gespannenheid door werken bij cliënt

  • thuishulp

    Vind het beetje vreemd om zo neer te schrijven… Ik heb vanmorgen gewerkt bij iemand waar ik maar vol blijf houden en blijf werken, je wilt tenslotte niet gelijk opgeven en de thuiszorg bellen en weer vragen om een ander adres. Doe steeds mijn best, ik heb gemerkt dat ze achterdochtig is en mij steeds achterna loopt in een klein huisje. Ik haal alles uit de kast om haar tevreden te stellen, maar ze zorgt ervoor dat ik mij supergespannen voel de hele ochtend en mij vaak een sneer geeft. Ik doe inmiddels als thuishulpA dit werk al 10 jaar.

    Vanmorgen ook beweerde ze dat een diëtiste gezegd had dat ik beter moest stofzuigen, want er kwam stof te liggen op de tv. Ik ben er een keer in de week op donderdagochtend, dus ja na een week ligt er weer stof, dat kan en zeker met een wollen vloerbedekking. Ze blijft maar door gaan, ondanks dat ik zorgvuldig stof met een lichtvochtige doek en de stofzuiger op maximale stand zet om te stofzuigen. Iedere week is er daar weer wat anders aan de hand.

    Ik merk dat ik zo langzamerhand mij supergespannen voel bij deze cliënt. Ik zei ook tegen haar dat een diëtiste zich met haar eigen werk moet bemoeien en niet met mijn werk (zie hierboven dat er stof op tv lag). En dat ik een opleiding heb gedaan dat interesseert mevrouw niet, haar eigen woorden waren dat ze er geen boodschap aan heeft.

    Ik ben al verschillende keren geduldig gebleven, maar het gaat mij steeds meer opspelen om daar aan het werk te gaan. Heb gedacht aan dementie bij deze mevrouw, maar aan de andere kant is ze heel goed aanspreekbaar, soms te goed denk ik dan. Ook krijg ik soms geen antwoord op vragen die ik aan haar stel uit belangstelling.

    Ik moest even mijn verhaal kwijt hier.

    gr.hulp

  • charlotte

    Heb je al in het zorgplan gekeken of het wel de bedoeling is dat jij stoft?? Heel veel mensen kunnen dit best zelf doen. En als ze zo'n opmerking tegen je maken, van “de dietiste vind dat jij niet goed stofzuigt”dan zou ik zeggen, ik werk niet bij de dietiste, maar bij u, en u vindt toch dat alles prima gaat, of niet? Want mischien vind ze zelf wel dat je (in haar ogen dan) niet goed werkt, en laat ze je dat op zo'n manier weten.Jij weet voor jezelf echt wel of je goed werkt, en als dat zo is heb dan ook zelfvertrouwen daarover! als de client wat te klagen heeft, moet ze gewoon duidelijk zijn, en anders klaagt ze maar op kantoor.Maar ik denk dat ze wel aanvoelt dat je zenuwachtig van haar wordt, als je het niet kan oplossen met haar, vraag je manager dan om een ander adres, het klikt nou eenmaal niet altijd met iedereen, succes!

  • vronie

    Laat je niet als slaaf behandelen

  • thuishulp

    Ik heb in de map gekeken en mevrouw stoft waar ze bij kan en ik doe de lagere gedeeltes, dus dat zit wel goed.

    Ik heb dit nooit laten merken dat ik zenuwachtig van haar werd. Ik was na het werken altijd gespannen als ik weer thuis was. Ik heb steeds geprobeerd haar overal bij te betrekken, maar volgens kantoor heeft ze al eerder regelmatig andere hulpen gehad, ik heb gebeld en informatie gevraagd, blijkt dus dat er regelmatig gewisseld wordt bij deze cliënt.

    Slotsom, ik krijg binnenkort een ander adres.

    groetjes hulp

  • thuishulp

    Beste Vronie,

    ik kom hier om mijn verhaal te doen op een eerlijke manier en dat moet kunnen, we zijn geen robotten, we werken met mensen, dus dit verhaal wat ik schreef kan voor komen, ik kom er tenminste eerlijk voor uit.

    En wie zegt dat ik mij als slaaf laat behandelen?

    No way….

    groetjes hulp

  • charlotte

    Nou, gelukkig maar dat je een ander adres krijgt! weet je, bij sommige mensen kan je het nu eenmaal nooit goed doen!

  • Droppy

    Goed en lekker dat je een ander adresje kan krijgen!

  • Marianca

    Ik denk dat hier een communicatie probleempje de kop op steekt.

    Als die cliënte jou zo'n gespannen/naar gevoel geeft is er iets mis met de verhouding en ziet de cliënt jou niet als hulp maar als knecht/slaaf en dat hoeven wij als hulpverleners niet te accepteren! We kunnen de kant erop wijzen zo niet te willen werken en als dat niet helpt ——————–>>>>> wegwezen!!! Want van zo'n werksfeer wordt men ziek en daar hebben de fijne cliënten met ons onder te lijden…. Dienstbaar zijn is mooi en goed maar we mogen nee moeten wel onze eigen grenzen bewaken en respecteren ;)

  • Droppy

    Daar heb je 100% gelijk in Sihirci!

  • thuishulp

    Helemaal mee eens Marianca….

    Ik zou een ander adres krijgen…, ik hoop deze week en anders maar nog even proberen vol te houden en als het echt niet gaat, ga ik vroeger naar huis.