Overstap naar thuiszorg?

• Ilse

Hallo,

Een hoop ervaringsdeskundigen hier zie ik. Mooi, dan kan iemand me vast wel helpen met mijn vragen cq twijfels.

Ik ben 35 jaar, verzorgdende IG en werk als nachtdienst in de intramurale zorg.

Binnenkort heb ik een gesprek met iemand van een particuliere thuiszorgorganisatie. Deze bestaat al zeker 5 jaar, maar hoe weet ik nu of dit een goede, solide organisatie is?

Verder wil ik graag afspraken maken over de te werken uren.

Wat ik begrepen heb , is het de bedoeling dat ik 1 keer per 4 weken een weekend draai. Verder zou ik graag 2 ochtenden en 1 avond in de week willen werken. Zijn dit zaken die je makkelijk ter sprake brengt in de thuiszorg?

(mijn ervaring binnen de intramurale zorg is dat er enkel naar cao's wordt gewezen en er weinig ruimte is voor persoonlijke afspraken op papier…)

Ook is het niet raar om over je uurloon te onderhandelen?

Ik wil natuurlijk niet in loon achteruit gaan. uurloon wel te verstaan, mijn ORT gaat natuurlijk wel drastisch veranderen…

Kortom: wie heeft er tips enzo zodat ik een beetje beter beslagen ten ijs kom?

Alvast bedankt!

Groeten Ilse

• mtb

Probeer het in ieder gevel op papier vast te zetten welke uren op welke dagen je werken gaat.

En over overhandelen over je uurloon: moet je zeker doen!

• Martus

Bij onze instelling valt er niet te zeggen wanneer je werken wilt en wanneer niet. Ook hier gaat het via CAO. Dus je mag 1 vast dagdeel vrijvragen, maar verder kunnen ze je gewoon inplannen.

En wat betreft je salaris, ook mijn ervaring is dat dit via CAO gaat.

• Carolien

Het lijkt mij dat onderhandelen over de te werken uren en het loon niet meer dan je goed recht is en logisch is. Zeker in de huidige situatie met een overschot aan vacatures die niet gevuld kunnen worden. Een thuiszorgorganisatie knijpt in zijn handen wanneer ze de mogelijkheid krijgen om iemand met jouw achtergrond aan te nemen. Dat ze verwijzen naar de CAO is voor hen de makkelijkste manier om niet verder te onderhandelen natuurlijk. Feitelijk zeggen ze dat je het maar hebt te accepteren of anders niet. Maar de tijden zijn veranderd. Werknemers liggen niet voor het oprapen. Dus ik zou als ik jou was zeker proberen te onderhandelen en niet voetstoots aannemen dat de CAO het maximum is dat ze kunnen en willen bieden.

• regina

Ken je iemand die bij dit bureau werkt dan kun je navragen of dit bedrijf solide is anders kun je kijken of men is ingeschreven bij de kamer van koophandel en hoe lang al.

Ga je voor een vast contract of voor een oproep contract? Werkgevers willen graag flexibel personeel, mijn ervaring in de thuiszorg is dat je voor een klein contract meerdere dagdelen moet werken omdat er niet altijd genoeg werk is voor een hele dag. Vaak 5 a 6 uur ochtenddienst, maar soms ook 4 uurtjes, uren die je niet productief bent worden niet betaald. Ik zou zeker alle afspraken op papier laten zetten, het aantal weekenden en dagdelen dat je wilt/kan werken. Over uurloon valt zeker te onderhandelen kijk of je onder de cao thuiszorg valt, in uurloon mag je niet achteruit gaan maar kijk ook naar je fwg schaal is die lager dan waar je eerst in werd uitbetaald je uitloop van periodieken kan dan lager uitkomen. Je schrijft dat het een particulier thuiszorg bureau is, werkt men hier met pgb klanten? Kom je in dienst van de klant? zijn zij bemiddelaar of kom je in dienst van het bureau zelf en krijg je gewoon je salaris.

• Ilse

Tot zover alvast bedankt voor jullie reacties!

(aanvulling blijven natuurlijk welkom)

Ik kan hier echt wat mee.

Na mijn vakantie is het gesprek, ik zal in elk geval ook even laten weten hoe het afgelopen is.

Groetjes, Ilse