Alphahulp en indicatie

• Herminez

Ook in mijn gemeente is er veel onrust over de overgang van thuishulpen naar Alphazorg. ( Ik woon in een grijze gemeente. ) Heeft er al iemand ervaring met de geïndiceerde zorg voor huishoudelijke hulp als er een klasse 5 of hogere indicatie is? Volgens mij wrikt dat met Alphahulp.

Hoe gaat het in jullie gemeente met indicaties onder WMO wanneer er een indicatie wordt afgegeven voor verschillende functies? ( Dus verpleging, bijvoorbeeld prikken- AWBZ, verzorging, bijvoorbeeld wassen en aanklede en in bed leggen- AWBZ en huishoudelijke verzorging-WMO ? Of een combinatie van ondersteunende begeleiding en huishoudelijke verzorging? )

• Hanneke

Bij ons (ook een vergrijzende gemeente) wordt het globaal als volgt bepaalt:

HV1 = Alleen helpen bij HV taken klasse 1 en 2, clienten kunnen bepaalde dingen dus nog zelf = Alpha

HV2 = Bepaalde HV taken volledig overnemen klasse 1,2 en 3, client kan veel minder zelf. Maar ook bv een maaltijd opwarmen, koffie/thee zetten, de was verzorgen e.d. = Helpende A

HV 3= Bijna alle HV taken overnemen, helpen bij de ADL = Helpende B

HV 4= Alle HV taken overnemen + volledige ADL = Helpende B/Verzorgende C

Sowieso gaat er bij ons minimaal een B-er in als er ondersteuning bij de ADL nodig is in wat voor vorm dan ook.

Dit is zo bedacht omdat 99% van de clienten die ook maar enige ondersteuning nodig hebben vaak alleen maar achteruit zullen gaan en ze zo niet steeds wisselende hulpen hebben. De enkeling die alleen voor bepaalde tijd ondersteuning bij de ADL heeft (vaak mensen die geopereerd zijn e.d. daar komt vaak ook de verpleging) die hebben vaak een hogere HV klasse en dan wordt het dus ook minimaal een B-er.

• Carolien

Indicaties verschillende functies:

De verschillende functies kunnen gelijktijdig worden aangevraagd. De thuiszorgorganisaties stuurt de aanvraag voor hulp naar de desbetreffende instantie (gemeente of AWBZ). Vervolgens wordt de indicatie gesteld door het indicatieorgaan. Is dat toevallig dezelfde organisatie dan zullen de functies gelijktijdig geindiceerd worden. Is dat niet het geval zal er 2 maal een indicatiegesprek/bezoek plaats vinden.

Indien de client kiest voor 1 thuiszorgorganisatie voor beide functies dan zal de thuiszorgorganisatie de zorg inplannen als voorheen. De eigen bijdrage wordt via het CAK verrekend. De thuiszorgorganisatie heeft een AWBZ-administratie en een WMO-administratie. In principe zou de client weinig behoren te merken van de verschillende vormen van zorg.

Alphahulp - HV2:

Op dit moment indiceren de gemeenten voornamelijk HV1. Alleen in situaties waarbij de client absoluut niet in staat is om nog enigzins (mondeling) de regie te voeren over het huishouden wordt een HV2 indicatie afgegeven. Er wordt meestal niet gekeken naar het aantal uren zorg dat iemand krijgt, maar meer naar waar de client nog toe in staat is om zelf te organiseren. Gevolg is dat nu ook mensen met dementie en Alzheimer die tijdens de telefonische indicatie helder zijn en hun antwoorden goed kunnen verwoorden ook HV1 en dus Alphazorg geindiceerd krijgen.

In mijn geval heb ik continuiteit van zorg nodig. Ik heb een indicatie voor 4 uur HV per week. Geen zware hulpvraag dus, maar als ik een week geen zorg krijg vervuilt mijn huis direct omdat ik zelf niet in staat ben om mijn huishouden te doen. Ik ben mondig genoeg maar niet in de gelegenheid om zelf zorg in te kopen (te laag inkomen) of terug te vallen op mantelzorgers (zelf allemaal in de lappenmand of gehandicapt). Ik ben dus echt afhankelijk van de HV zorg die ik krijg. Max. 6 weken zonder zorg, wat bij Alphazorg wettelijk is toegestaan, is voor mij een onmogelijke situatie. Bij de WMO-indicatie is hiermee totaal geen rekening gehouden. Gevolg, ik heb een nieuwe HV1 indicatie waar tegen ik bezwaar heb aangetekend. De vraag is maar of de gemeente mijn bezwaar ontvankelijk zal verklaren. Zien zij “eigen regie” alleen als “mondig zijn” of zien zij het ook als “in staat zijn om andere zorg te regelen”. Ik zit nog te wachten op de oproep om mondeling mijn bezwaarschrift toe te komen lichten.

• Carolien

Hanneke, Ik heb mijn WMO-indicatie er nog eens op nagekeken, maar de klasse staat daarop niet meer vermeld (zoals dat wel op mijn oude indicatiepapieren staat). Niet op de papieren van de gemeente en ook niet op die van de thuiszorg. De klasse staat nog wel vermeld op mijn indicatie voor lichamelijke verzorging, maar dat is AWBZ.

• Hanneke

Gemeenten hebben richtlijnen door gekregen om het allemaal soepel te laten verlopen, maar ze mogen zelf bepalen hoe ze het invullen, hoe de overgang geregeld wordt.

Bij ons is er een soort van overgangsperiode van januari 2007 tot juli 2007.

Tot die tijd worden de “ouderwetse klasses” gebruikt samen met de nieuwe HV1 t/m 4 termen.

Dit is gedaan omdat clienten die een herindicatie krijgen zo zelf kunnen zien (of de mantelzorgers) wat het was en hoe het in de toekomst wordt.

Ook voor ons is het handig als we herindicaties moeten aanvragen.

Ik las net hier ergens ook een uitleg over per wanneer de nieuwe WMO indicaties rond zouden moeten zijn. Maar dat is ook een richtlijn. Gemeenten kunnen zelf bepalen wanneer ze daadwerkelijk alles rond willen hebben. Bij ons is door de gemeente 1 juli 2007 aangehouden (wat echt niet gaat lukken omdat er al een achterstand was in de indicatiestelling).

Er wordt bij ons ook echt nog gekeken naar de uren zorg die een client had, omdat in de meeste gevallen clienten met meer uren zorg zelf al minder konden (vind dat stukje over mondelinge regie helemaal nergens over gaan, maarja… wie ben ik).

Wel is het zo dat we al sinds juli vorig jaar bezig zijn clienten zelf al opnieuw in te delen in klasses (samen met het RIO toen). Bij ons merken de clienten die al langer zorg hebben dus eigenlijk weinig van de overgang, alleen nieuwe clienten krijgen wel veel minder zorg geindiceerd dan vroeger het geval was.

Als ik het allemaal zo eens lees vind ik het in sommige gemeenten maar een zooitje.

Er wordt vanuit Den Haag veel te simpel over sommige dingen gedacht. Nu was dat natuurlijk al bekend, maar als je het zo op een rijtje ziet staan dringt het pas goed door allemaal.

• Hanneke

Nog even een positieve noot…

Wat ik wel een goede zet van de gemeente vind is dat er sinds 1 januari iemand in levende lijve bij clienten thuis komt om te indiceren.

In het verleden werd bijna alles telefonisch gedaan waardoor het kon gebeuren dat een dementerende thuis gebeld werd en die client dan zei dat een (her) indicatie helemaal niet nodig was. Of dat 3 uur hulp per week meer dan voldoende was. Dan gingen wij en de mantelzorgers er wel tegenin, maar dat koste zoveel tijd en moeite om het dan alsnog voor elkaar te krijgen. Nu zien ze dus de situatie bij de client thuis en ik moet zeggen dat er veel beter (gerichter) geindiceerd wordt.

• Herminez

Ik denk dat mijn situatie vergelijkbaar is. Ik heb alleen een klasse 6 indicatie en hoef pas eind november opnieuw geïndiceerd te worden. In onze gemeente geldt 2007 als overgangsjaar. Ik ben nu dus heel erg benieuwd hoe het momenteel in den lande aan het verlopen is. Ik heb eigenlijk de laatste 2 keer alleen een telefonische indicatie gehad. Alle keren daarvoor is er iemand bij mij thuis geweest. Ik zou zeggen dat niet alleen de “helderheid” van iemand en de mogelijkheid om regie te voeren zou moeten meewegen, maar inderdaad ook de complete situatie en de tijd dat iemand eventueel zonder kan.

Ik zit in de WMO-adviesraad van mijn gemeente en zal zeker vragen in die richting gaan stellen.

Wij hebben afgelopen jaren meestal thuishulpen a en b gehad, ondanks dat er alleen gepoetst werd. Voor wijkverpleging en verzorging (van onze dochter) kwamen verpleegkundigen en ziekenverzorgsters van een andere organisatie.

De thuiszorgorganisatie zette deze zwaardere mensen in de huishouding in, omdat mensen anders de emotionele druk van de problematiek niet aankonden en/of niet in staat bleken te zijn om het overzicht te houden met betrekking tot de huishoudelijke taken. Door de omvang van de zorg heb ik dagelijks huishoudelijke hulp die via de map moet overdragen. Ik ben zelf veel weg. Het is niet handig als 3 keer in de week je huiskamer wordt gedaan en je slaapkamer overgeslagen wordt.

• maia

Zo ook hier het geval , bij vele herindicaties werd er alpha ingezet.

Mensen waren totaal ontdaan want ook zij konden niet zonder hulp

Inmiddels heeft de gemeente toegezegd dat alle herindicaties terug gedraait worden en de hulp weer word geleverd als voorheen en zo hoord het ook

Je niet voor niets ooit die indicatie gekregen

Succes Caroline met je strijd

• Carolien

Het aantal uren zorg wordt over het algemeen niet verminderd bij een herindicatie heb ik me laten vertellen door de thuiszorgorganisatie. Daar zit het verschil, gelukkig, niet zo zeer in.

Het vervelende in mijn gemeente is dat er op de sector Welzijn mensen de boel besturen met het idee dat de gemeente als beste gemeente uit de bus moet komen qua laagste kosten. Ze willen het beste jongetje van de klas zijn ten kosten van alles.

Je ziet dan nu ook dat de WMO gewoon zo ver mogelijk uitgekleed wordt. Dat was al het geval bij de Bijzondere Bijstand. Ik heb gewoon de pech dat ze hier alleen naar de centen wensen te kijken en niet naar wat de mensen daadwerkelijk aan zorg nodig hebben. Vol trots waren ze dat ze de HVZ hier voor 7 miljoen euro hadden aanbesteed ipv de 10 miljoen die ze er voor gekregen hadden. Die 3 miljoen die nu nog in de knip zit van de gemeente kan een hele hoop clienten de zorg geven die ze ook daadwerkelijk nodig hebben !

• babs

Maia betekent dat dan als de gemeente dit terugdraaid dat dan ook de functie thuishulp A bij die mensen blijft. Bij ons zijn namelijk al vele thuishulpen A ontslagen en wij nu onze max uren moeten draaien om alles op te vangen voorzover wij nog thuishulp A blijven. Want waarschijnlijk wordt alles omgezet naar de Alphahulp omdat meer mensen die indicatie krijgen. Want heb nl al verschillende mensen gehoord die dat van de gemeente hebben doorgekregen dat ze een alphahulp krijgen toegewezen. Wat ze zelf overigens ook niet allemaal terecht vinden.