0-uren contract

  • Adriana

    Ik werk al ruim 4 jaar op basis van een 0-uren contract bij een verzorgingstehuis als HV2-er. Twee keer in de week, in totaal 6 uur, ga ik naar één en dezelfde persoon toe. Er is nog nooit gesproken over een vast contract. Heb ik ondertussen recht op een vast contract?

    Ik hoor graag van jullie!

    Groetjes

  • Roetsie

    Werkgevers wentelen het ondernemersrisico graag op oproepkrachten af. Dat doen ze door in individuele contracten een geniepig regeltje op te nemen. In dat regeltje staat: ‘Loon hoeft alleen doorbetaald te worden over daadwerkelijk gewerkte uren’. Dat mag echter alleen in de eerste 6 maanden van het contract. Daarna verbiedt de Flexwet deze uitwijkmogelijkheid. Het betekent tegelijkertijd dat na een half jaar zogenaamde nulurencontracten verboden zijn.

    Na maximaal 3 tijdelijke contracten: bij de derde verlenging van een contract voor bepaalde tijd ontstaat een contract voor onbepaalde tijd. Of na maximaal 3 jaar: als in een ketting van 2 of meer elkaar opvolgende dienstverbanden een periode van 3 jaar wordt overschreden, ontstaat op dat moment ook een contract voor onbepaalde tijd.

    Let op: een eenmalig contract van meer dan 3 jaar is wèl toegestaan en wordt dus niet na 3 jaar van rechtswege omgezet in een contract voor onbepaalde tijd. Verder geldt ook dat er een maximale onderbreking mag zijn van 3 maanden. Contracten (2 of meer) die elkaar opvolgen met tussenpozen van maximaal 3 maanden behoren tot de ketting en vormen samen een verlengd dienstverband.

    info fnv

    4 jaar een nul uren contract betekend dan volgens mij dat je zoals ik het lees recht op een vast contract voor 6 uur per week onbepaalde tijd hebt

    je kunt natuurlijk altijd hierover info vragen bij cwi of vakbond

  • Marianne

    Hallo,

    ik zit ook in hetzelfde schuitje. Werkte 5.15 uur elke week, einde 3 contract. Moeten ze me nu vast aannemen voor iig dat aantal uren? Waar heb je dat dan gelezen Roetsi? Dan kan ik dat ook even nalezen.

    Hoor graag vn jullie.

    Groeten Marianne

  • adriana

    Hallo Marianne,

    Ik heb ondertussen mijn leidinggevende aangesproken. Zij gaf toe dat het inderdaad mogelijk is een vast contract te krijgen, maar zij komen daar niet zelf mee, Het is de bedoeling dat je zelf aangeeft dat je een vast contract wilt hebben. Zij zou het voor mij gaan regelen dus ik wacht het maar af.

    Groetjes Adriana

  • Roetsie

    Marianne

    Hier kun je wel he een en ander lezen,

    http://www.fnv.nl/publiek/infowijzer/contract_en_cao/Flexwerkers-en-oproepkrachten/

    groet Roetsie

  • astrid

    Roetsie Schreef:

    ——————————————————-

    > Werkgevers wentelen het ondernemersrisico graag op

    > oproepkrachten af. Dat doen ze door in individuele

    > contracten een geniepig regeltje op te nemen. In

    > dat regeltje staat: 'Loon hoeft alleen doorbetaald

    > te worden over daadwerkelijk gewerkte uren'. Dat

    > mag echter alleen in de eerste 6 maanden van het

    > contract. Daarna verbiedt de Flexwet deze

    > uitwijkmogelijkheid. Het betekent tegelijkertijd

    > dat na een half jaar zogenaamde nulurencontracten

    > verboden zijn.

    >

    > Na maximaal 3 tijdelijke contracten: bij de derde

    > verlenging van een contract voor bepaalde tijd

    > ontstaat een contract voor onbepaalde tijd. Of na

    > maximaal 3 jaar: als in een ketting van 2 of meer

    > elkaar opvolgende dienstverbanden een periode van

    > 3 jaar wordt overschreden, ontstaat op dat moment

    > ook een contract voor onbepaalde tijd.

    >

    > Let op: een eenmalig contract van meer dan 3 jaar

    > is wèl toegestaan en wordt dus niet na 3 jaar van

    > rechtswege omgezet in een contract voor onbepaalde

    > tijd. Verder geldt ook dat er een maximale

    > onderbreking mag zijn van 3 maanden. Contracten (2

    > of meer) die elkaar opvolgen met tussenpozen van

    > maximaal 3 maanden behoren tot de ketting en

    > vormen samen een verlengd dienstverband.

    >

    > info fnv

    >

    > 4 jaar een nul uren contract betekend dan volgens

    > mij dat je zoals ik het lees recht op een vast

    > contract voor 6 uur per week onbepaalde tijd hebt

    > je kunt natuurlijk altijd hierover info vragen bij

    > cwi of vakbond

  • Astrid

    Hallo, ik heb een 6 uren contract t/m december 2013 begin maart ben ik begonnen met het werk in een zorgcentrum. nu werk ik best wel veel uren hier overheen, mijn vraag is of ik het recht heb dat deze over uren worden uitbetaald? Naast het vaste 6 uren contract willen ze mij een nul uren contract naast geven voor de vacantie periode. Is dit aantrekkelijk voor mij? Mijn is mag of kan dit eigenlijk wel?

    Groet Astrid