Roken van client tijdens werk hulp

  • Droppy

    Vandaag had ik een invalclient die gigantisch aan het roken was.

    Moest ook heel vaak koffie komen drinken, dus ik als niet roker had heel veel last van de rook.

    Ik kan er trouwens ook niet tegen.

    Zijn er bepaalde regels wat roken van de client betreft, zie wel overal via google regels voor onszelf bij de client maar niet

    andersom.

    Mag je van de client vragen of ze het roken willen verminderen of juist niet doen tijdens jouw aanwezigheid of mag dat niet?

    Dit is gelukkig inval, maar ik heb ook een rokende vast client gekregen.

    Aankaarten bij de zoco durf ik niet, want ik ben pas net in dienst gekomen!

    Wie kan mij helpen?

    Groetjes!

  • simone

    Je had van te voren kunnen aankaarten dat je niet tegen roken kan maar dat kan alsnog hoor. Zo kunnen ze je niet naar rokers sturen. En die rokende vaste klant misschien kan je daar iets in overleg regelen. Voor jou moet het ook te doen zijn, ik kan ook niet zo tegen rokers simone

  • Droppy

    Ik heb inmiddels de stoute schoenen aangetrokken tijdens een telefoontje met kantoor en gevraagd hoe het zat wat betreft een rokende client. Zij hebben daar niet een specifieke regel voor,

    maar ik moet het gewoon aangeven bij de client. Dus dat moet ik dan even doen, zonder schaamte. Hoop dat dat me lukt:(`

  • Hanneke1974

    Ten eerste heb je gewoon recht op een rookvrije werkplek. Dat is bij wet geregeld.

    Ten tweede moet jouw werkgever rekening houdenn met jouw gezondheid (rook, allergie voor dieren enz)

    Maar… Jij als werknemer moet wel aangeven bij de werkgever dat je ergens niet tegen kunt EN een client mag roken in z'n eigen huis.

    Ik, als roker zijnde, word ook liever niet ingepland bij een rokende client. Thuis rook ik buiten, bij een client ben ik binnen en blijft die rook hangen, ik stink dan vaak letterlijk tot op m'n onderbroek. En ik moet dan wel nog naar andere clienten die er (ook) last van hebben.

    Kortom, bespreek het met je zoco! Zolang jij niks aangeeft, weet je zoco er niet van en kan die er ook niks aan veranderen.

  • randy

    soms kan dat en probleem zijn .Ik ben een ex roker en als ik zelf eentje buiten wou roken in mijn pauze was meneer boos en moest ik binnen roken.Nu zit ik echter al 6 maand in ziekteverlof en rook ik niet meer dus dat zal weer wennen worden als ik moet opnieuw starten.Hij weet ondertussen al dat ik de stank afschuwelijk vind van de rook.

  • Hanneke1974

    Zij kunnen wel mooi aangeven daar geen regel voor te hebben, maar de hebben ze wel… de WET!

    Elke Nederlander heeft recht op een rookvrije werkplek. En als jij dat nkiet durft aan te geven bij een client zullen zij het moeten doen. Jouw gezondheid komt zo nl in gevaar en je werkgever moet ervoor zorgen dat jij veilig kunt werken.

    (En ik ben zelf een roker, dus geen anti-rook-maffia)

  • Henk

    Ik zou bij een rokende client niet eens naar binnen gaan. Ook ik kan niet tegen de rook.

    Heel lang geleden kreeg ik eens bezoek van een achterbuurman.

    Ik zeg tegen hem: “Gatverd*mme! Waar heb jij in gezeten ?”

    Hij wist wat ik bedoelde, en zei: “Wat ? Ruik je dat nu nog ?”

    Ik: Hoezo?

    Twee weken geleden heb ik een half uurtje in de rookcoupe gezeten in de trein, bij gebrek

    aan een betere plaats….

    Vroeger kon ik, als ik thuiskwam, precies aangeven wie er op bezoek was geweest, terwijl

    hier niet werd gerookt. en de betreffende persoon rookte ook nooit. Haar man wel.

    Maar die was overdag aan het werk. Dus zelfs dan neemt zij zoveel stank mee, dat als ik

    een uur, na haar vertrek thuis kom, ik het nog ruik !

    Dus, als iemand niet tegen rook kan, heeft het geen enkele zin, een client te vragen tijdens

    je werk niet te roken, want dat hele hol hangt al vol rook !

    Dergelijke adressen passen dus niet bij mensen die niet tegen rook kunnen.

    Het duurt weken, zoniet maanden, om zo´n hol stankvrij te krijgen.

    Succes !

  • Marianca

    Als bij ons bekend is dat een cliënt rookt dan wordt dat bij openstaande planning vermeld zodat de medewerkers voor ze inschrijven weten dat er gerookt wordt door de cliënt en/of huisgenoten, ook als de cliënt huisdier(en) heeft dan wordt dat vermeld. Wie zich inschrijft weet dan *meestal) van te voren of er gerookt wordt en of er huisdieren aanwezig zijn.