Alphahulp en indicatie

• maia

Ja de thuishulpen mogen bij de mensen blijven

Dus iedereen die voor de WMO al thuishulp hadden blijven na die behouden

Tot op heden is er bij ons nog geen een ontslag gevallen en hopenlijk blijft dat zo

Eerst was er sprake dat de Bers overtollig echter dat is ook weer terug gedraait

• Carolien

Babs, als de clienten het niet terecht vinden dat ze naar de Alphazorg over moeten gaan dan zouden ze echt een bezwaarschrift moeten indienen tegen de beschikking van de gemeente en de indicatie van het indicatieorgaan. En dit dan op basis van het feit dat de Alphazorg niet de adequate zorg is die ze nodig hebben. Daarbij kunnen ze aangeven dat ze continuiteit van zorg nodig hebben en dat Alphazorg die continuiteit wettelijk niet hoeft te garanderen. Daarnaast moet je dan aan kunnen tonen niet over mantelzorgers te beschikken die kunnen inspringen wanneer de Alphahulp afwezig is. Ik vermoed dat de clienten op die basis nog de meeste kans maken om een HV2 indicatie los te krijgen van de gemeente.

Maar zowiezo zouden clienten bezwaar moeten maken tegen de beschikking Alphazorg wanneer ze het er niet mee eens zijn. Als genoeg mensen dat doen moet de gemeente wel beter naar hun beleid gaan kijken en kunnen ze niet met het argument komen dat niemand bezwaar maakt danwel klaagt. Want op dit moment is dat het argument wat veel gemeenten gebruiken om hun beleid draagkracht te geven.

• Hanneke

En die 3 miljoen die de gemeente overheeft mag gebruikt worden voor heel andere dingen dan zorg, bijvoorbeeld bomen planten of drempels aanleggen.

Het is toch van de zotte! Waar hebben we nu al die jaren voor betaald en waarvoor betalen we nu met z'n allen zoveel premie voor?

Vanochtend was een client van me erg boos omdat ze voor HV ook over zou moeten naar een Alpha hulp. Ik begreep eruit dat het komt doordat haar man nog werkt en hij dus veel taken zou kunnen doen die nu de A helpende doet. Haar kinderen zijn 12 en 14 en kunnen nu dus ook een handje helpen. Ze was boos op mij, omdat ze vond dat ik niet genoeg mijn best had gedaan om toch een A helpende in deze situatie te houden (ik heb de herindicatie aangevraagd). Dus ik heb geprobeerd haar te kalmeren en aangegeven dat ik de wijkverpleegkundige (maakt nog wel eens wat meer indruk ;-)) zou vragen contact op te nemen met de indicatiesteller. Ze zei: jij hebt makkelijk lullen, jij hebt geen hulp nodig. Dat is natuurlijk waar, maar als ik uitglij bij haar in de badkamer en in de prak kom te liggen heb ik die hulp net zo hard nodig. Toen was ze ineens stil en bood ze haar excuses aan. Ik begrijp dat clienten hun frustraties bij ons uiten, maar wij zijn de boeman niet in dit verhaal. Alleen wordt het wel een stuk minder prettig werken en ik ben bang dat velen het bijltje er ook bij neer zullen gooien puur omdat het ook voor ons frustrerend werkt. Gelukkig is het tot nu toe een uitzondering bij ons maar als ik het zo om me heen hoor zijn collega's van andere organisaties toch vaak al op zoek naar ander werk, niet omdat het nu nodig is, maar omdat ze de bui al zien hangen. En waar gaat het dan naartoe met de zorg?

Ik begrijp best dat er bezuinigd moest worden hoor, bij sommige organisaties lopen de indirecte uren de spuigaten uit, maar ik kan het niet uitstaan dat er weer klappen vallen onderaan de ladder. En dan bedoel ik niet alleen de helpenden, zeer zeker ook de clienten. Ga eerst eens even kijken of er niet 1 manager op een mannetje of 50 gezet kan worden ipv 1 op 10 zoals het bij ons was tot 1 januari.

Bij ons is er in de gemeente (en ik neem aan dat we niet de enige gemeente zijn waar het gebeurt) een heel nieuw loket voor de WMO geopend waar weer een ambtenaar of 15 dagelijk mee bezig zijn, die allemaal nieuw aangenomen zijn. Aan de ene kant wordt er bezuinigd (de verkeerde kant) en aan de andere kant

• Hanneke

en aan de andere kant…

profiteren de gemeentes ervan. (dat was weggevallen).

• Carolien

Hanneke, jouw client mag in haar handjes knijpen dat ze al die tijd uberhaupt HVZ heeft gekregen. Een aantal jaar geleden is men over gegaan tot het niet afgeven van indicaties wanneer er een partner aanwezig is die zelf geen lichamelijke beperkingen heeft en die de huishoudelijke taken op zich kan nemen. Daarbij wordt dan niet gekeken of de partner een zware/volledige baan heeft. Daarnaast wordt er van kinderen vanaf de 12-jarige leeftijd verwacht dat zij ook lichte huishoudelijke taken kunnen overnemen, zoals dat feitelijk in elk “normaal” gezin ook het geval zou zijn. Daarbij valt te denken aan dagelijkse boodschappen, de afwas doen en eventueel het leeg halen van de wasmachine. Dit zou dan gezien moeten worden als het uit handen nemen van bepaalde taken van zorg die de partner anders ook zou moeten verrichten.Onder de WMO geldt dezelfde regelgeving, een partner en tienerkinderen zijn een contra-indicatie voor het krijgen van HVZ, tenzij de partner en/of kinderen zelf ook beperkingen hebben die hen beperken in het uitvoeren van de taken.

Als ik jouw client zou zijn zou ik blij zijn met de zorg die ik nog zou krijgen, want er is een redelijk grote kans dat alle zorg stop wordt gezet als tijdens de bezwaarprocedure alle feiten op tafel komen.

• Carolien

Wat betreft de overheadkosten in de thuiszorg.

Ik ben het met je eens dat de overheadkosten de spuigaten bij sommige thuiszorgorganisaties uit lopen. Veel te veel kantoorpersoneel, dure gebouwen, autos met het eigen logo, om de haverklap een nieuwe stijl van uniform, etc. etc.

Echter, heel veel organisaties zijn flink aan het snijden geslagen in de overheadkosten. Ze moeten wel anders houden ze het hoofd niet boven water. Het tarief dat ze krijgen voor HVZ1 is dusdanig laag dat ze daaruit te weinig winst maken om de kosten van kantoor etc. te kunnen betalen. Gevolg is dat er nu ook kantoorpersoneel wordt wegbezuinigd en er steeds meer samenwerking gezocht gaat worden met andere organisaties om de salarisadministratie, urenregistratie en meer van dit soort zaken gezamelijk te regelen en dus goedkoper te maken. De ontslagen vallen daar dus ook, maar in kleinere aantallen en/of minder zichtbaar omdat mensen ook zelf opstappen en elders werk vinden en niet worden vervangen. En misschien komt de grote golf daar zodra de fusies en samenwerkingsverbanden in werking treden, want daarop is nu toch het wachten.

• Hanneke

Je hebt gelijk wat die man en kinderen betreft, maar in dit geval is de man militair en de afgelopen jaren regelmatig uitgezonden geweest (en staat weer op de lijst om uitgezonden te worden).

Daar wordt (of misschien beter gezegd: werd) wel degelijk rekening mee gehouden.

• pool

wat is die hv2 indikatie eigenlijks

heb lijsten gehad met de uit besteding van die kontracten

blijk dus nu dat se als zorggroep dus meer vangen van de gemeente

maar stil verzwijgen aan de client?

wie heeft hierover informatie

dan blijkt tog dat se zelf op grote schaal de zooi zelf op lichten

de klant alpha hulp in maag splitsen .

Blijkt dus dat heel aplha verhaal geen opdracht is van de gemeente

maar van gewoon bvs die geld in winnen, en hun eigen bemiddelaars noemen.

gut en dat ten kosten over de zieken en de alpha helpende?????????

en wij dan zeker de vinger naar de politiek wijzen

:)

ik heb tog ook die bemiddelaar niet nodig als alphahelpende

gemeente mag mij gelijk bellen voor een“ opdracht”

wat een kosten besparing zal dat worden zeg