HH1, HH2, HV2 , P, TH , wat houd dit nu allemaal in ?

  • maia

    Hier zijn het basisartsen die indiceren.

    Echter ben ik het niet altijd met de gegeven uren en indicaties eens.

    Praktijk bevindingen zijn vaak totaal anders.

    Ik vind trouwens wel dat ik na 20 jaar praktijk en werk ervaring en kennis kan zeggen dat ik inzicht heb in/op bepaalde situaties.

    Als ik het idee heb dat mensen misbruik maken zoals de situatie die banjer beschrijft zal ik ook niet nalaten om een melding te maken.

    Wat die mevr betreft die zelf haar heg knipt ,prima dan ruimt ze het zelf maar op.

    Daar ben je niet voor.

    En had die mevr het anders gebracht zou het nog anders zijn.

    Ik mag aannemen dat die mevr wel meehelpt in het huishouden een stofdoek is stukken lichter dan een heggeschaar.

    Omdat te constateren hoef je niet hoog opgeleid te zijn

  • kaar

    Hier spreken ze van HV1 en HV2.

    HV1 is bij mensen, die nog zelf de regie over hun huishouden kunnen voeren. Zij bepalen dus wat er die dag gebeurt. De cliënt is vaak licht of zwaar lichamelijk beperkt, dit kan tijdelijk of permanent zijn. Iemand die door zijn/haar leeftijd niet meer kan strekken en op een trapje kan gaan staan, krijgt bijv. hulp voor de zwaardere klusjes zoals ramen lappen, keukenkastjes, stofzuigen, dweilen.

    HV2 is bij mensen, die zelf niet meer de regie kunnen voeren. Jij bepaalt dus zelf wat er die dag aan de beurt is, ga je de was doen of ga je de ramen lappen enz. Dit kan zijn omdat de cliënt bijv. licht dement is, psychisch niet in orde, zo ernstig ziek is dat alles langs hem/haar heengaat, er absoluut geen verstand van heeft (oudere generatie weduwnaar) enz.

    Overigens kom ik ook cliënten tegen waarbij ik twijfel over de juistheid van de indicatie. Bijv. meneer wijst mij de stofzuiger, en gaat zelf buiten het gras maaien. Dan denk ik ook: “stofzuigen is niet zwaarder dan grasmaaien, en het is toch ongeveer dezelfde beweging”.

    Aan de andere kant weet ik ook, dat sommige mensen goede en slechte dagen hebben. De ene dag kunnen ze dus best stofzuigen, de andere dag liggen ze alleen maar in bed. Dus niet te snel conclusies trekken!

    Het indicatiebeleid van de gemeente vind ik persoonlijk erg slecht. Telefonisch worden al conclusies getrokken. Heb je als cliënt niet het geluk dat je mondig bent of een mondig familielid hebt, dan wordt er zo over je heen gewalst. Men belt op en vraagt hoe het gaat, antwoord je als cliënt toevallig met “goed” dan heb je meteen minder uren te pakken (lichtelijk overdreven misschien, maar zulke verhalen gaan wel de ronde!).

  • maia

    kaar Schreef:

    ——————————————————-

    > .

    > Aan de andere kant weet ik ook, dat sommige mensen

    > goede en slechte dagen hebben. De ene dag kunnen

    > ze dus best stofzuigen, de andere dag liggen ze

    > alleen maar in bed. Dus niet te snel conclusies

    > trekken

    Daar heb je helemaal gelijk in.

    Dat besef ik ten zeerste.

    Het is dan ook goed je enigzins te verdiepen in het ziektebeeld eer je een oordeel vormt.

    Echter het type mens zoals eerder besproken komen ook voor ,al is het niet vaak.

    Aan de hulp daar mee om te gaan .

    Ik ga er altijd vanuit dat niemand voor zijn plezier een hulp/zorg in zijn huis haalt,

  • Sihirci

    Eigen ervaring.

    1. Meneer 83 jaar is weduwnaar en heeft ruim zes jaar het huishouden gedaan en voor zijn inmiddels overleden vrouw gezorgd, kreeg huishoudelijke hulp nadat hij een heupoperatie had ondergaan. Toen ik daar begon kregen zij 3.30 uur per week. Mevrouw overleed na vijf maanden en de indicatie moest op meneer overgaan. Per telefoon geïndiceerd kreeg meneer 2 uur toegewezen, de dochter belde de gemeente en liep tegen een betonnen muur aan waarop mij werd gevraagd de gemeente te bellen… Nou heb ik mijn mondje bij me en laat me niet makkelijk afschepen en daardoor leek de gemeente medewerkster met haar enorm grote waffel zich in de verdediging gedrongen te voelen zodat ze plots schreeuwde dat er voor een 1 kamer senioren woning twee uur stond en geen minuut langer… Meteen vroeg ik haar of de logeerkamer, serre en slaapkamer dan door hen dichtgetimmerd zouden worden omdat die nu niet meer bijgehouden zouden hoeven/mogen worden… Er volgde een doodse stilte waarna de schreeuwtut heel kleintjes vroeg of ze mij terug mocht bellen omdat er bij hen fouten gemaakt waren. Later die dag werd ik teruggebeld door de leidinggevende van die afdeling, kreeg excuses aangeboden en opnieuw de vraag of men mij terug mocht bellen omdat het dossier eerst erbij moest worden gehaald… De volgende dag werd ik opnieuw teruggebeld en heb toeb gevraagd om een huisbezoek bij meneer. Meneer had van mij en zijn dochter instructie zich minder fit voor te doen en kreeg toen zomaar 5 uur per week toebeeld van de paramedicus die op huisbezoek kwam om te indiceren.

    Meneer kan en doet inmiddels zelf weer veel, van bed verschonen tot de was, strijk, boodschappen, koken enz enz. In wezen zou hij nu met veel minder tijd toe kunnen en misschien zelfs wel helemaal zelfs zijn huishoudentje kunnen voeren. Vaak moet ik werk zoeken. Toen in januari een herindicatie per telefoon plaatsvond vroeg men meneer wat hij zelf deed waarop hij de was en strijk plus boodschappen doen noemde, de medewerkster van de gemeente heeft hem toen gezegd dat de hulp deze taken moest doen en hij kon genieten van een rustige oude dag. Deze meneer is weer zo vitaal dat de looppaden bij het seniorencomplex door hem sneeuwvrij worden gehouden…

    2. Mevrouw is een paar jaar jonger dan ik en heeft weke delen reuma, soms gaat het best goed maar vaker kan ze erg weinig door pijn en uitputting. Inmiddels ken ik haar zo goed dat ik aan haar uiterlijk (ogen, huid, houding) al zie hoe ze zich voelt. Er zijn perioden dat een hap eten koken teveel energie kost en zij dat echt niet kan, om over boodschappen, de was en strijk maar te zwijgen. Ze heeft drie maal per week fysio om toch maar zo goed mogelijk in beweging te blijven en haar conditie enigzins op peil te houden. Zij heeft 3 uur per week en haar aanvraag om uitbreiding is afgewezen en dat terwijl zij gewoon extra tijd nodig heeft. Ze woont op een steenworp afstand en in haar slechte dagen pik ik haar met de auto op om samen boodschappen te gaan doen en breng ik een pannetje eten zodat ze toch een warme maaltijd heeft. Volgens de paramedicus zou de huishoudelijke hulp de hele huishouding inclusief wassen, strijken en boodschappen doen en haar hondje uitlaten in de drie uur die ze heeft moeten kunnen doen. Bezwaar leverde een consult bij een aan de gemeente verbonden arts op en die vond dat ze geen uitbreiding moest krijgen omdat het beter is als ze zelf in beweging blijft met werkzaamheden die de reumatoloog juist verbied.

    Dit zijn twee van mijn cliënten, over de anderen kan ik soortgelijke zaken vertellen. Naar mijn ervaring en mening wordt er met twee maten gemeten en moet de cliënt mazzel hebben met degeen die de indicatie doet.

    Sinds een maand bij een nieuwe cliënt, hij kan alles maar heeft een hekel aan huishouden en zij is hulpbehoevend. Ze hebben drie uur per week

    Ander echtpaar waar zij helemaal NIETS meer kan en overal tot de toiletgang toe hulp nodig heeft en hij in de lappenmand met hartklachten en een heup waaraan hij geopereerd zou moeten worden. ALs hij naar het ziekenhuis gaat dan moet zij naar een verpleeghuis, hij is bang dat zij dan niet meer thuis zal kunnen komen en die angst is gerechtvaardigd. Met heel veel pijn en moeite hebben ze nu 4 uur terwijl drie maal per week drie uur niet teveel zou zijn.

    Snapt iemand hier hoe men indiceert en waarom mensen die zelf zoveel kunnen meer hulp krijgen dan ze nodig hebben en anderen met zoveel te weinig moeten zien te overleven???

    Groet,

    Sihirci

  • Sihirci

    maia Schreef:

    ——————————————————-

    > kaar Schreef:

    > ————————————————–

    > —–

    > > .

    > > Aan de andere kant weet ik ook, dat sommige

    > mensen

    > > goede en slechte dagen hebben. De ene dag

    > kunnen

    > > ze dus best stofzuigen, de andere dag liggen ze

    > > alleen maar in bed. Dus niet te snel conclusies

    > > trekken

    >

    >

    >

    > Daar heb je helemaal gelijk in.

    > Dat besef ik ten zeerste.

    > Het is dan ook goed je enigzins te verdiepen in

    > het ziektebeeld eer je een oordeel vormt.

    > Echter het type mens zoals eerder besproken komen

    > ook voor ,al is het niet vaak.

    > Aan de hulp daar mee om te gaan .

    > Ik ga er altijd vanuit dat niemand voor zijn

    > plezier een hulp/zorg in zijn huis haalt,

    Mee eens, hoewel ik ook mensen heb gehad die dachten nu een goedkope werkster (lees slaaf) te hebben die ze voor allerlei rotklussen konden inzetten terwijl ze zelf tv zaten te kjken of een joint te blowen.

    A 50 jaar had een operatie ondergaan en kreeg voor drie maanden hulp toegewezen. Ik schrok me wezeloos van de vervuilde bende ((was een van de eerste cliënten, nu zou ik meteen kantoor bellen en gaan). Je kon niet door de ramen naar buiten kijken, ze keuken kastjes heb ik eerst met een plamuurmes van de vetlaag ontdaan om daarna met puur schoonmaakmiddel en schuursponzen aan het boenen te gaan, het houtwerk, per deur was een emmer schoon sop nodig mevrouw wilde eigenlijk dat ze met puur chloor of ammonia zouden worden gedaan. Deze cliënte woonde zes jaar in de woning en had nog nooit de ramen gewassen, de keuken en het houtwerk gesopt, ze wilde nu dat de hulp iin die drie maanden er een echt heel grote schoonmaak zou houden.

    Toen ik als alpha begon wist ik niet wat wel of niet bij het werk hoorde, nu zou ik als de bliksem maken dat ik weg kwam. Voor zulke vetkleppen zou een zwarte lijst moeten zijn :-(

  • aaltjen

    Inderdaad je komt ze tegen…………………..wel hard werken buiten de deur b.v. in hun hele grote volkstuin waar ze in de zomer ook nog eens van alles van verkopen. Maar nee in huis word niets gedaan………………. dat mag de werkster doen. Zelfs even het fornuis schoonmaken na het koken hoeft niet.

  • sofie

    Hallo,

    Ik weet niet onder welk categorie ik val, maar ik ben alpha hulp en de ene moment doe ik de taken van een hh1 en de andere moment heb ik bij andere clienten taken van hh2 .

    Ik heb een client, die zelf wat dementerende is en psychische problemen hebben. Best wel triest, maar het zijn meestal de vervelende kinderen die je opdragen om ook even de onkruid van de tuin te doen. tja………. belachelijk gewoon.

    Verder zijn er best huizen, waar ze verwachten dat je het hele huis brandschoon en glimmend achter laten, terwiijl sommigen nog nooit een stofdoek ter hand hebben genomen. Ik vind dat wel raar hoor.

    En als je wat zegt, dat moet je ook oppassen dat je er niet uit ligt.

    kennen jullie dat.

  • banjer

    Ja heb dat ook wel eens gehad.Maar onkruid weghalen valt niet onder huishouding.

    Tenminste niet bij ons dat weet ik van me zus;)die moest een x dat ook doen en

    de zorgmanager zei dat dat niet hoefde.De client moest een tuinman nemen of de

    kinderen moesten het doen of degene moest een vrijwilliger gaan zoeken.

  • jola hetharie

    sofie Schreef:

    ——————————————————-

    > Hallo,

    >

    > Ik weet niet onder welk categorie ik val, maar ik

    > ben alpha hulp en de ene moment doe ik de taken

    > van een hh1 en de andere moment heb ik bij andere

    > clienten taken van hh2 .

    >

    > Ik heb een client, die zelf wat dementerende is en

    > psychische problemen hebben. Best wel triest, maar

    > het zijn meestal de vervelende kinderen die je

    > opdragen om ook even de onkruid van de tuin te

    > doen. tja………. belachelijk gewoon.

    > Verder zijn er best huizen, waar ze verwachten dat

    > je het hele huis brandschoon en glimmend achter

    > laten, terwiijl sommigen nog nooit een stofdoek

    > ter hand hebben genomen. Ik vind dat wel raar

    > hoor.

    > En als je wat zegt, dat moet je ook oppassen dat

    > je er niet uit ligt.

    >

    > kennen jullie dat.

  • marise

    Jola, kun je uit leggen, waarom je dit aanhaalt: ik begrijp het niet…