Bij mijn thuiszorgorganisatie is het momenteel zo dat er nauwelijks nog werk binnenkomt voor de Thuishulpen A. Mijn gemeente geeft vrijwel alleen maar indicaties die door Alphahulpen uitgevoerd gaan worden.
De collega Thuishulpen A die een auto hebben zullen over niet al te lange tijd verplicht worden gesteld om in dorpen 20 à 25 km verderop te moeten werken bij cliënten, omdat daar meer werk is. Ik heb geen auto dus ik zal hier in de gemeente moeten blijven. Maar er zullen snel cliënten van mij wegvallen omdat hun tijdelijke indicaties aflopen.
Ik heb nu nog een vast contract voor 20 uur. Gezien de tendens in de rest van het land zal ik op den duur ook voor de keuze komen te staan om als alphahulp verder te moeten gaan. Voor mij zitten daar nogal wat haken en ogen aan omdat ik alleenstaand ben. Met mijn bijbaantje bij red ik het nu net om boven het sociaal minimum uit te komen.
Stel ik werk straks als Alpahulp, wat gebeurt er nou als een cliënt mij een aantal weken niet kan gebruiken door bijvoorbeeld een ziekenhuisopname of vakantie? Heb ik dan helemaal geen inkomen voor die uren? Je bent immers in dienst bij die cliënt. Leveren jullie thuishulporganisaties vervangend werk in zo'n geval?