Nieuwe client

  • Droppy

    Hoe pakken jullie het aan als je een nieuwe client krijgt, zeg maar hoe gaan jullie te werk? Iig eerst de zorgmap invullen, maar dan?

    En als de client nou aangeeft dat hij/zij het zelf wil proberen?

    Pleae tell me…….

  • Hanneke1974

    Bij ons wordt eerst een intake gedaan door een aparte medewerker. Dan wordt de hulp ingezet. Er is dan een zorgplan waarin afgesproken is wei wat doet (of niet doet) in de loop van de eerste weken wordt dat bijgesteld (client hersteld soms voorspoedig en kan wat meer zelf doen, of gaat achteruit of de verdeling is verkeerd ingeschat door de intaker enz.)

    wat een client zelf wil/kan doen moet je ook door de client laten doen. Niks overnemen wat niet nodig is. Indicaties worden daar ook op afgegeven.

  • Sihirci

    Helaas worden bij ons geen intake gesprekken gehouden en moet de hulp het zelf uitvogelen.

    @ Hanneke, Zoals jij het stelt zou het inderdaad moeten gaan maar helaas geeft de gemeente de nieuwe cliënt vaak de indruk dat er een schoonmaakster komt die het hele huis in (meestal 3 uur) maar even als een witte tornado door moet gaan en brandschoon achter moet laten. De mensen denken zelf NIETS meer te hoeven doen en zijn voelen zich door de hulp bedonderd als voor ramen lappen of keukenkastjes schoonmaken tijd moeten worden vrij gemaakt.

    Gewoonlijk wil ik eerst even kennismaken en bespreken wat de cliënt verwacht en zelf kan om dan afspraken te maken over de indeling van de werkzaamheden.

  • Droppy

    Het is een alleenstaande client die eind vorig jaar een heupfractuur heeft opgelopen, revalidatie heeft gedaan en nu weer thuis zit.Ook is client depressief.

    Client heeft HH2 gekregen, maar tijdens eerste gesprekken gaf hij al aan dat hij best wel zelf veel dingen in het huishouden kan, alleen dan niet meer zo snel.

    Dus ik vraag me af of HH2 hier wel op zijn plaats is? Bij het intakegesprek heeft hij kennerlijk ja en amen gezegd en bij mij zegt hij dat alles zelf doen nog best wel lukt.

    Volgende keer gaan we samen kijken wat hij allemaal nog kan en of dat niet te traag gaat.

    Maar jullie gaan iig in samenspraak met het zorgplan in overleg met de client voor wat betreft de te verrichten werkzaamheden door de thuishulp en wat de client evt. zelf kan!

  • thuishulp

    Hoi Sihirci

    Heel herkenbaar allemaal …… Krijg wel eens de indruk in de jaren dat ik dit werk doe, de gemeente de cliënten verkeerd voorlichten, en cliënten de indruk hierdoor krijgen dat ze een “”werkster“” krijgen.

    Hoe vaak ik al niet bij binnenkomst bij bv. een inval-cliënt over de emmer struikel en zeg dat ik bij wijze van toch eerst even mijn jas wil uittrekken.

    Je krijgt een opleiding voor thuishulp, maar de cliënten heb ik gemerkt interesseert dit niet. Zij denken je mag mijn boeltje doen in 3 uur tijd, en oh stoffen wil je dit ook doen. Laatst vroeg iemand of ik een kleedje wilde uitkloppen en ik toch echt zeker wist dat cliënt dit best zelf kon doen, heb ook gevraagd of ze dit zelf kon doen, kijk dit zijn een van de voorbeelden die je tegenkomt.

    Soms word ik hier moedeloos van om altijd weer te gaan zeggen wat de bedoeling is.

    Ik krijg hier in het Noorden van het land steeds meer de indruk dat de meeste hulpen zo werken helaas, en ik moet eerlijk zeggen dat ik dit ook zo ben gaan doen. Het is verkeerd, ik weet het, maar zeg het eerlijk.

    Medewerkers vertellen niet altijd in een werkbespreking dat ze dit ook zo doen, maar volgens mij wel dus, als ik de verhalen van de cliënten moet geloven en de beschrijvingen in de werkmappen zo bekijk.

    groetjes hulp

  • charlotte

    Als ik een nieuwe client krijg, vraag ik direct naar de zorgmap, en kijk eerst naar het zorgplan, daar staat in wat de thuishulp doet en wat de client zelf nog kan doen. Dan overleg ik met de client wat ze voor werk gedaan wil hebben, maar ik doe niets waar ze geen indicatie voor hebben.

    Sommige clienten zeggen dat ze geen zorgmap hebben, dan geef ik dat door aan mijn manager, want dat horen ze wel te hebben. En dat je als “werkster”wordt gezien, tja, er is niets aan te doen, ik ga daar echt niet over in discussie met de clienten, werk op een normaal tempo, meer kan je toch niet doen!

    Ik heb sinds kort een hh2 client, die doet echt helemaal niks meer, kan ze ook niet, maar die denkt ook dat alles wel in 3 uur afkomt,dat lukt dus nooit, en ik heb extra tijd voor haar aangevraagd.

  • Hanneke1974

    Tsja… Dat ligt toch echt aan het management en de wmo. Ik heb elke 3 maanden overleg met de wmo en dan worden problemen van beide kanten besproken. Maar wij zitten ook in gemeentes waar dat niet zo gaat (ik heb zo 1 gemeente ondder mij) en dan heb je inderdaad een probleem. De gemeentes waar ik overleg mee heb daar kaart ik het ‘werkster’ gebeuren ook regelmatig aan en sinds een jaar houden wmo consulentes daar ook rekening mee.

  • Hanneke1974

    Hier ligt ook een bekend probleem: medewerkers nemen over wat de client zelf kan om van het ‘gezeur’ of te zijn. Om rustig te kunnen werken. Maar eigenlijk maak je het probleem zo juist groter, want je maakt cliennten afhankelijk.

  • Droppy

    @Hanneke1974

    Ik heb dat afgelopen week (mijn eerste week) ook kunnen ervaren, of ik ook even de afwas kon doen.

    En bij een ander werd het gehele huishouden ook maar even overgenomen…

    Bij die nieuwe client is het dus zeer smerig, allemaal gelig vet rokersaanslag in het hele huis, van boven tot onder.

    Ik hoop ook echt dat ik het schoon kan krijgen, moest sowieso al de middelen nieuw gaan kopen, want alles was jaren oud.

    En nu maar even plannen waar ik zal gaan beginnen………..pffft. Zie er eigenlijk best wel tegenop, want ik denk dat het een nutteloze bezigheid is, aangezien

    het een man is en die zijn makkelijk……

    Iig zal ik mijn best doen en hopelijk gaat die client niet zeuren!

  • wiety

    ik zou eerst naar de wiebra gaan een vles dustie halen dat is ontvetter is ook heel sterk de vles kan je ook 4keer verdunnen ik heb dus ook een adresje waar het ontzettend vies was

    in de loop van de weken heb ik het wel schoon gekregen met alleen een vles dustie maar het is dweilen met de kraan open want ze maken het naar een week weer zo vettig ik gebruik daar alleen maar dustie anders krijg ik het niet schoon