0-uren contract

  • Adriana

    Ik werk al ruim 4 jaar op basis van een 0-uren contract bij een verzorgingstehuis als HV2-er. Twee keer in de week, in totaal 6 uur, ga ik naar één en dezelfde persoon toe. Er is nog nooit gesproken over een vast contract. Heb ik ondertussen recht op een vast contract?

    Ik hoor graag van jullie!

    Groetjes

  • Roetsie

    Werkgevers wentelen het ondernemersrisico graag op oproepkrachten af. Dat doen ze door in individuele contracten een geniepig regeltje op te nemen. In dat regeltje staat: ‘Loon hoeft alleen doorbetaald te worden over daadwerkelijk gewerkte uren’. Dat mag echter alleen in de eerste 6 maanden van het contract. Daarna verbiedt de Flexwet deze uitwijkmogelijkheid. Het betekent tegelijkertijd dat na een half jaar zogenaamde nulurencontracten verboden zijn.

    Na maximaal 3 tijdelijke contracten: bij de derde verlenging van een contract voor bepaalde tijd ontstaat een contract voor onbepaalde tijd. Of na maximaal 3 jaar: als in een ketting van 2 of meer elkaar opvolgende dienstverbanden een periode van 3 jaar wordt overschreden, ontstaat op dat moment ook een contract voor onbepaalde tijd.

    Let op: een eenmalig contract van meer dan 3 jaar is wèl toegestaan en wordt dus niet na 3 jaar van rechtswege omgezet in een contract voor onbepaalde tijd. Verder geldt ook dat er een maximale onderbreking mag zijn van 3 maanden. Contracten (2 of meer) die elkaar opvolgen met tussenpozen van maximaal 3 maanden behoren tot de ketting en vormen samen een verlengd dienstverband.

    info fnv

    4 jaar een nul uren contract betekend dan volgens mij dat je zoals ik het lees recht op een vast contract voor 6 uur per week onbepaalde tijd hebt

    je kunt natuurlijk altijd hierover info vragen bij cwi of vakbond

  • Marianne

    Hallo,