NMA doet invallen bij thuiszorginstellingen

• Carolien

http://www.telegraaf.nl/binnenland/67358021/NMA_doet_invallen_bij_thuiszorginstellingen.html

NMA doet invallen bij thuiszorginstellingen

door Bart Mos

HAARLEM - De Nederlandse Mededingingsautoriteit NMa heeft donderdagochtend invallen gedaan bij diverse vestigingen van twee thuiszorginstellingen in Haarlem en Beverwijk. Het vermoeden bestaat dat betrokken instellingen afspraken maken over de verdeling van de zorgmarkt in de regio.

De acties maken deel uit van een landelijk NMa-onderzoek naar misstanden in de thuiszorgsector. “Bij de situatie in Haarlem en Beverwijk hebben wij een redelijk vermoeden van overtreding van de mededingingswet”, aldus een woordvoerster van de NMa.

De invallen worden bevestigd door de directies van respectievelijk Stichting Zorgbalans uit Haarlem en Viva! Zorggroep uit Beverwijk. “Ik ben behoorlijk geschrokken”, zegt bestuursvoorzitter Tineke Eckhardt van Zorgbalans.

Teams van rechercheurs vielen drie vestigingen van Zorgbalans vanmorgen tegelijkertijd binnen en namen de administraties van de thuiszorg-acitiviteiten in beslag. Bij twee vestigingen van de Viva! Zorggroep in Beverwijk gebeurde hetzelfde. “We zijn vol vertrouwen op de goede afloop van het onderzoek, maar de NMa heeft laten weten dat het wel een poos zal duren voordat de uitkomsten bekend zijn”, stelt bestuurder Lucien van Ruth van Viva!.

Op de vraag of er inderdaad sprake is van afspraken met Zorgbalans, reageert Van Ruth afhoudend: “Naar mijn idee niet”. Ook de bestuurder van Zorgbalans houdt een slag om de arm door te stellen: “Ik weet van geen afspraken, maar ik werk hier pas sinds afgelopen februari”.

• ellfriede

nee natuurlijk weet men van niets…hoe zou dat toch kunnen…ik denk dat nma niet voor niets een inval doet….of wel soms…..