contact met andere

• simone

Ik ben net 2 weken bezig als alpha hulp en mis eigenlijk contact met andere alpha hulpen. Al is het alleen maar om te vragen van hoe doe jij dit of dat of om elkaar een riem onder de hart toe te steken. De stichting die voor mij bemiddelde zal wel meerdere mensen bemiddeld hebben, maar hoe kom ik daarmee in aanraking, kan ik daar gewoon om vragen bij de stichting ? En het volgende, ik kwam gisteren bij ee klant die zei dat ik volgende week een oplossing moet vinden voor haar uren, van 1 tot 4 smiddags, omdat zij naar de kapper toemoet om 3.30. dit stond al een tijdje vast. Ik moest maar een gaatje vinden . EH ze weet dat ik sochtend ook nog voor een uitzendburo werk en dat de andere middagen ook vol zitten met klanten. IK heb afgesproken dat ik dan om 12 uur begin tot 1500. Ik ben hier eigenlijk niet zo blij mee . IK ben om 11 uur sochtend klaar, moet alles op de fiets doen, kies ik natuurlijk zelf voor, maar normaal zit er 2 uur tussen. Kan dat zo dat ze zeggen zorg maar voor een oplossing, speelt ook mee dat ik mevrouw beter leer kennen, en ik loop toch op een aantal dingen. ze vergeleek me met een vorige hulp die slanker en dus sneller was. We praten over overgewicht, en ik dus met mijn maat 54 vroeg gelijk op de man af heeft u daar porblemen mee mevrouw, nou werd er gezegd als jemijn dochter zou zijn dan zou ik er zeker wat van zeggen, en toen die vergelijking met die vorige slankere, snellere dame. Dus toen werd ik al wat kribbeg. Dat is ook een reden dat ik contakt zoek met andere alpa hulpen. Ikhoop gauw hier iets te horen doeii simone

• elly

hoi simone, ik ben elly en ben al 7 jaar alphahulp. het bevalt me prima omdat ik aardige clienten heb waar ik goed mee kan overleggen.

die mevrouw die naar de kapper moet, kon ze niet op een endere dag? als ze niet met jou overlegt dan ging ik gewoon werken van 1 tot half 4 en begon ik niet eerder. als je gelijk doet wat zij zegt dan word ze heel gemakkelijk en zal ze de volgende keer jou ook weer gebruiken. ik zou trouwens niet bij zo iemand willen werken die me altijd maar met een andere hulp vergelijkt. gr. elly

• Renata

Zo is dat, je bent zelfstandig ondernemer in feite, net als de loodgieter. Jij bent niet verplicht om eerder te komen, alleen mis je dan wel een uurtje inkomen. Als alphahulp heb je weinig rechten, maar ook weinig verplichtingen, behalve de morele plicht om je werk integer en zorguldig te doen. De klant is niet je werkgever, maar hooguit opdrachtgever.

Je bent ook vrij om uit te maken wat je wel of niet pikt van een klant: opmerkingen over je uiterlijk horen daar niet bij. Het is wel verstandig om dat vanaf het begin af aan vriendelijk duidelijk te maken. Zo gaan we niet met elkaar om. Blijf je je ongemakkelijk voelen bij deze klant, zeg dat dan tegen haar en spreek een termijn af waarin dat moet verbeteren. Helpt dat niet, dan zou ik zeker een andere klant zoeken!

• Carolien

Ik weet niet of je kunt stellen dat een client hooguit opdrachtgever is en geen werkgever. De Alphazorgmedewerker is in dienst bij de client en niet bij de thuiszorgorganisatie zoals ik het begrepen heb. In de contracten die ik gelezen heb van de Alphazorg staat ook overal dat de client werkgever is en een werkgeversrol heeft.

Van alle kanten wordt beweerd dat je als client veel meer vrijheid hebt bij het plannen van de zorg en dat de zorg flexibeler is. Als de Alphamedewerker de mogelijkheid heeft om naar een andere tijd of dag uit te wijken dan is dat zeer zeker het geval, maar in bovengenoemde situatie ligt dat duidelijk een stuk lastiger.

De client heeft overigens duidelijk de afspraak al gemaakt alvorens de nieuwe Alphamedewerker aan het werk is gegaan. Dus ik vind niet dat je dat als medewerker de client zo maar kwalijk kunt nemen en de reactie van gelijk paal en perk stellen getuigt van weinig flexibiliteit en begrip voor de situatie. Als je je op een dergelijke manier al direct op gaat stellen op dit gebied dan zal dat zeker niet bijdrage aan een betere arbeidsrelatie. Niet iedere client zal direct “ misbruik” maken van de situatie.

De opmerkingen over je lichaamsbouw vind ik niet behoorlijk. Misschien dat een goed gesprek wat duidelijkheid naar beide kanten geeft. Het klinkt duidelijk alsof de client zeer tevreden was over de vorige hulp en nog niet het vertrouwen heeft dat de nieuwe medewerker net zo goed is. Een dergelijk vertrouwen kost tijd om op te bouwen en dat moet je denk ik de tijd geven. Als je goed werkt levert dan komt alles vanzelf goed.

• Renata

Voor de belastingdienst is iemand werkgever als de werknemer meer dan 3 dagen per week over de vloer komt en de werkgever verantwoordelijk is voor het afdragen voor sociale premies. De hulp is dan in loondienst.

Omdat dit voor de meeste alphahulpen niet geldt, worden alphahulpen onder dezelfde noemer geschaard als freelancers. Die hebben officieel geen werkgever, maar opdrachtgevers.

Het gaat er bij mij meer om, dat je als alphahulp meer doordrongen moet zijn van het feit dat je zelfstandige bent. Je hebt je eigen onderneming, en natuurlijk moet je er alles aan doen om de klant tevreden te houden. Maar de klant hoeft jou niet als ondergeschikte te behandelen! Er kan niet echt sprake zijn van een machtspositie, buiten het feit dat je betaald wordt voor een opdracht. Het betekent ook wel dat je die opdracht goed moet vervullen, omdat je anders misschien naar je geld kunt fluiten.

Vergelijk het met de tuinman, die doet zijn werk met deskundigheid, je geeft wel aanwijzingen hoe je het graag wil hebben natuurlijk, en soms heeft hij heel andere ideeën. Er is geen werkgever/werknemer contact, hij is ondernemer en deskundige in zijn eigen vakgebied. Maar als hij zijn werk niet goed doet, gaan we wel afdingen op de prijs!

Eigenlijk zouden alle alphahulpen eens naar de Kamer van Koophandel moeten voor een cursus ondernemerschap. Je bent zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van je werk, en het kan geen kwaad om enige energie te steken in het nadenken over je rechten en plichten, en wat je van de klant kunt verwachten en wat niet.

Maar onderdanigheid t.o.v. sommige opdrachtgevers die alphahulpen nog steeds als dienstbode behandelen vind ik niet meer van deze tijd. Beschouw je werk als een vak waar je trots op kunt zijn, als jullie alphahulpen er niet waren woonden was het voor veel mensen niet mogelijk om nog thuis te blijven wonen.

In de toekomst zal er nog veel meer vraag naar huishoudelijke zorg (en alle andere vormen van zorg) komen. Dat betekent ook dat je schaars goed bent; wees trots op wat je doet en doe het goed!

• Carolien

Op zich kan ik me best vinden in een deel van je betoog. Maar ik denk dat je aan één ding voorbij gaat. De Alphazorgmedewerker heeft al veel meer macht dan de client. De client is afhankelijk van de zorgverlener. Een tuinman die zijn werk niet goed doet kun je wegsturen, maar daardoor raak je zelf niet direct in de problemen wanneer je niet binnen 1 of 2 weken een andere tuinman kunt vinden. Ook kun je als client niet “afdingen” wanneer het werk niet wordt uitgevoerd naar behoren.

Door de verandering naar Alphazorg is er veel veranderd voor zowel de thuiszorgmedewerker die als Alphazorgmedewerker aan de slag is gegaan, maar even goed zo voor de clienten die nu ineens een werkgeversrol opgedrongen krijgen waar ze soms helemaal niet toe in staat zijn om naar behoren uit te voeren.

Hetgene ik veelvuldig in de afgelopen weken heb vernomen aan klachten is juist dat sommige Alphazorgmedewerkers misbruik maken van hun zelfstandige positie. Een paar zaken die ik zo ben tegengekomen:

* een medewerker die 5 weken vakantie opneemt en tegen de client zegt dat het kantoor absoluut niets mag weten van die vakantie. Het idee van de medewerker was om de urenregistratie gewoon door te laten lopen zodat het loon zou worden uitbetaald. De client is daar gelukkig niet ingetrapt.

* een medewerker die plompverloren aankondigd om een paar weken vakantie op te nemen, zonder aan te geven wanneer die vakantie op zou houden. Achteraf bleek de medewerker van plan zijn meer dan 6 weken weg te blijven maar door relatieproblemen kwam de medewerker na 2 weken met hangende pootjes terug.

* een medewerker die zonder te melden besloot om weg te blijven en vervolgens de volgende dag rond etenstijd het werk dacht te kunnen komen uitvoeren.

* een client die te maken kreeg met een brutale medewerker en toen de client de medewerker er op aansprak werd de client in het gezicht uitgelachen omdat de medewerker wist dat de desbetreffende thuiszorgorganisatie helemaal niets zou doen en de client zou vertellen het allemaal eerst eens “rustig” zelf op te lossen.

* een medewerker die aankondigde de kinderen mee te nemen tijdens het uitvoeren van het werk. Het was dat of geen zorg gedurende de weken tot het eind van de schoolvakantie.

Ik ben me terdege bewust dat er ook vanuit de client zaken verkeerd en fout worden gedaan. Maar als de werkverhoudingen daardoor verziekt worden dan is de client degene die de “rekening” betaald, want de medewerker heeft veel macht om de leefsfeer van de client zeer nadelig te beinvloeden. Dus hoewel ik het grotendeels eens ben met je betoog, vind ik dat er aan toegevoegd mag worden dat de Alphazorgmedewerkers zich veel meer bewust mogen zijn dat de clienten nu veel afhankelijker zijn van die medewerker qua kwaliteit en continuiteit van zorg dan voorheen het geval was.

• Renata

Die voorbeelden die je noemt zijn echt vreselijk, en bewijst maar weer dat er een (groot?) aantal alphahulpen is die het vak niet serieus neemt. Mensen die zich zo opstellen t.o.v. hun cliënten zouden zelf eens een tijdje afhankelijk moeten zijn van alphahulp.

Zelf werk ik al heel wat jaren als freelancer in de thuiszorg voor PGB-cliënten, en neem bij een eerste kennismaking uitgebreid de tijd om te informeren wat de cliënt van mij verlangt, wat ik zelf van de cliënt verlang en hoe om te gaan met al die zaken die jij beschrijft: communicatie, vakantie, ziekte. Daarmee schep je gelijk een open sfeer, en wordt duidelijk hoe flexibel iedereen is. (of niet)

In de praktijk ken ik dezelfde verhalen die jij beschrijft, ook van verpleging en verzorging trouwens. Nog erger dan alphahulp: je zult maar liggen wachten op iemand die je uit bed komt halen en die komt zonder het te melden twee uur later…

Gelukkig zijn er ook nog heel veel werkers in de thuiszorg met hart voor de zaak, maar die verhalen vind je niet snel terug in forums… helaas!

• Carolien

Gelukkig doen de verhalen over goede thuiszorgmedewerkers ook de ronde, niet op internet maar wel via mond-op-mondreclame in de familie en kennissenkring van de client.

Ik denk dat we tot de conclusie kunnen komen dat de Alphazorg een hoop vrijheid biedt, maar dat er ook te makkelijk misbruik, door zowel medewerker als client, gemaakt kan worden van die vrijheid. De niet-mondige hulpverleners en clienten zullen daarvan de dupe zijn/worden.

Dat zou een goede reden moeten zijn om goede begeleiding vanuit de thuiszorgorganisatie te regelen voor beide partijen. Maar in de huidige cultuur waarin zorg niets mag kosten is daar geen geld voor beschikbaar.

Ik verwacht dan ook dat er meer en meer clienten van de thuiszorg tegen problemen aan gaan lopen die ze niet zelfstandig op kunnen lossen. Als een Alpha-medewerker het werk niet meer bevalt neemt 'ie ontslag en gaat ergens anders aan het werk. Voor de client ligt dat niet zo eenvoudig. Door de krapte op de arbeidsmarkt kan de thuiszorgorganisatie nu al vaak geen vervanging aanbieden. Waarmee de machtspositie van de niet goedwillende en slecht gemotiveerde zorgverlener alleen maar versterkt wordt.

Als de klachten die ik tot op heden heb vernomen toe blijven nemen dan vrees ik dat met de devaluatie van de HVZ1 een neergaande spiraal is ingezet die op termijn het imago van de gehele thuiszorg naar beneden zal trekken. En daarvan zullen alle goede thuiszorgmedewerkers de dupe worden.

• Anne

Als het goed is, heb je van je thuiszorgorganisatie een boekje gehad met de regels die gelden als je werkt als alphahulp.

Je werkt nog maar twee weken, dus waarschijnlijk had die client de afspraak met de kapper al staan,dus dan is het fijn als je flexibel kunt zijn,en toch op andere tijden kan werken.

Verder moet je vertellen dat je week erg vol zit, en de client haar afspraken buiten jouw werktijden om moet proberen te plannen, want volgens de regels zal ze je gewoon door moeten betalen,als ze je niet kan ontvangen en jij kunt niet op een ander tijdstip werken.

Het vergelijken met vorige hulpen, tja, ik werk al 14 jaar als alphahulp, dat is normaal, omdat de client vaak een goede band met de hulp had, jij bent nieuw en moet je nog bewijzen.

Als het echt niet klikt, bel dan de alphabemiddelaar,dat is beter dan tegen je zin te werken bij iemand waar je niet prettig werkt.succes ermee!!! Anne

• Sihirci

Het lijkt mij heel menselijk dat we worden vergeleken met voorgangers die men jaren als vaste hulp hebben gehad, maar dat hoeft niet in het nadeel van de nieuwe hulp uit te vallen. Zelf heb ik een nieuwe cliënte die na jaren een vaste hulp te hebben gehad een aantal opvolgers heeft gekregen die niet voldeden aan de verwachtingen van cliënte. Toen ik de eerste maal (voor een maal op proef) kwam wilde mevrouw mij vertellen hoe zij het werk gedaan wenst te hebben, ik heb haar onderbroken en verteld wat mijn werkwijze is waarop mevrouw vroeg om aan de gang te gaan. Na het stofzuigen bleef mevrouw vertellen hoe heerlijk het was dat het nu goed schoon was :-D Dezelfde middag kwam er een telefoontje van de stichting, mevrouw had verzocht mij als vaste hulp te krijgen ;-) Inmiddels ben ik daar verschillende keren geweest, mevrouw heeft gevraagd of er werkmiddelen zijn waar ik liever mee werk en wil dus ook graag aan mijn wensen tegemoed komen ;-P

Vriendelijke groet,

Sihirci