Afwezigheid van client tijdens werken van hulp

  • thuishulp

    Ik werk om de week bij iemand die zo 2 van de 3 uur afwezig is en mij verteld heeft dat de afspraak die voor haar belangrijk is niet verzet kan worden naar een andere dag. Ik wil niet precies vertellen waar ze naar toe gaat, want je weet nooit of client toevallig mee leest hier.

    Ik heb verteld dat dit eigenlijk niet mag en ook waarom.

    Voelt ook niet goed om 2 uur alleen aan het werk te zijn en ik voel het ook als niet geinteresseerd zijn in het werk wat wij doen, want je wilt toch wel wat respons toch?

    Nu zit ik te denken om de volgende keer toch te vragen of ze de afspraak niet kan verzetten naar andere dag.

    Hoe doen jullie dit? Werken jullie ook vaak zo op die manier, houden jullie dit stil voor de thuiszorg, of nemen jullie eerlijkerwijs contact op met de thuiszorg, in dit geval de teamleidster?

    groetjes hulp

  • charlotte

    Wij mogen niet werken als de client afwezig is. Als het eens voorkomt, dat de client midden in de ochtend weg moet, dan pak ik mijn jas en ga ook naar huis. ik meldt het dan wel aan de leidinggevende, je moet nl die tijd wel weer inhalen.

    De clienten weten zelf ook dat je niet mag werken als ze afwezig zijn, jouw client had de thuiszorg moeten bellen dat ze jou niet kon ontvangen.

  • marise

    Hoi, ook ik maak dit regelmatig mee. Maar bij mij ligt het verhaal net anders: ik werk nu als alpha, en is mijn “client”op papier mijn werkgever…

    Bij mij gaat mijn client elke keer als ik kom, wel even weg. Hij voelt zich niet op zijn gemak, als ik aant poetsen ben.

    Ik heb er nooit geen probleem van gemaakt, door dat alpha/werkgever verhaal.

    Toen ik nog gewoon bij de thuiszorg werkte, was ik er wel wat strenger in, maar kwam het soms ook voor….

    Heeft iemand eigenlijk een idee hoe dit zit, vanuit de alpha hoek gezien??

    Hoor ik graag…

  • Kaar

    Ik heb ook wel eens meegemaakt dat een cliënt werd opgehaald door familie om naar de stad gegaan. Ik heb toen mijn jas aan getrokken en ben ook gegaan. Toen ik vervolgens de thuiszorg opbelde om dit te melden, werd mij gezegd dat ik een uur minder mocht schrijven. Dat vond ik niet eerlijk, meneer had gewoon door moeten betalen en mij hadden ze gewoon mijn volledige geld moeten doorberekenen. Op die manier (is nog niet voorgekomen hoor) krijg je wel de neiging om het stil te houden een volgende keer.

    Bij ons staat dus wel in de regels (ook in de map bij de cliënt) dat de cliënt zelf aanwezig dient te zijn. Kijk, als iemand halverwege werktijd z'n hondje even gaat uitlaten of naar beneden loopt om de post uit de brievenbus te halen vind ik het iets anders. Maar het zal met vertrouwen en verzekering te maken hebben neem ik aan, dat je niet alleen in hun huis mag zijn. Bovendien voel je je op die manier echt een werkster en dat is ook niet de bedoeling van thuiszorg.

  • charlotte

    Als je bijvoorbeeld werkt van 9 tot 12 en de client moet om 11 uur weg, dan moet je zelf ook weggaan, en zou je het kantoor moeten bellen om het te melden. Je mag dan maar 2 uur schrijven i.p.v 3, en je hebt je eerste min uur alweer staan, als dat vaker voor komt, bouw je zo een aantal min uren op, die je later nog eens kan gaan inhalen! terwijl de client wel de volle 3 uur moet betalen, behalve als ze 24 uur van te voren hadden afgebeld.

    Van de week kwam ik bij een client, die netjes het kantoor had gebeld dat ik niet hoefde te komen, want ze moest weg, ik wist van niets, en had niets van kantoor gehoord, toen ik ze om half 10 belde, vroegen ze of ik een invaladres wilde!!! voor ik daar dan zou zijn, zou het 10 uur zijn, en moest ik werken tot 1 uur, dat ging niet, had een afspraak bij de tandarts om half 1, dus heb die ochtend maar vrij genomen, maar ik baal er echt van!

  • Sihirci

    Als de cliënt de laat afzegt krijg ik wel gewoon alle uren betaalt, heb het nog niet aan de hand gehad dat ik wegging maar zal dat toch eens aan de leidinggevende vragen.

    Voor mij ligt het eraan welke cliënt tijdens mijn werktijd weg gaat, de adressen waar ik bijna vier jaar ben is het zo gegroeid maar bij nieuwe cliënten zal ik ook gaan als de cliënt *uit* gaat. Boodschapje, hond uitlaten of artsen bezoek zijn uitzonderingen.

  • thuishulp

    Ik heb er nog eens goed over nagedacht, en ik vind dat iedereen zijn eigen verantwoording moet nemen als thuishulp

    Ik heb het de client nogmaals gezegd en uit gelegd dat het niet is toegestaan dat ze weggaat als ik er ben en uit gelegd waarom dit niet mag.

    Nu is het haar eigen verantwoordelijkheid, als ze niet luisterd.

    Om uren in te leveren als ik vroeger wegga, dat doe ik niet, en waarom… omdat ik toch voor 9.00 uur de deur uit ben om naar de client te gaan, en op die manier blijf je aan de gang bij de mensen op die manier. En ik moet nog een eind rijden ook.

    gr.hulp

  • marise

    Ik vind het niet eens eerlijk, zelfs gemeen, dat terwijl wij ons werk bij die mensen doen, hun eerder weggaan, wij dan ook weg moeten, en dan gekort worden op onze uren!!!!!!!!!!

    We komen daar toch om die 3 uur vol te maken, en dus ook 3 uur betaald te krijgen???

    Als je slechts 1 zo'n client per week hebt, ben je per maand minimaal 4 !!! uur kwijt!!

    Ga daar maar aanstaan!

    De client weet toch dat je komt, en dat wij dan uren moeten inleveren, omdat hun weer s de hort op moeten, vind ik krom!

    Moeten ze maar wat anders regelen, of gewoon onze uren doorbetalen!

  • thuishulp

    Klopt Marise, ik ben het met je eens.

    Kijk de client heeft hulp nodig en ik kan wel waarschuwen dat ze dit niet moeten doen, vervolgens wordt er gezegd…ja ik weet het dat je niet alleen mag werken, maar toch gaan ze zo anderhalf uur weg.

    Kan ik wel bij de teamleidster melding van maken, maar dan krijg ik weer een ander adres en als ik niet uit kijk en ze hebben geen vast adres, zit ik voorlopig met invaladressen in mijn maag. Ja en hopen dat die wel thuis blijven als ik kom werken. Zo kunnen we aan de gang blijven.

    groetjes hulp

  • marise

    Moeten wij doen!!! Om 8 uur komen en om half 10 zeggen: “ Ja, sorry, maar nu moet ik weg, en u moet wel doorbetalen!”.

    De wereld zou op z'n kop staan, en wij halen de Telegraaf!!!!! Zou dus niet eerlijk zijn!, Maar waarom mag het dan wel andersom? Client weet dat je komt, gaat halverwege weg, en wij kunnen uren gaan inleveren!

    Kijk, dat ze weg willen/moeten is hun probleem, maar dan moeten ze gewoon doorbetalen: je bent er toch, en beschikbaar voor het werk waarvoor je bent aangenomen! Het is geen werkweigering van de huishoudelijk hulp, maar weigeren werk te verschaffen vanuit de client…. Zo zie ik het tenminste. Ze zouden mij dit dus ook niet drie keer hoeven te proberen!

    1x kan, de 2e x ben ik gewaarschuwd, de 3de x zeg ik dat ik niet elke keer voor pietsnot kom, of de verloren uren betalen, of ik kom niet terug, zoek maar lekker een ander!