thuis hulp na een operatie

  • *Carolien*

    @Anja, je kunt het bij je zorgverzekeraar proberen. Sommige verzekeringen vergoeden tot 10 uur zorg per jaar. Maar dat ligt dan aan het pakket van de aanvullende verzekering.

    Verder denk ik dat je goedkoper uit bent door “zwart” een huishoudelijk medewerk(st)er te zoeken. Dan ben je waarschijnlijk minder kwijt dan via de officiële weg aan verplichte bijdrage. Die eigen bijdrage is sinds dit jaar ook niet meer aftrekbaar van de belasting, dus ook op dat gebied is een zwart betaalde medewerk(st)er waarschijnlijk de goedkoopste optie.

  • tienke

    ga er maar van uit dat u geen hulp krijgt , en weet u wel wat van eigen bijdrage dat je moet betalen, leer nu de kinderen om te helpen en geeft ze geld voor wat ze doen , scheelt een heel stuk , en u kinderen leren ook nog sterkte

  • Hulpie

    Ben het eens met Sihirci….eerlijk is eerlijk.

    Ik begrijp bets dat het zwaar is daar niet van maar de man is gezond, ook al werkt de man lang en hard.Maar als de man alleen had gewoont had hij ook gewoon het huishouden moeten doen met kids of zonder.

    Geldt ook met volwassen kinderen in huis…..waarom altijd maar ja hij werkt al zo hard en komt laat thuis ….so what ??

    Niks mis mee met de handen…Ook voor die geldt dus als de volwassen kinderen zelfstandig woonden hadden ze hun huishouden moeten doen….

    Ik bedoel het allemaal niet kwaad ….nogmaals begrijp best dat het zwaar is….

    Ik werk bij de thuiszorg en kom ook wel situaties tegen dat ik in een gezin word gezet en doe gewoon me werk.Maar heb altijd wel dan een discussie er over ….Maar respecteer het besluit van de gemeentes..en tuurlijk kunnen kinderen ook wat doen …….niks mis mee tot zo ver dan .

    Het blijft altijd wel een moeilijk discussie punt ..Soms denk ik wel eens en ja dat is een harde gezegde dat men denkt wel lekker makkelijk de thuiszorg …En even nog wat…van je eigen bijdrage word je ook niet echt vrolijk van hoor denk daar is aan..dan staat je man hard te werken en dan hoge kosten van de thuiszorg…..Ik weet per gemeente is het anders maar waar ik werk kan het totaal oplopen van ongeveer 26 euro per uur (gaat per inkomen afhankelijk>iig kan het genoeg zijn om er van af te zien

    In ieder geval wil ik je sterkte wensen.

  • Hanneke 1974

    ik ben het helemaal met je eens, alleen varieert de eigen bijdrage niet per gemeente. De eigenbijdrage is inkomensafhankelijk en is landelijk vastgelegd. Het CAK berekent de eigen bijdrage op je persoonlijke situatie.

    Hulpie Schreef:

    ——————————————————-

    > Ben het eens met Sihirci….eerlijk is eerlijk.

    > Ik begrijp bets dat het zwaar is daar niet van

    > maar de man is gezond, ook al werkt de man lang en

    > hard.Maar als de man alleen had gewoont had hij

    > ook gewoon het huishouden moeten doen met kids of

    > zonder.

    > Geldt ook met volwassen kinderen in

    > huis…..waarom altijd maar ja hij werkt al zo

    > hard en komt laat thuis ….so what ??

    > Niks mis mee met de handen…Ook voor die geldt

    > dus als de volwassen kinderen zelfstandig woonden

    > hadden ze hun huishouden moeten doen….

    > Ik bedoel het allemaal niet kwaad ….nogmaals

    > begrijp best dat het zwaar is….

    > Ik werk bij de thuiszorg en kom ook wel situaties

    > tegen dat ik in een gezin word gezet en doe gewoon

    > me werk.Maar heb altijd wel dan een discussie er

    > over ….Maar respecteer het besluit van de

    > gemeentes..en tuurlijk kunnen kinderen ook wat

    > doen …….niks mis mee tot zo ver dan .

    > Het blijft altijd wel een moeilijk discussie punt

    > ..Soms denk ik wel eens en ja dat is een harde

    > gezegde dat men denkt wel lekker makkelijk de

    > thuiszorg …En even nog wat…van je eigen

    > bijdrage word je ook niet echt vrolijk van hoor

    > denk daar is aan..dan staat je man hard te werken

    > en dan hoge kosten van de thuiszorg…..Ik weet

    > per gemeente is het anders maar waar ik werk kan

    > het totaal oplopen van ongeveer 26 euro per uur

    > (gaat per inkomen afhankelijk>iig kan het genoeg

    > zijn om er van af te zien

    >

    >

    > In ieder geval wil ik je sterkte wensen.

  • *Carolien*

    Sorry Hanneke, maar de eigen bijdrage voor HbH/HVZ wordt per gemeente vastgesteld. De uitvoering van de facturering verloopt wel via het CAK, maar de gemeente heeft zelf het recht de hoogte in verhouding tot het inkomen te bepalen. Zo kan het dus zijn dat men in de ene gemeente veel meer moet betalen met een modaal salaris dan in een andere gemeente.

    De eigen bijdrage voor V&V is wel landelijk vastgesteld door het Rijk.

  • Chriss

    Pardon?

    Ik wordt zelf over 2 maanden geopereerd (moet ong 3 maanden plat, en daarna nog eens 9 maanden revalideren) en heb 2 kinderen van 3,5 en 1 jaar! Denk dat het niet alleen om het huishouden gaat, maar ook je kinderen wassen, aankleden, naar school of KDV brengen. En wat dacht je van de rest? Een man kan veel, maar als hij min. 40 uur werkt, niet alles. Sorry hoor, maar van jou reactie gaan mijn nekharen overeind staan!

    Chriss

  • Hanneke1974

    Tsja… Helaas heeft ze wel gelijk. We hebben het hier over gemeenschapsgeld en ik vind dat er best wat beter naar gekeken mag worden hoe dat uitgegeven wordt. En als je het echt nodig hebt krijg je ook gewoon hulp, maar dat er eerst gekeken wordt of er zogenaamde gebruikelijkezorg geleverd kan worden door partner, oudere kinderen of mantelzoirgers vind ik normaal.

    Ik kom sinds gisterochtend bij een gezin met een tweeling van 2 jaar. Moeder ligt 6 weken plat. Vader is de komende 4 weken thuis en oma woont in. Mag jij mij uitleggen wat ik daar doe.

    Ik heb daar 1,5 uur per ochtend. In die tijd kan ik beter 3 mensen die helemaal niemand anders hebben voorzien van eten, drinken, medicatie en een douchebeurt of ben ik nou gek? Het was een spoedaanvraag uit het ziekenhuis, de consulent van de wmo komt a.s. Donderdag pas op huisbezoek, maar ik heb haar vanochtend mijn bevindingen al gemaild, want iedereen heeft recht op zorg, maar diut vind ik zonde van mijn tijd en zonde van het geld.

  • marise

    Hanneke,

    Ik ben het helemaal met je eens! (Op huishoudelijk gebied)

    Er klopt soms geen bal van de indicaties. Mensen die het heel hard nodig hebben krijgen, net 2 uurtjes. En op andere plaatsen, denk je “ wat doe ik hier in joostnaam”!! Want dan ben je na een uurtje klaar, terwijl ze 3 uur hebben, of nog meer! Mensen met een groot huis, veel was etc. en dan moet je vliegen.En een klein appartementje in een verzorgingstehuis 3 en half uur…..

    En dan probeer je om bij de mensen met een krappe indicatie, er iets bij te krijgen, omdat je t echt niet red, krijg je een half uurtje erbij!!! Kom op zeg!

  • Sihirci

    Chriss Schreef:

    ——————————————————-

    > Pardon?

    > Ik wordt zelf over 2 maanden geopereerd (moet ong

    > 3 maanden plat, en daarna nog eens 9 maanden

    > revalideren) en heb 2 kinderen van 3,5 en 1 jaar!

    > Denk dat het niet alleen om het huishouden gaat,

    > maar ook je kinderen wassen, aankleden, naar

    > school of KDV brengen. En wat dacht je van de

    > rest? Een man kan veel, maar als hij min. 40 uur

    > werkt, niet alles. Sorry hoor, maar van jou

    > reactie gaan mijn nekharen overeind staan!

    >

    > Chriss

    Er bestaat tegenwoordig ook zorgverlof.

  • jonie

    Sihirci Schreef:

    ——————————————————-

    > Chriss Schreef:

    > ————————————————–

    > —–

    > > Pardon?

    > > Ik wordt zelf over 2 maanden geopereerd (moet

    > ong

    > > 3 maanden plat, en daarna nog eens 9 maanden

    > > revalideren) en heb 2 kinderen van 3,5 en 1

    > jaar!

    > > Denk dat het niet alleen om het huishouden

    > gaat,

    > > maar ook je kinderen wassen, aankleden, naar

    > > school of KDV brengen. En wat dacht je van de

    > > rest? Een man kan veel, maar als hij min. 40

    > uur

    > > werkt, niet alles. Sorry hoor, maar van jou

    > > reactie gaan mijn nekharen overeind staan!

    > >

    > > Chriss

    >

    > Er bestaat tegenwoordig ook zorgverlof.

    Ik ben zelf werzaam in de thuiszorg

    Een paar jaar geleden heb ik een zware aanval van spierreuma gehad

    Maar mijn man deed alles na zijn werk ondanks dat hij ook heel zwaar werk heeft

    Ik heb er eigenlijk totaal niet aan gedacht om thuishulp te nemen