Hoe om te gaan met smetvrees?

  • thuishulp

    Hallo iedereen

    Ik heb gewerkt bij iemand die smetvrees had. De client liep de hele ochtend mij achterna om alles te controleren en alles moest dan ook 2x gedaan worden.

    Dit ging om een groot huis en alles wilde ze gedaan hebben. Dit was een eenmalig invaladres.

    Ze hield mij daarbij ook nog aan de praat omdat ze erg behoefte had aan contact. Niets mis mee daar zijn we voor.

    Ik vond die ochtend best moeilijk voor wat betreft het rond komen in 3 uur om alles en dan 2x nog eens door te werken.

    Hoe zouden jullie hiermee omgaan? Ik ben benieuwd hoe jullie werken?

    Redden jullie het om op die manier in 3 uur een boven en benedenetage te stofzuigen en badkamer en 2 wc schoon te krijgen?

    Toen het niet lukte zei ze, dit moet makkelijk kunnen in 3 uur tijd. Waarop ik zei we zijn ter ondersteuning en geen werkster alleen.

  • charlotte

    Heb jij echt 2x alles gedaan? waarom dan? als je 1 x de wastafel schoonmaakt, is hij toch schoon? ik begrijp dat je client smetvrees heeft, maar schoon is schoon hoor, ik zou het dus geen tweede keer gedaan hebben.

    En als je gewoon in een normaal tempo werkt, en je red het niet, kunnen de clienten zeggen wat ze willen, maar je hebt je best gedaan, en meer kan en hoef je niet te doen!

    Ik had vandaag een client die boos was omdat ik het zeil in de huiskamer niet even 1x op de knieen wou dweilen, want volgens haar wordt het dan toch schoner, en ze vond dat wij jonge vrouwen tegenwoordig maar lui waren, en de arbowet is onzin, want ze heeft altijd op haar knieeen gedweilt en daar krijg je niets van,zegt ze.

    Ik ga niet eens in discussie, ik doe het gewoon niet! maar je gaat niet fijn naar huis hoor na zo'n ochtend!

  • marise

    Thuishulp, o lieve meid; niet in mee gaan! Zij heeft smetvrees, jij toch niet! Als jij voor jezelf weet dat het schoon is, is het toch schoon? Niet doen hoor, ze spant jou voor haar karretje! Je bent toch geen sloofje? Ik heb een keer bij een allochtoon stel gewerkt, toen ik de badkamer schoon had, was het volgens de vrouw des huizes ook niet goed genoeg, en moest het over. Heb gezegd dat er geen haar op mijn hoofd was dat er aan dacht. Schoon is schoon! ze was boos, en wou kantoor bellen. Ik heb toen gezegd, doe wat je niet laten kan, en ben verder gegaan met mijn werk. Ze heeft het niet aangedurfd om te bellen! En Charlotte, dweilen op mijn kníeén: dat doe ik net als jij NIET. Net zo min als boodschappen(lees bier en flessen cola en traytjes met blikjes) voor de weekend visite doen. Neemt de visite zelf maar mee: die tassen zijn dan zo mega zwaar! Moet ik ook nog een heel eind mee lopen. Na overleg met mijn manager, ben ik iets vaker op mijn strepen gaan staan. Eerder durfde ik dat ook niet, maar dat leer je gaandeweg wel. Ze denken echt dat wij Gekke Henkie de werkster zijn!

  • thuishulp

    Nee ik heb echt niet alles 2x gedaan, ze vroeg het wel maar nee dat doe ik echt niet hoor.

    Toen ze de badkamervloer 2x gedweild wilde hebben, dit als laatste klus, heb ik gezegd, nee het is mijn tijd om naar huis te gaan. Ze stond op dat moment achter mij.

    Je gaat inderdaad niet lekker naar huis, maar ik accepteer ook niet alles meer.

  • marise

    Goed zo! Kom maar voor jezelf op meid! Een ander doet het óók niet!

  • Sylli

    Hallo meiden,

    Dit bericht is dan wel van vorig jaar, maar als ik dit zo lees heb ik geen zin in morgenmiddag, pff…

    Ik werk ook in de thuishulp en moet morgen naar een cliënt, die ook smetvrees heeft.

    Sneu voor die mensen,maar zie er wel beetje tegenop en idd, hoe ga je weer naar huis?

    Ben benieuwd hoe dit zal gaan en idd, zeker niet alles 2x schoonmaken, bij mij is schoon=schoon. Bevalt het niet, doen ze het zelf maar opnieuw.

  • avatar

    Ik had ooit ook zo iemand die dat wilde ik was altyd bekaf als ik klaar was.

    Ik heb het aangekaart bij me zorgmanager en die zei gewoon alles 1x doen als mw

    dat niet wil laat ze maar naar de instelling bellen.Heb haar gezegd 1x en anders even bellen,ik weet niet wat er daarna is gebeurd want ik wilde een andere klant kon er niet tegen.

  • thuishulp

    Hallo mensen,

    Ik was even aan het kijken hier en kwam mijn oude bericht en dus ook jullie reacties op smetvrees tegen.

    Inmiddels ben ik van mening dat als mensen iets 2x gedaan willen hebben, je dit niet hoeft te accepteren. Je kunt uitleggen dat je dit alles grondig een keer schoon maakt en daarna niet meer.

    Je kunt begrip tonen voor alles maar schoon is schoon.

    Grenzen aan geven (voor mij ook moeilijk hoor) en anders de thuiszorg bellen en uitleggen, misschien dat zij dan eens met een client kunnen praten.

    groetjes thuishulp

  • Nancy

    Ik zoek mezelf verloren naar hulp over smetvrees.

    Mijn man heeft het, en het wordt steeds erger, ik kan er niet meer tegen.

    3x op een dag moet er gestofzuigd worden, doe ik of onze dochter dat, is het niet goed gedaan.

    Met zijn handen over de kasten gaan, om te kijken of er stof ligt….

    Zogauw de kinderen maar 1 koekje eten, staat de stofzuiger al klaar.

    Na het eten handen wassen en hij moet echt ruiken dat we de zeep gebruikt hebben of hij is niet tevreden.

    Hij komt thuis van zijn werk en het eerste wat hij doet is de stofzuiger pakken en alle kamers aflopen of hij is vies vind.

    Ik kan dit echt niet meer aan, en hij ziet het hele probleem helemaal niet….

    Zelfs mijn schoonzus en vriendin hebben meegemaakt dat ze de tafel afpoetsen na het eten, en hij doet het opnieuw!

    Hij ziet niet eens dat het al gebeurd is….

    Wie kan me helpen????????

  • thuishulp

    Hallo Nancy

    Toevallig zie ik je bericht. Smetvrees heeft meestal een oorzaak.

    Lijkt mij ook niet makkelijk om er mee om te gaan.

    Ik werk in de thuiszorg en ik weet dat je begeleiding kan krijgen voor je man, maar hij moet het wel willen natuurlijk en inzien dat hij hulp nodig heeft, dat is de eerste stap.

    Misschien dat je huisarts hem adviseert om in therapie te gaan bij een pscyholoog die bekend is met smetvrees.

    Sterkte voor jou en je man.

    groetjes hulp