huishoudelijk hulp .een vrijedag opnemen verlof uren voor inleveren en de uren in de zelfde week in halen mag dat

  • diana

    ik heb een vraagje

    ik werk als hulp in de huishouding bij een zorg instelling bij de vergadering laatst zijn er dingen besproken maar er zij ook dingen waar ik het niet mee eens ben

    zoals een dag vrij nemen daar je verlof uren voor inleveren en de uren in de zelfde week weer inhalen want anders houden we te veel uren over aan het eind van het jaar werdt er gezegt

    ik vind dat niet kloppen kan dat zo maar verlof uren inleverenen de uren inhalen dan heb ik wel weer over uren en moet ik daar weer meer belasting over betalen

    en nog iets bij ziekte heb je 2 wacht dagen en dan door betaling

    bij de 2 wachtdagen willen ze je verlof uren daar voor invullen kan dat zo maar

    kan iemand mij daar wat meer over vertellen ik vind dit mar raar allemaal

    ik werk nu 3 maanden daar daar voor heb ik iets anders gedaan dus ben ook niet erg thuis in de zorg

    groetjes diana

  • regina

    Je eerste vraag met betrekking tot verlof. Waarom zou je eerst verlofdagen inleveren en ze daarna weer extra inhalen. Had je net zo goed geen verlof op kunnen nemen. Je werkgever kan niet bepalen wanneer je verlof op moet nemen. ze mogen eventueel in overleg het verlof niet toestaan maar alleen in heel bijzondere omstandigheden.Dus als je verlof opneemt kan men je niet verplichten dit weer in te halen je neemt immers gewoon vrij dit zijn je eigen dagen/uren.Als iedereen zijn dagen/uren verspreidt over het jaar opneemt, dus voorjaarsvakantie/zomervakantie en najaarsvakantie en misschien af en toe een vrije dag tussendoor dan maakt iedereen zijn uren heus wel op. Daarbij mag je altijd een bepaald deel meenemen naar volgend jaar. Ik denk eerder dat het bedrijf een probleem heeft met het inzetten van voldoende personeel en jullie daarom die dagen moeten inhalen.

    Het verlof (verlofmandje) is een totaal van vakantie, dokterbezoek (als dit binnen werktijd moet), en allerlei andere zaken. Ik raad je aan de cao vvt 2010/2012 goed door te lezen (even google).

    Wachtdagen staat niets over in de cao. Er staat wel iets in dat de medezeggenschapsraad maatregelen mag voorstellen om ziekteverzuim terug te dringen. Ik zou het navragen bij personeelzaken en de or. Daarnaast lijkt het mij goed je te laten informeren door de vakbond of een afgevaardigde hiervan binnen de instelling.

  • wiety

    bedankt regina voor je bericht

    het gaat er om dat je op deze manier niet te veel verlof uren over houd die uit betaald of opgenomen moeten worden aan het eind van het jaar

    en dat de klant niet te veel verschillende mensen over de vloer krijgt

    maar het kromme vind ik als ik maandag vrij wil hebben 3uurtjes dat ik verlof moet inleveren en dat ik het de zelfde donderdag de klant in haal waarom moet ik dan vorlof uren inleveren dat is tog krom

    ik heb wel gehoort vandaag dat er voor ziekte de eerste 2 wacht dagen er geen verlof ingenomen mogen worden daar mogen ze bij ziekte niet aan komen

    door de eerste 2wacht dagen die onbetaald zijn proberen ze het ziekte verzuim trug te dringen

    en die 2 punten kan ik ook niks over trug vinden in de cao van vvt

    binnen de instelling gedragen ze zich heel erg dom vind ik laatst vroeg ik of ik het cao boekje mocht in zien de een antwoorde hebben wij die dan denk het niet de ander zij je we hebben er een maar die is van ons

    zelf kijk maar op internet de werkgever moet altijd het cao boekje tonen als de werknemer er om vraagt ik wilde hem alleen in zien niet mee naar huis nemen en ze vroegen ook waarom ik hem wilde in zien

    ik heb hier voor een heel ander beroep gehad dus ik wil ook wat meer weten over deze cao ze vertelde me ook dat ik de eerste was die er ooit naar gevraagt had

    ik heb ook naarderhand het pdf bestand die ze me had door gemailt over de cao ook door gelezen maar ik vond er gaten in zitten na even wat google kwam ik het orginele bestand tegen en ik had gelijk het bestand wat ik van hun kreeg zitten gaten in ze hebben het er gewoon uit geveegt klopt tog ook niet

    ik krijg zo wel en heel raar gevoel bij die instelling

    ik werk er nu 3 maanden ze maken hele domme fouten in de plannig moet steeds weer opbellen laats kreeg ik een plannig die ik moest kontroleren of het wel klopte maar daar klopte HEEL weinig van

    ik heb ze een mailtje gestuurt met de planning die ik wel heb en ik heb er bij gezet dat ik er een beetje moe van wordt om hun werk te corrigeren en dat ik daar tog niet voor betaald krijg

    ik kreeg een mailtje trug die regel snapte ze niet helemaal daarom ze houden zich heel erg DOM daar of expres DOM tegen over ons

    vragen bij een afgevaardige binnen de instelling durf ik niet zometeen ben ik te lastig en mijn baan kwijt

    ik vind het werk erg leuk bij de mensen maar de instelling daar heb ik mijn twijfels over

  • Sihirci

    Is Wiety dezelfde als Diana?

  • wiety

    ja dat is het zelfde ik heb eerst het eerste bericht geschreven en toen pas aangemeld daarom die verwarring

    ik hoop dat je andwoord kan geven op mijn 2 vragen

    groetjes D

  • Sihirci

    De werkgever mag niet zomaar verlofuren afschrijven of inhouden. Bij ziekte staan bij ons geen wachtdagen en als je verzuim in dezelfde periode inhaalt (stel je kunt in de eerste week van periode 4,, 1 dag niet werken maar haalt dat verzuim in week twee, drie of vier in, dan heb je wel de normale uren van die periode gewerkt en mogen die uren niet als verlof worden afgeboekt.

    Bij TSN waar ik werk, zijn geen wachtdagen voor er ziekengeld wordt uitbetaald, maar soms kan het voor jezelf beter zijn om in plaats van een ziekmelding te doen een of twee vakantiedagen in te leveren. Wanneer je drie of meer ziekmeldingen hebt gedaan is de leidinggevende verplicht de medewerker op te roepen voor een gesprek en bij collega's met een tijdelijke aanstelling kan *teveel* ziekteverzuim ertoe leiden dat de arbeidsovereenkomst niet zal worden verlengd.

    Voorzover ik weet is de werkgever VERPLICHT zich aan de cao te houden en wachtdagen bij ziekten zijn niet in de cao opgenomen.

  • Hanneke1974

    Klopt! De cao vvt is weer algemeen bindend verklaard en dus moeten alle zorgaanbieders zich eraan houden. Wachtgelddagen bestaan niet meer en je mag minuren binnen een x aantal weken inhalen. Van valantieuren afschrijven mag alleen als er overleg geweest is met de medewerker en zij ermee ingestemd heeft.

  • wiety

    maar in de cao staat daar niks over in ik heb wel burgelijk wet boek 7 artiekel 600 er op nagelezen want wat er niet in de cao staad staad wel weer in het burgelijk wet boek 7 waar ze zich ook aan moeten houden maar daar wordt ik ook niet veel wijzer van er staat alleen in dat je zelf kan beslissen over je verlof dagen en niet de werkgever en dat je recht heb op verlof dat je recht hebt op vrije dagen om rust periodes te hebben tussen het werk om ziekte verzuim te voorkomen

    groejes D