Verschil werk tussen HV2 en Alphahulp

  • Rebecca

    Regelmatig wordt mij gevraagd wat nou het verschil is tussen HV2 (Thuishulp A) en Alphahulp. Dit bericht heb ik een tijdje geleden opgespoord via Google…..

    Het HV2 (ThuishulpA) staat voor situaties waar je als thuishulp werkzaam bent, zoals ernstig zieken, zwaar dementerenden etc.

    Dus mensen die de cursus thuishulp gedaan hebben en signaleren of een client achteruit gaat……die geven dit door aan familie en/of zorgcoordinator.

    Alphahulpen kunnen (zonder cursus) aan het werk, en komen dan in HV1 situaties tericht, dus mensen die gewoon een huishoudelijke hulp vragen.

  • Sihirci

    Het werk van de alphahelpende en thuiszorg a ( basishulp) is precies hetzelfde. Door de invoering van de WMO is het voor zorgaanbiederes aantrekkelijker geworden alphahulpen in te schakelen omdat deze het goedkoopste zijn en geen enkel recht hebben dat iedere andere werknemer wel heeft.

  • Carolien

    Volgens de gemeente (WMO) zit het verschil in de mate van eigen regie van de client.

    Clienten die de eigen regie (nog) hebben kunnen de alphamedewerker zelf aansturen, afspraken maken en eventuele problemen oplossen. In zo'n situatie indiceert de gemeente HVZ1, waarna de thuiszorgorganisatie de keuze maakt of er een alphazorgmedewerker of een thuiszorg A medewerker wordt gezonden. Sinds de invoering van de WMO is dit meestal een alphazorgmedewerker. Deze alphazorgmedewerker hoeft geen opleiding of affiniteit met de het te verrichten werk te hebben, wordt niet via de thuiszorgorganisatie begeleid en wordt gezien als een zzp'er (zelfstandige ondernemer zonder personeel).

    Wanneer de client door omstandigheden niet de eigen regie meer heeft (bijv. beginnende dementie, terminale fase, verstandelijke beperkingen, zwaar depressief) dan wordt HVZ2 geindiceerd. De thuiszorgorganisatie moet er dan voor zorgen dat er een thuiszorgmedewerker komt die zelfstandig kan werken en bekend is met de zorg die bij de situatie van de client hoort. Meestal is dit een Thuiszorg A medewerker… maar dit kan ook een goede zelfstandig werkende alphazorgmedewerker zijn.

    Wat is nu het daadwerkelijke verschil ? Het arbeidscontract. Een alphazorgmedewerker is een freelancer en een thuiszorg A medewerker is in vaste dienst bij de thuiszorgorganisatie. Want uiteindelijk voeren beide hetzelfde soort werkzaamheden uit. Met dien verstanden dat de thuiszorg A medewerker officieel ook een signalerende functie heeft om veranderingen in de situatie van de client waar te nemen en indien nodig door te geven aan de organisatie. (Maar een alphazorgmedewerker heeft die mogelijkheid natuurlijk ook.)

  • Ernst Blok

    Ik kan er weinig aan toevoegen Carolien . Het beroep alfa hulp behoort in de loop van 2009 grootdeels tot het verleden. Voor zover ik op de hoogte ben mag een reguliers thuiszorgorganisatie in de loop van 2009 niet meer bemiddelen voor een alfa hulp, inderdaad een zelfstandig ondernemer die zelf van zijn loon de werkgeverslasten moet afdragen, zijn pensioen moet regelen, zijn ziektekostenpremie) Wanneer een client ook in 2009 zijn eigen vertrouwde alfa hulp wil houden dan krijgt die client van de gemeente daar een ‘financiele vergoeding’ voor , en dat is niet het zelfde als een pgb.

    De alfahulp kan niet anders dan in loondienst gaan bij een thuiszorgorganisatie omdat ze anders te weinig clienten/werk/geld overhoudt

  • tienke

    het verschil tussen alpha en hv2 is het geld en anders niets.ik heb de, zelfde hulp ik had haar eerst als hv2 en nu als alpha. en mijn situatie is allen maar erger geworden .

  • Rebecca

    Hoi Tienke!

    Je situatie is alleen maar erger geworden zeg je nu, wat bedoel je daarmee, kun je dat uitleggen?tienke schreef:

    >

    > het verschil tussen alpha en hv2 is het geld en anders

    > niets.ik heb de, zelfde hulp ik had haar eerst als hv2 en

    > nu als alpha. en mijn situatie is allen maar erger geworden .

  • banjer

    Ik begrijp het wel HV2 hoef je alleen een eigen bijdrage betalen en is meestal niet zoveel,en alpha hulp moet je per uur uit eigen zak betalen.

    Als je bv 3 uur per week hh hebt betaal je 12xper een bedrag per uur.

    HV2 is meestal een bedrag naar inkomen,ik heb 2 hhklanten die betalen 16.80 per mnd ook voor 3uur hulp per week dat scheelt nogal wat.

  • Sihirci

    Nee hoor Banjer, mensen die alphahulp ontvangen betalen ook een eigen bijdrage per periode.

    Ik heb verschillende klanten die voor alphahulp 16.80 per periode betalen. Voor gehuwden/samenwonenden is dat bedrag 23,60 per vier weken. Wanneer mensen boven het normbedrag aan inkomsten hebben betalen ze van dat wat ze meer ontvangen 15% op jaarbasis gedeeld door 13 per periode van 4 weken.

  • Sihirci

    Re: kan de alpha hulp vergoed worden.

    Auteur: Sihirci (—.upc-a.chello.nl)

    Datum: 17-11-2007 05:32

    Eigen bijdrage

    Voor huishoudelijke hulp wordt een eigen bijdrage in rekening gebracht.

    De hoogte van de eigen bijdrage hangt af van uw leeftijd, inkomen over het kalenderjaar welke twee jaar voor het lopende jaar ligt en uw huidige levensvorm.

    Het Centraal Administratie Kantoor (CAK) zal uw eigen bijdrage vaststellen.

    Het bedrag dat ongehuwde personen jonger dan 65 jaar per vier weken dienen te betalen bedraagt € 16.60 + 15% van het inkomen boven € 16.137,–

    Het bedrag dat ongehuwde personen van 65 jaar of ouder per vier weken dienen te betalen bedraagt € 16.60 + 15% van het inkomen boven €14.162,–

    Het bedrag dat gehuwde personen indien tenminste een van beiden jonger is dan 65 jaar per vier weken dienen te betalen bedraagt € 23.80 + 15% van het inkomen boven € 20.810,–

    Het bedrag dat gehuwde personen die beiden 65 jaar of ouder zijn per vier weken dienen te betalen bedraagt € 23.80 + 15% van het inkomen boven € 19.837,–

    Overgetypt van een document dat een van mijn cliënten van de gemeente heeft ontvangen en ik een kopie van heb gekregen.

    Voor 2007 geldt dus het totale inkomen over 2005, daar trek je het basisinkomen vanaf en van wat overblijft moet dan 15% + de basisbijdrage worden bijbetaald.

    Voorbeeld, iemand ongehuwd van 65 jaar had in 2005 een totaal verzamelinkomen van € 20.162,– dan trek je daar € 14.162 van af. De € 6.000,– die dan overblijft betaalt men 15% (900) per jaar over. dit bedrag deel je door 13 perioden per jaar = € 69.23

    Eigen bijdrage is dan 69.23 + 16.80 = € 86.03 per vier weken.

  • banjer

    ik weet niet waar je het over hebt hoor!!!!!!!!!!!!!!ik kon een alpha klant en die betaalde per uur en had 3 uurtjes in de ochtend dat was al bijna 36 euro op 1 ochtend ,terwijl mijn HV2 klanten 16.80 per mnd betaalt voor 12 uurtjes per mnd.

    Als het zo is wat jij bedoelt waarom hadden de mensen eerst dan geen problemen toen ze HV2 hadden en nu wel nu ze alpha zijn??????