Hoe laat beginnen als alphahulp

• Sd

Hoi allemaal.

Ik hoop dat ik hier nog iets mag vragen.

Ik ben benieuwd hoe laat jullie zoal beginnen als alphahulp. Is bij ouderen mensen 8 uur 's morgens vaak te vroeg misschien? of kan dat gemakkelijk bij velen?

en tweede vraag is het vaak schoonmaak werk?

Of komt strijken, koken ook vaak voor als je 's morgens werkt?

Zijn jullie als alphahulpen zeer ervaren in schoonmaakwerk (bijv. huishoudschool)? Of leren jullie dit terwijl je werkt steeds beter?

Bij voorbaat dank!

• Arianne

Bij ons beginnen de alphahulpen om 9 uur. Er zijn natuurlijk uitzonderingen die vroeger beginnen omdat de client dit prettig vind. Het is dus clinet afhankelijk.

Strijken, boodschappen doen e.d. valt net als schoonmaken onder huishoudelijk werk.

Maaltijden worden niet door de Alpha gedaan, dat wordt apart geindiceerd. In de meeste gevallen wordt de maaltijd bereiden/opwarmen door een A of B helpende gedaan en echt helpen bij het eten, dus dat jij iemand eten geeft wordt vanaf B gedaan.

Ik vind dat je toch wel enige ervaring met schoonmaken moet hebben. Heb zelf ook huishoudelijkwerk gedaan en hoorde veel (vooral ouderen) toch klagen over onervaren mensen. Ze zeiden regelmatig dat ze de schoolmeisjes nog vanalles moesten leren.

Natuurlijk is er tussen hoe zij het vroeger leerden en nu een heleboel veranderd, maar er zijn echt 20-jarigen (die noemden zij dan schoolmeisjes) die geen theedoek of zakdoek kunnen strijken.

Maar je leert natuurlijk wel handige truukjes van ouderen. Ik heb zo heel wat handige tips uit “grootmoederskeuken” van oudere dames geleerd.