Gemeenten hebben richtlijnen door gekregen om het allemaal soepel te laten verlopen, maar ze mogen zelf bepalen hoe ze het invullen, hoe de overgang geregeld wordt.
Bij ons is er een soort van overgangsperiode van januari 2007 tot juli 2007.
Tot die tijd worden de “ouderwetse klasses” gebruikt samen met de nieuwe HV1 t/m 4 termen.
Dit is gedaan omdat clienten die een herindicatie krijgen zo zelf kunnen zien (of de mantelzorgers) wat het was en hoe het in de toekomst wordt.
Ook voor ons is het handig als we herindicaties moeten aanvragen.
Ik las net hier ergens ook een uitleg over per wanneer de nieuwe WMO indicaties rond zouden moeten zijn. Maar dat is ook een richtlijn. Gemeenten kunnen zelf bepalen wanneer ze daadwerkelijk alles rond willen hebben. Bij ons is door de gemeente 1 juli 2007 aangehouden (wat echt niet gaat lukken omdat er al een achterstand was in de indicatiestelling).
Er wordt bij ons ook echt nog gekeken naar de uren zorg die een client had, omdat in de meeste gevallen clienten met meer uren zorg zelf al minder konden (vind dat stukje over mondelinge regie helemaal nergens over gaan, maarja… wie ben ik).
Wel is het zo dat we al sinds juli vorig jaar bezig zijn clienten zelf al opnieuw in te delen in klasses (samen met het RIO toen). Bij ons merken de clienten die al langer zorg hebben dus eigenlijk weinig van de overgang, alleen nieuwe clienten krijgen wel veel minder zorg geindiceerd dan vroeger het geval was.
Als ik het allemaal zo eens lees vind ik het in sommige gemeenten maar een zooitje.
Er wordt vanuit Den Haag veel te simpel over sommige dingen gedacht. Nu was dat natuurlijk al bekend, maar als je het zo op een rijtje ziet staan dringt het pas goed door allemaal.