handelingen/uurloon

• greta

Hallo,

weet iemand waar ik kan vinden wat een verzorgende wel en niet mag doen qua handelingen?

Ik heb de MDGO VZ 3 jaar gedaan.

Ook ben ik 27 jaar en heb al 8 jaar mijn diploma,is het normaal dat je dan 9,58 bruto per uur verdient,incl vakantietoeslag en verlofuren?

Alvast bedankt

• Renata

Wat je als verzorgende wel of niet mag doen is meestal een kwestie van wat de organisatie waarvoor je werkt daarover besloten heeft. Om je enig inzicht daarover te geven is er de brochure ‘Onder Voorbehoud’. (te downloaden op http://www.bigregister.nl/pdf/ondervbh.pdf)

In de CAO- thuiszorg kun je zelf zien in welke schaal je zit?!

• mtb

in wat voor instelling werk je?

Dat wil ook wel eens meespelen.

• Martus

Het is toch wel te hopen dat je weet wat je wel en niet mag doen? Dit heb je toch ook allemaal in je opleiding gehad, daar ben je toch bevoegd en bekwaam gemaakt voor bepaalde handelingen? Dan weet je toch wat je wel en niet mag?

Ook hangt het wel af van de instelling. Je hebt te lezen alleen de VZ gedaan, dus geen VIG. Bij de instelling waar ik werk mag een verzorgende zonder IG niet erg veel: Medicijnen uitzetten en aanreiken, oogdruppels, oordruppels, insuline spuiten en de ADL handelingen. Je mag alleen insuline spuiten, maar geen bloedsuiker prikken…wel een beetje krom. En je mag trouwens ook bloeddruk meten. Zo is het in mijn instelling geregeld tenminste. Misschien moet je het eens navragen. Ik neem aan dat je ook een functieomschrijving hebt waar dit allemaal instaat vermeld.

Je salaris hangt ook af in welke schaal je zit, ik denk schaal 30. Zo is dat bij ons ook. Mijn functie is sinds een aantal maanden omgezet in VIG, doordat er veel binnen onze instelling is veranderd. Ik zat in schaal 30, ik verdiende toen ook 9,58. Ik ben 23, heb 3 jaar mijn diploma en werk ook 3 jaar binnen de thuiszorg.

Nu zit ik in schaal 35 en verdien 10,11.

Je zou toch verwachten dat jij meer verdiende dan ik, omdat je toch langer werkt en je diploma hebt dan ik… zo zie je maar….overal is het verschillend.

• greta

hallo,

bedankt voor de reacties,maar ik ben een beetje van de wijs door wat ik wel en niet mag.zo heb ik nog nooit gedialyseerd en sonde voeding aangesloten,maar nou willen ze wel dat ik dit ga doen.?Ik moet dan een keer meelopen om te zien hoe het moet.Maar ik vraag me af ,mag dit wel?En wat als ik ooit een fout maak,dan ben ik verantwoordelijk.Daarintegen vind ik mijn uurloon belachelijk weinig,t.o wat ze willen dat ik ga doen.

P.s ik heb altijd in verzorginghuis gewerkt,daar mocht ik nog niet eens zuurstof aansluiten en bloedprikken,en nou mag het opeens wel?

Ik hoop nog wat te horen,groetjes Greta

• Anneke

Volgens mij mag je dat ook helemaal niet, ook niet als je een paar keer meegelopen bent.

Je moet hiervoor bevoegd EN bekwaam zijn. Bekwaam ben je misschien dan wel als je dingen snel oppikt, maar bevoegd ben je dus niet.

• renata

Zoals gezegd is dit een kwestie van de regels van de betreffende instelling. Bij Fokus, een instelling voor lich. gehandicapten, werken mensen zonder vooropleiding in de zorg. Mochten er cliënten zijn met thuisbeademing of sondevoeding, dan verzorgt Fokus scholing voor het personeel waardoor de medewerkers bewaam zijn om evt uit te zuigen bv. of sondevoeding aan te koppelen.

Maar nu gaat het er meer om dat jij dat liever niet wilt! Ik vind trouwens dat wanneer ze zeggen: ‘een keer meelopen om te kijken hoe het moet’ dat niet getuigt van een professionele aanpak van het aanleren van medisch technische handelingen.

Zolang jij je niet bekwaam voelt, MAG je deze handelingen niet uitvoeren. Dus ik zou zeggen: heeft de instelling geen gedegen scholingsprogramma, begin er dan niet aan. Je mag en moet dan zelfs weigeren om deze handelingen uit te voeren.

Maar dat vindt de instelling weer niet leuk, want dan moet iemand het voor jou in de plaats doen…

Uiteindelijk kun je er ook over onderhandelen, in de zin van dat als jij meer verantwoordelijkheden draagt, jij ook meer betaald gaat krijgen, dus dat je wel een schaal omhoog gaat. Medisch-technische handelingen zijn uiteindelijk wel de werkzaamheden die ook een leuke uitbreiding van je werkzaamheden kunnen vormen!

• renata

http://www.bigregister.nl/pdf/ondervbh.pdf

Dit is trouwens de goede link naar de brochure ‘onder voorbehoud’ !

• joke

Als je een tijdje uit de zorg bent geweest dan betaald men over het algemeen ook minder. Meestal vraagt men naar je laatst verdiende uurloon en schalen je hierop in. Over de handelingen, heb je deze ooit in de opleiding gedaan maar dit is lang geleden dan moet de instelling je bijscholen. Heb je dit nooit gedaan dan kan men je hiervoor een scholing aanbieden. Staat er in je functie omschrijving dat men verwacht dat je verpleegtechnische handelingen gaat uitvoeren?

• greta

Hallo bedankt voor jullie reacties…en links..groetjes Greta