Verschil werk tussen HV2 en Alphahulp

  • Rebecca

    Hoi Banjer,

    Dat vroeg ik dus ook al aan Tienke!!!!! Ik wacht nog op misschien een antwoord!

  • tienke

    ik wil alleen maar zeggen dat hv2 net zo goed is als alphahulp. en ja wij betalen het hoogste wat je moet betalen . en dat is meer als 400 euro. k weet niet hoe ze aan dat bedrag komen maar dat laten we uitzoeken

  • Sihirci

    banjer schreef:

    >

    > ik weet niet waar je het over hebt hoor!!!!!!!!!!!!!!ik kon

    > een alpha klant en die betaalde per uur en had 3 uurtjes in

    > de ochtend dat was al bijna 36 euro op 1 ochtend ,terwijl

    > mijn HV2 klanten 16.80 per mnd betaalt voor 12 uurtjes per mnd.

    > Als het zo is wat jij bedoelt waarom hadden de mensen eerst

    > dan geen problemen toen ze HV2 hadden en nu wel nu ze alpha

    > zijn??????

    Ja dat kan gebeuren, ik hd een echtpaar klant die moest tussen de 15.50 en 23.50 per uur betalen, maar die hadden wel een inkomen waar wij alleen over kunnen fantaseren. Een andere klant kreeg drie maanden hulp na een operatie, had als alleenstaande ruim 40.000 per jaar en moest dus ook alles zelf betalen, maar die mensen zouden ook bij hv 2+ of hv 2 ++ een even groot bedrag zelf moeten betalen.

    Een meneer krijgt 5 uur per week dus 20 uur per periode en betaald de minimale eigen bijdrage 16.80 terwijl een andere mevrouw 95 per periode moet bijbetalen voor 4 uur per week dus 16 per periode, maar de laatste heeft naast de AOW een leuk pensioen en is daardoor gewoon kapitaalkrachtiger dan de erste die van alleen een qowtje moet rond zien te komen.

    Ik heb alleen alphaklanten en zie dat verschil dus ook. Mensen die meer moeten betalen hebben een hoger inkomen en dat heeft absoluut niets te maken met het type zorg dat men ontvangt.

  • Sihirci

    banjer schreef:

    >

    > ik weet niet waar je het over hebt hoor!!!!!!!!!!!!!!ik kon

    > een alpha klant en die betaalde per uur en had 3 uurtjes in

    > de ochtend dat was al bijna 36 euro op 1 ochtend ,terwijl

    > mijn HV2 klanten 16.80 per mnd betaalt voor 12 uurtjes per mnd.

    > Als het zo is wat jij bedoelt waarom hadden de mensen eerst

    > dan geen problemen toen ze HV2 hadden en nu wel nu ze alpha

    > zijn??????

    Als ze voorheen zoveel minder betaalden dan lijkt het erop dat het CAK toen of nu fouten heeft gemaakt. Aan de hand van het bericht waarin ik het schrijven van de gemeente nijmegen aan cliënten citeer kunnen ze zelf berekenen of ze niet teveel betalen. De eigen bijdrage wordt door het CAK berekend en in rekening gebracht.

  • Carolien

    De eigen bijdrage voor HVZ 1 en 2 wordt door de gemeente waarin men woont bepaald. Elke gemeente mag sinds de inwerkingtreding van de WMO zelf de eigen bijdrage vaststellen. Dit kan betekenen dat clienten minder of juist meer eigen bijdrage zijn gaan betalen. De meeste gemeenten hebben er voor gekozen om de facturering aan de client via het CAK-BZ te laten lopen.

    Maar… door de opsplitsing van de zorg in WMO en AWBZ kan het gebeuren dat sommige clienten boven het voor hun gestelde maximum bedrag aan eigen bijdrage komen. Dit wordt veroorzaakt doordat de gemeente los van de AWBZ de eigen bijdrage in rekening brengt. Beide organisaties brengen dan tot het maximum in rekening bij de client. Dit probleem doet zich ook voor bij clienten met een PGB. Het is dan verstandig om met de gemeente en het CAK hierover contact op te nemen.

  • ine

    Het verschil tussen een thuishulp A en HV1 is dat een thuishulp HV2 dus, veelal ingezet wordt in situaties van grotere complexiteit. Omdat zij een opleiding gevolgd hebben. BIjv. bij terminale, demente etc…

    HV1 medewerkders worden ingezet in clientsitaties waar minder aan de hand is.

    Zij zijn dan ook niet geschoold. In deze clientsituaties houdt de zorgvrager zelf de regie in handen.

  • ikke

    ben ik niet helemaal mee eens ik werk in hv2 en heb geen opleiding afgerond hoor.

  • Sihirci

    ine Schreef:

    ——————————————————-

    > Het verschil tussen een thuishulp A en HV1 is dat

    > een thuishulp HV2 dus, veelal ingezet wordt in

    > situaties van grotere complexiteit. Omdat zij een

    > opleiding gevolgd hebben. BIjv. bij terminale,

    > demente etc…

    > HV1 medewerkders worden ingezet in clientsitaties

    > waar minder aan de hand is.

    > Zij zijn dan ook niet geschoold. In deze

    > clientsituaties houdt de zorgvrager zelf de regie

    > in handen.

    Waarom werd ik zonder opleiding dan ingezet bij psychiatrische patiënten en zwaar depressieve cliënten???

  • hanneke1974

    Omdat jij misschien het geduld/inzit hebt? Ik zet ook wel eens ongeschoolde krachten in in hh2 en hhr situaties. Dat zijn vaak medewerkers die wel veel ervaring hebben en vaak beter met dit soort situaties omgaan dan geschoolde krachten met minder ervaring.

  • Atitsing

    en wat het loon betreft, wat is het verschil tussen hv1 loon en hv2 loon?