client in ziekenhuis?

  • kreeft25

    ik heb even een vraag ik werk bij een echtpaar nou licht mevrouw in het ziekenhuis de uren zorg staan op haar naam.

    meneer heeft nog niets door gegeven aan de thuiszorg.

    als hij dit door geeft krijgt hij dan nog huishoudelijk hulp?????

    of krijgt hij dat weer als zijn vrouw thuis is.

    vr gr natasja

  • *Carolien*

    De indicatie mag op de naam van zijn vrouw staan, maar ik neem aan dat de indicatie is gesteld toen de 2 mensen al getrouwd en duurzaam samenwonend waren. Als dat het geval is dan is de indicatie op naam van de vrouw voor de beide personen samen gesteld. Immers, de echtgenoot zou anders de taken die nu over genomen worden door HbH zelf uit kunnen/“moeten” voeren.

    Dus ook als de echtgenoot meldt bij de thuiszorgorganisatie dat zijn vrouw in het ziekenhuis ligt, dan nog heeft hij recht op de uren zorg (HbH) waarvoor de indicatie is afgegeven.

  • Hanneke1974

    Is dat zo? In 2 gemeentes waar wij aktief zijn wordt er soms in de indicatie aangegeven dat er doorgeleverd moet worden als 1 van beide opgenomen is, maar staat dat er niet dan moet de wmo apart toestemming geven anders mogen we niet doorleveren.

    Het kan nl zo zijn dat er een indicatie afgegeven op naam van A omdat B het allemaal niet meer kan combineren. Als A dan tijdelijk wegvalt kan B soms wel het huishouden op zich nemen omdat de zorg voor A weggevallen is. Ik maak echt regelmatig mee dat we hierdoor niet door mogen leveren.

  • avatar

    Ik zou als ik de client was niet doorgeven.Ze hebben toch niet voor niets hulp gekregen als er een wel wat kon doen hadden ze in de eerste plaats geen hulp gehad.Ik zou me client niet in de steek laten.Ik zou niks doorgeven.

  • Hanneke1974

    Kijk, dat is dus niet per definitie zo. Stel dat het een ouder echtpaar is waarvan de vrouw dementerende is en de man nog relatief gezond is, maar het huishouden niet kan bijbenen omdat hij dag in dag uit met zijn vrouw in de weer is. Dan kan het zijn dat er een indicatie afgegeven wordt op naam van de vrouw. Als de vrouw dan opgenomen wordt en de man dus die zorgen voor haar even niet heeft, kan het zijn dat de WMO geen toestemming geeft de HH door te zetten tijdens de opname, omdat de man het dan wel kan.

    Afhankelijk van het beleid binnen de betreffende gemeente kan het zelfs als fraude gezien worden als er NIET doorgegeven wordt dat client opgenomen is. er wordt immers zorg geleverd aan een persoon waar geen indicatie voor afgegeven is.

  • *Carolien*

    Op papier kan het lijken alsof een partner dan minder druk ervaart van de zorg voor de echtgenoot in het ziekenhuis. Maar de realiteit is vaak anders. De partner staat er alleen voor in het huishouden, waar de echtgenoot soms nog in staat is toch kleine zaken in het huishouden te doen (bijv. wasvouwen, afwas, voorbereiding voor het eten ). Daarnaast de bezoeken aan het ziekenhuis, toch al gauw vaker dan 1 keer per dag en de reistijd er van en naar toe. Extra was. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

    Wanneer het gaat om langdurige opname in het ziekenhuis (langer dan 4 weken) dan kan ik me best wel wat voorstellen bij het tijdelijk stilleggen of verminderen van zorg. Maar bij een korte opname vind ik het stop zetten van zorg niet erg reëel. De zorg voor de partner krijgt een andere vorm, maar hoeft niet minder belastend te zijn.

    Het is mij opgevallen dat het nog al eens voorkomt dat indicaties voor HbH op de naam van de vrouw ooit zijn ingediend, als hoofd verantwoordelijke voor het huishouden. In de loop der tijd is de indicatie nooit op naam van beide partners gezet. Terwijl de herindicatie feitelijk elk jaar voor het hele huishouden is gegeven. Zo is het mij opgevallen dat de WMO consulent daar pas aanpassing aan gaat doen op het moment dat er een verzorgings- over verpleeghuis in zicht komt of de zorg opgeschaald dient te worden. Pas dan zie je ineens dat de partner als hulpvrager ook op de indicatie wordt toegevoegd.

    Heel recent zag ik dit 2 keer gebeuren bij kennissen. 1 voorbeeld: Mensen hadden al jaren HbH. Mevrouw kon door reuma het huishouden niet doen. Op basis daarvan is aan haar HbH toegekend en geïndiceerd. Al die tijd had meneer longemfyseem. Dit werd wel benoemd in de indicatie, maar werd niet meegenomen in de uiteindelijk toewijzing van de zorg in de zin dat meneer ook als hulpvrager werd betiteld en benoemd als aanvrager van de indicatie.

    Sec volgens de regeltjes zou meneer dan geen recht hebben op zorg, want hij heeft zelf geen indicatie. Maar als mevrouw in het ziekenhuis zou komen kan de man absoluut niet voor het huishouden zorgen (hij heeft een hogere klasse V&V dan zijn vrouw).