Wat leren de thuishulpen eigenlijk?

• Irene

Ik heb steeds invallers, en als ik eens een goede hulp krijg, dan is zij al bezet.

Afgelopen vrijdag kreeg ik een Turkse hulp, nou die kan beter achter een kassa gaan zitten, inplaats van zich als huishoudelijke hulp uit te geven.

De vitrage hing naast de roedes was niet op zijn plaats gedaan, op de deuren kon je zien waar zij was geweest met een doekje, langs de randen ligt overal stof.

Ik vond vanmorgen een natte opgerolde zeemlap in mijn werkkast, ach het kost voor hen toch niets.

Dacht dat juist Turkse meisjes keurig waren, maar voor mij hoeft zo iemand nooit meer.

Ik kan wel zo doorgaan.

Iedere 10 minuten stondzij, ik ben klaar, ja met dat afraffelen kan iedereen het zo.

Bijna een ½ uur te laat, kon het z.g. niet vinden, stratenboekje is wel handig.

Om bij half twaalf had juffrouw geen zin meer, en bleef tegen de deurpost hangen.

Wat de thuiszorg toch goede opgeleiden hulpen.

Zo, dat moest ik even kwijt, .

Met een zeer korte curcus worden ze hier naar de cliënten gestuurd, vertelde zij mij nog even.

• Hanneke

Voor de WMO inging kregen de A hulpen bij ons een cursus van 16 weken. Hier wordt niet echt geleerd hoe je moet schoonmaken, meer hoe je dat ergonomisch-verantwoord doet en je leert situaties inschatten en signaleren.

Invalkrachten werden ingehuurd bij Randstad of Luba en kregen helemaal geen cursus.

Sinds de invoering van de WMO krijgt niemand meer een cursus, kost teveel vind de baas. Onzin natuurlijk, want het zijn gesubsidieerde cursusen.

• Irene

Dat klopt Hanneke, er zitten veel uitzendkrachten bij.

Maar de thuiszorg rekent wel het volle pond voor dergelijke gasten, die te lui zijn om wat te doen.

Opruimen na gebruik is er ook niet bij, ik moet alles op zijn plaats terug zetten, en alles weer netjes maken.

Maar onderhand, heb ik maar 2 uurtjes waardeloze hulp gehad van deze slons.

• Annelore

Irene,

Ik wil deze werkwijze niet goedkeuren, maar er zijn ook uitzendkrachten die verschrikkelijk hun best doen maar alleen niet weten hoe mensen het willen hebben. En als die clienten hun daar dan niet op aanspreken kunnen ze ook niet aanpassen/veranderen.

Van meisjes die in hun schoolvakantie bij de thuiszorg werken en die thuis (ik ga nu even een uitspraak doen waar velen het niet mee eens zullen zijn) het huishouden niet zo meekrijgen of het niets hoeven te doen omdat vader en moeder beide werken kun je niet hetzelfde verwachten als van iemand die zelf een gezin heeft. Deze meisjes zul je moeten sturen. En dat kan een organisatie niet alleen, de client zal daarbij moeten helpen. De hulpen komen immers bij jou thuis en het werkt overal weer anders. Iedereen heeft zijn voorkeuren wat werken betreft.

• Irene

Ik schreef al, dat er ook hele goede bij zijn, maar die hebben hun vaste stekkie al.

Dus ik val dan af, en word opgescheept met hulpen die beter weg kunnen blijven, want ik blijf hun troep opruimen.

Ik vraag ze, of ze willen zuigen, hoelang ze daar over doen maakt niet uit, maar met 10 minuten klaar, ja, kom zeg, ik bleef maar karwijtjes verzinnen, want over alles deed zij maar 10 minuten, ik werk snel zei ze, maar vergat er bij te zeggen, met de Franse slag, want ik verdien toch wel mijn geld met zo te rotzooien.

Keukenraampjes lappen, mijn vraag, heb je er ook omheen schoongemaakt?

Ja zegt zij ijskoud, ik heb haar erop gewezen dat het niet zo was, maar zij hield vol.

Ik laat iemand vrij, en vertrouw erop, dat ze als er een taak is, met de nadruk op doe het een keer grondig, dat het dan ook gedaan word.

Nee, vergeet het maar.

Zij werkte 3 maanden al bij de thuiszorg, en had een korte cursus gehad, en dan mag de cliënt wel betalen, maar naar klachten word door de thuiszorg niet geluisterd, omdat die hun geld toch binnen krijgen.

• willy

hallo irene of moet ik cristel of alexa zeggen want je bent toch de zelfde persoon

er komen namelyk veel zinnen terug by jou vorige keer dacht ik het al maar wachte er op dat je weer zou komen maar dan weer onder een andere naam ik geloof steeds minder van jou verhalen en denk dat je alleen maar aandacht wil wel toevallig dat alleen jou het overkomt misschien ligt het wel aan jou in plaats van de hulpen nou zal je wel zeggen ik ben niet zoveel eisend maar wat ik al eerder aangaf als je niet tevreden bent ga dan naar een andere thuiszorg maar daar zal je tegen het zelfde aanlopen want nogmaals elke thuiszorg heeft te maken met arbo regels en komen niet alleen om ramen te lappen want dat is wat er overblyft als je nog veel zelf doet zie paar weken terug maar dan onder naam alexa denk eens na voor dat je mensen beschuldicht het gaat je goed tot de volgende keer

• sjaan

willy ik ben het helemaal met jou eens .sorrie maar wat een zeikverhaal ,ik geloof hier ook niks van hoor,deze dame kan beter naar het riag,mischien dat ze daar goed geholpen word…en voor zelf verzonnen verhaaltjes ,daar heb je hele leuke sites voor.ik zou zeggen ga het daar eens proberen

• Irene

willy en sjaan. Ik lees ook hier, en als er iets in voor komt wat op een ander artikel lijkt, sorry voor jullie dan, maar ik ben ik, en niemand anders.

Als het jullie niet bevalt, bemoei je eigen er dan niet mee als iemand hulp en raad zoekt.

Misschien zijn jullie ook wel van die types die met een Franse slag werken, en andere mensen dan in een hoekje trappen, nee verder wil ik aan jullie beide geen woord meer vuil maken, ( wat zal het een bende bij jullie zelf thuis zijn) dat doen die invallers al genoeg.

HET GA JULLIE GOED DAMES.

• willy

hallo deze site is voor iedereen en als je op deze site komt voor advies kan je ook iets anders horen dan dat jy wil horen je voelt je zeker toch wel aangesproken anders reageer je niet zo onbeschoft dat zegd meer over jou dan over my ik geef antwoord wanneer ik dat wil en laat my door jou niet vertellen hoe of wat hoe je reageert zegd genoeg over je maar ja jy wil alleen maar mensen die in jou straatje komen heb je aan my een verkeerde

• mtb

of scholieren die een zakcentje bij willen verdienen.