn.

De hele situatie zal op de langere termijn nog veel meer problemen gaan geven. Meer ontslagen onder de thuiszorg A medewerkers zal ook aan de orde zijn. Daarnaast zullen er organisaties zijn die het hoofd financieel niet boven water kunnen houden omdat ze te laag hebben aanbesteed. Gevolg is dat er straks een flink aantal fusies van thuiszorgorganisaties zullen komen en allerlei samenwerkingsverbanden waardoor de keuzevrijheid die de clienten nu hebben grotendeels zal gaan verdwijnen. Wat als direct gevolg zal hebben dat er weer grote logge machtige thuiszorginstellingen zullen gaan ontstaan waarbij men de clienten niet meer kent en waarbij de client van ondergeschikt belang is.

Alles bij elkaar verwacht ik niet veel goeds voor de toekomst. Dit jaar hebben de gemeenten goedkoop aanbesteed, maar als er volgend jaar minder aanbieders zijn en meer samenwerkingsverbanden dan is de kans op prijsafspraken natuurlijk heel erg groot. Kijk nu ook maar naar wat er bij de ziektenkostenverzekeringen gebeurd. Het eerste jaar werd er onder de kostprijs bij veel maatschappijen gewerkt. Dit jaar worden de voorwaarden bij een aantal maatschappijen nog tijdens het jaar gewijzigd en voor volgend jaar is de verwachting dat de kosten extreem zullen gaan stijgen en er de nodige fusies danwel samenwerkingsverbanden zijn ontstaan waardoor de keuze steeds kleiner wordt. Ik denk niet dat er iemand is die van mening is dat het nieuwe ziektenkostenstelsel goedkoper en een vooruitgang is. Ik vrees dat we hetzelfde gaan krijgen bij de thuiszorg…

• Sas

Ik werk als Alpahulp 12 uur per week, ik verdien 10.75 euro per uur dit is inclusief vakantiegeld en hiervan gaat nog 4,4% naar de belasting. Dit word maandelijks uitgekeerd via de thuiszorg instelling. Als ik ziek ben heb ik rechtop doorbetaling van 6 weken, maar wel met twee wachtdagen per client.

Mijn vraag aan jullie is: Ik dacht dat het landelijk vast gesteld is dat een alpha hulp 12 euro en nog wat verdient? Verdien ik dan te weinig? Of betaal ik dan ook aan het zorg bereau?

In iedergeval bedankt al voor jullie reactie.

Groet, Sas