HH1, HH2, HV2 , P, TH , wat houd dit nu allemaal in ?

  • longeliere

    Ik werk sinds kort als thuishulp A en op mijn werkbriefje staan verschillende afkortingen

    Nou was ik er al uit wat het verschil tussen HH1 en HH2 is, maar waarop slaat dan HV2

    en wat betekend de aanvulling TH , P of PG achter deze code's

    ben gewoon nieuwschierig en kon het niet echt vinden op internet

    gr Ida

  • Lila

    Hallo Jongeliere

    Ik werk nog maar net bij de thuiszorg en had dezelfde vraag.

    Het is toch schandalig dat je helemaal geen antwoord gekregen hebt! In ieder geval had iemand van de leidinggevenden van een thuiszorg wel iets kunnen schrijven dunkt me. (of kijken ze nooit eens of er vragen zijn omdat ze denken het zo verschrikkelijk druk te hebben of nog erger, ze niet eens weten dat er een thuiszorg-prikbord bestaat!)

    Het is inmiddels bijna 2010 dus ik denk dat je inmiddels wel een antwoord gekregen hebt via een andere weg.

    Ik ben er inmiddels wel achter dat HH1, huishoudelijk werk is bij mensen die nog wel zelfstandig werk kunnen verrichten maar toch wat hulp kunnen gebruiken en dat HH2 huishoudelijk werk betreft in een wat bredere zin. D.w.z. bij mensen die tijdelijk niet in staat zijn de huishouding te regelen op allerlei gebied en daar wat ondersteuning bij nodig hebben d.m.v. sturing van wanneer de klant iets zelf zou kunnen doen en wanneer er door jouw iets gedaan kan worden zoals stofzuigen,ramen lappen, boodschappen doen, eten klaarzetten enz, enz. Meestal is er al een indicatie gegeven door de thuiszorg en staat dat in de zorgmap (ook zoiets, wij als beginnende helpenden moeten het maar uitzoeken en lezen in een map waar ook geen touw aan vast te knopen is omdat deze steeds anders is en waar de klant bij zit)

    Groetjes en als je dit al leest een heel goed uiteinde!

  • *Carolien*

    Volgens mij:

    HH1 - Hulp bij het Huishouden - alle voorkomende werkzaamheden in het huishouden waarbij de cliënt nog zelf de regie heeft en dus aan kan geven welke zaken gedaan moeten worden

    HH2 - Hulp bij het Huishouden - alle voorkomende werkzaamheden in het huishouden waarbij de cliënt geen of weinig eigen regie meer heeft door fysieke of psychische belemmeringen.

  • Hanneke1974

    Bij ons is het zo verdeel:

    Onder categorieën HH1, HH2 en HH3 vallen de volgende taken:

    HH1: Huishoudelijke werkzaamheden

    • schoonmaken van het huis, licht en zwaar;

    • wassen, drogen, vouwen en strijken;

    • opruimen van de kamers;

    • bedden opmaken, afhalen en verschonen;

    • opruimen huishoudelijke afval;

    • indien nodig het doen van boodschappen;

    • actief meedenken met de klant t.b.v. verbetering van de hulp aan de klant;

    • actief signaleren of deze vorm van hulp bij het huishouden nog voldoet en contact hierover met de contactpersoon van de eigen organisatie.

    HH2: Organisatie van het huishouden in verband met chronische ziekte of beperkingen.

    • huishoudelijke werkzaamheden (zie onder HH1);

    • dagelijkse organisatie van het huishouden;

    • gebruikelijke verzorging (helpen met zelfverzorging) voor inwonende kinderen (in relatie tot gebruikelijke zorg);

    • indien nodig bereiden van maaltijden;

    • indien nodig wegbrengen en halen van kinderen naar en van school;

    • actief signaleren van veranderingen in de gezondheids- en sociale situatie;

    • adviseren en/of verwijzen – zo mogelijk activeren;

    • actief handelen naar aanleiding van signalen.

    HH3: Organisatie van een ontregeld huishouden als gevolg van psychische problemen, een verstandelijke beperking of een combinatie van problemen.

    “regie wordt tijdelijk overgenomen door de huishoudelijke hulp”

    • Huishoudelijke werkzaamheden (zie onder HH1);

    • organisatie van het huishouden (zie onder HH2);

    • zorg afstemmen met andere hulpverleners;

    • opstellen of bijstellen van een zorgplan;

    • lichte vorm van psychosociale begeleiding.

    Bij de gemeente indiceert de ene ambtenaar HV en de andere HH2, ligt er maar net aan wie e indicatie opstelt, maar HV en HH2 is bij ons 1 en hetzelfde.

  • Sihirci

    H(uishoudelijke) H(ulp)

    H(uishoudelijke) V(erzorging)

  • dianneke

    Het verschil is erg onduidelijk wb hh1 en hh2, ik zelf werk als hh2, toch heb ik soms het idee dat ik voor een karretje gespannen wordt, en taken moet doen, ja ik zeg moet doen die ik eigenlijk helemaal niet mag doen.

    Een voorbeeld: een client heeft de indicatie voor hh2, zelf is mevr de hele week niet thuis, heeft veel activiteiten en als ik kom mankeert ze het 1 en ander en dus kan ze ook niets meer………..in huis is het een rommeltje en er staat veel speelgoed van haar kleinkinderen………….zomers knipt ze voordat ik kom de heg en het afval moet ik dan maar even opruimen………….ik ben toch geen tuinman??? Als ik daar iets van zeg…………zegt ze rustig , ja daar heb ik jou toch voor!!!!

    Dus ja wat mogen wij wel doen en absoluut niet doen!!!Erg onduidelijk, ook wb de indicaties erg verschillend…………….de een ligt op sterven en krijgt hh1 en een ander die nog wel wat kan krijgt hh2…………???

    Ik kijk uit naar jullie bevindingen.

  • banjer13

    Ja dat komt veel voor vind ik,mijn zus had dat ook een keer bij een inval adres.

    Mijn zus heeft het doorgegeven.Alleenstaande man maar het bleek een alleenstaande man met vriendin en kind en zij kon de troep opruimen.Gelukkig is mijn zusje niet op

    haat mond gevallen en zei dat het niet zo hoorde en dat ze dat door zou geven aan haar zorgmanager.Later hoorde ze op de wb dat die man geen hulp meer kreeg:DWat ik vaak zie is dat sommige mensen 2x per week 6 uur hebben maar hun huis is brandschoon,

    en dan zie ik bij de ander die 1x per week heeft best wat meer hulp nodig hebben want daar is het echt vies:Ssnap er niets meer van hoor.

  • Hanneke 1974

    De gemeente waarin wij werken is daar heel stellig in: hulp bij het huishouden is al het huishoudelijk werk BINNENShuis, m.u.v. de ramen buiten. Zelfs stoepje vegen hoort er niet bij, dat doen we nu met de sneeuw natuurlijk wel.

  • mary

    ik vind dat een hh2 helper niet opgeleid is om te bepalen wat een client wel of niet aan kan. in de gegeven voorbeeld ik zou blij voor de client zijn, dat ze kracht had op dat moment om de heggen te knippen. iemand krijgt een indicatie pas na grondige onderzoek door mensen die daarvoor hoog opgeleid zijn. de ambtenaar geeft een indicatie af gebaseerd op de deskundige bevindingen.

  • Sihirci

    mary Schreef:

    ——————————————————-

    > ik vind dat een hh2 helper niet opgeleid is om te

    > bepalen wat een client wel of niet aan kan. in de

    > gegeven voorbeeld ik zou blij voor de client zijn,

    > dat ze kracht had op dat moment om de heggen te

    > knippen. iemand krijgt een indicatie pas na

    > grondige onderzoek door mensen die daarvoor hoog

    > opgeleid zijn. de ambtenaar geeft een indicatie af

    > gebaseerd op de deskundige bevindingen.

    En dat zal dus de reden zijn dat voormalig alphahulpen die nu huishoudelijke hulp zijn zomaar bij hv2 geïndiceerden worden ingezet.

    Overigens zijn zij die indiceren niet hoog opgeleid voor dit werk en hebben ze hier in mijn woonplaats meestal geen idee wat het werk inhoud. Met een lijst waaraan tijden zijn toegevoegd een indicatie geven kan ieder die de lijst kan lezen.