Bij ons is het zo verdeel:
Onder categorieën HH1, HH2 en HH3 vallen de volgende taken:
HH1: Huishoudelijke werkzaamheden
• schoonmaken van het huis, licht en zwaar;
• wassen, drogen, vouwen en strijken;
• opruimen van de kamers;
• bedden opmaken, afhalen en verschonen;
• opruimen huishoudelijke afval;
• indien nodig het doen van boodschappen;
• actief meedenken met de klant t.b.v. verbetering van de hulp aan de klant;
• actief signaleren of deze vorm van hulp bij het huishouden nog voldoet en contact hierover met de contactpersoon van de eigen organisatie.
HH2: Organisatie van het huishouden in verband met chronische ziekte of beperkingen.
• huishoudelijke werkzaamheden (zie onder HH1);
• dagelijkse organisatie van het huishouden;
• gebruikelijke verzorging (helpen met zelfverzorging) voor inwonende kinderen (in relatie tot gebruikelijke zorg);
• indien nodig bereiden van maaltijden;
• indien nodig wegbrengen en halen van kinderen naar en van school;
• actief signaleren van veranderingen in de gezondheids- en sociale situatie;
• adviseren en/of verwijzen – zo mogelijk activeren;
• actief handelen naar aanleiding van signalen.
HH3: Organisatie van een ontregeld huishouden als gevolg van psychische problemen, een verstandelijke beperking of een combinatie van problemen.
“regie wordt tijdelijk overgenomen door de huishoudelijke hulp”
• Huishoudelijke werkzaamheden (zie onder HH1);
• organisatie van het huishouden (zie onder HH2);
• zorg afstemmen met andere hulpverleners;
• opstellen of bijstellen van een zorgplan;
• lichte vorm van psychosociale begeleiding.
Bij de gemeente indiceert de ene ambtenaar HV en de andere HH2, ligt er maar net aan wie e indicatie opstelt, maar HV en HH2 is bij ons 1 en hetzelfde.