wat zouden jullie doen?

  • thuishulp

    Ik werk bij een cliënt in een klein bejaardenhuisje.

    Merk al meerdere keren dat ze mij achterna loopt als ik aan het werk ben. Merk regelmatig moeilijk gedrag bij haar, v.b., is dat een andere hulp de vorige week in viel voor mij en cliënt heel overdreven verteld wat de hulp allemaal niet gedaan heeft…… ik vertel haar dan dat het erom gaat dat het goed gebeurt, dan vervolgens mompelt ze weer wat en doet dan net of ze mij niet hoort als ik dan iets hierop zeg.

    Ik doe dit werk al jaren en weet dat ik goed werk, maar die zinspelingen ….Hoe gaan jullie hiermee om en hoe kun je een vrouw van 88 jaar die niet een van de makkelijkste is dit nu duidelijk maken, het gebeurt regelmatig bij haar namelijk.

    Ik wil geen boeman zijn, en volgens mij vergeet ze later ook weer wat ze gezegd heeft, blijkt wel, want ze begint er regelmatig over.

    Ze is tevreden over mijn werk zei ze een keertje, maar ik krijg de indruk dat ze op die manier toch via deze opmerkingen het onderste uit de kan wil halen en meer werk van mij wilt zien op zo een ochtend.

    Hoe kun je toch lekker werken op die manier en hoe moet ik hier in hemelsnaam mee om gaan? Wil niet aan de bel trekken en een zeurpiet zijn bij de thuiszorg.

    groetjes hulp

  • Droppy

    Ik zou als ik jou was toch aan de bel trekken! Desnoods doe je het via de mail, kun je je eerst even goed voorbereiden op wat je precies op wil schrijven. Is het niet zo dat ze dementerende is.

    Deze week had ik het ook als inval bij een dementerende vrouw op leeftijd, liep me voortdurend achterna. Mevr. vond dat alles nog schoon genoeg was, ik mocht eerder naar huis.

    Ik heb toen kantoor gebeld en die hebben contact met mevr. opgenomen.

    Gisteren kreeg ik weer een telefoontje van kantoor, want mevr. had de WMO gebeld waar ik bleef.

    Ik ben zelf van mening dat je dingen die je vreemd vind gewoon moet melden op kantoor. Je voelt je er nu niet prettig bij. Ze kunnen je helpen, maar ook bij evt. klagen van client ben je ingedekt omdat je kantoor al had ingelicht over de situatie bij de desbetreffende client.

    Gr. Droppy

  • Hanneke1974

    Wat ik zou doen en ook doe? evalueren met je client. Even 10 min gaan zitten en (opnieuw0 bespreken wat de client van jou verwacht en wat jij te bieden hebt.

    Ik heb de leiding over zo'n 100 medewerkers en heb regelmatig de indruk dat er niet meer gepraat wordt of overlegd wordt. De leidinggevende moet het maar oplossen. terwijl medewerker en client dit soort zaken prima kunnen bespreken en kunnen vastleggen in het zorgplan. Maar als de een het niet van de ander weet komt er nooit een oplossing.

  • Sihirci

    Mevrouw vertoond kleefgedrag, vorige week hebben wij een masterclass *vroegtijdig herkennen dementie gehad en daarin werd ons verteld dat de mensen die dit doen behoefte hebben aan prikkels (geluid en beweging). Het is een va de symptomen die bij dementie horen en de mens met dementie kan er gewoon iets aan doen, het wordt gestuurd vanuit de hersenen. Misschien helpt het als je bijvoorbeeld een *rustige* tekenfilm of tv programma voor haar opzet zodat jij je werk zonder gekleef kunt doen en mevrouw haar nodige prikkels van het tv toestel kan halen.

    Volgens mij doe je er goed aan die zinspelingen niet persoonlijk op te vatten maar meer als behoefte van de cliënt om ook iets te vertellen over wat er anders is gegaan en daardoor indruk heeft gemaakt op een mens wiens leven gewoonlijk een sleur is.

  • thuishulp

    Dank jullie voor de reakties.. Ik zal proberen meer te gaan overleggen met haar. Ik heb dit wel geprobeerd, maar merkte dat ze zelf vaak ontwijkend doet. Lijkt wel iemand van de oude stempel, dus werken en niet zeuren.

    Als ik in de ochtend binnenkom is het gelijk aan de slag, de cliënt is dan zelf altijd druk bezig en loopt heen en weer. Ik overleg meestal heel kort. Toen ik net bij de cliënt begon te werken, ging ik altijd eerst even zitten, maar ze ontwijkt dit, eigenlijk best irritant.

    Eerlijk gezegd wil ik best overleggen maar vind toch dat er wel ruimte moet zijn om dit te kunnen doen.

    Wel hoorde ik van cliént dat ze vaak wisselende hulpen heeft gehad, ik krijg de indruk dat dit niet zonder reden is nu.

    groetjes hulp