vervelende opmerking(en) door cliënt

  • thuishulp

    Ik moet nog een keertje invallen voor een vaste medewerkster die op het moment met vakantie is. Maar ik ga er met tegenzin naar toe de komende week.

    Wat er gebeurd is? Mevrouw heeft mij op een vervelende manier duidelijk gemaakt toen ze achter mij aan liep hoe ze over mijn uiterlijk dacht. En dit waren geen leuke opmerkingen.

    Ik heb de thuiszorg in gelicht, mailtjes gestuurd en op gebeld, maar heb nog niets gehoord. Hoe lossen jullie dit op als cliënt een vervelende opmerking zou maken. Ik ken de cliënt nauwelijks, heb haar pas 2x gezien en gewerkt. En de opmerking kwam op moment dat ze achter mij aan kwam de keuken in. Op dat moment stond ik echt verbaasd, wist niet zo snel te reageren.

    Nu kan het zijn dat ik er toch nog een keertje naar toe moet. Hoe zouden jullie dit probleem oplossen?

    gr.hulp

  • Marianca

    Een cliënte maakte opmerkingen over de rimpels doordat ik te snel ben vermagerd (door stress). Ik heb haar geantwoord er heel veel werk aan te hebben gehad die draperieën te kweken en er erg trots op te zijn >:D<

    Zelfde bij de Makro toen er iemand demonstratie gaf met een duur apparaat om rimpels te verminderen… ik heb gezegd er jaren over te hebben gedaan die rimpels te verzamelen en ze zeker niet kwijt te willen :D

    Ben je dik zeg dan dat je kapitaal erin hebt gestoken om je omvang te krijgen, ben je te slank zeg dan dat je er verdraaid veel moeite voor doet om je lijntje te houden :P

  • simone

    Ik zou gewoon gaan het is toch maa invalwerk, zou het een nieuwe vaste klant zijndan is het anders. als ze weer begint zou ik zeggen, we kunnen niet allemaal een fototmodel zijn, daar ben ik niet voor aangenomen en ieder heeft zijn eigen kwaliteiten. dat je overvallen wordt door die opmerkingen heb ik ook meegemaakt , heb maat 54, je weet niet wat je overkomt, je reactie komt pas een half uur later. Probeer dit te vermijden en zeg gelijk wat terug op een vriendelijke manier. wat je zeker niet hoeft te pikken is dat je vergeleken word met aan andere collega die zo veel slanker en sneller is. Ik heb dat 2 keer mee gemaakt. Kunnen ze daar niet tegen dan ga je gewoon weg. simone

  • Uffeltje

    ik heb maat 56

    ik zou ze gewoon negeren en mijn werk doen

    als ze er is van zegt omdat ik niet reageer zou k zeggen

    ik ben zo geconcentreerd aan het werk dat ik niet gehoord heb wat u zei zou u het kunnen herhalen

  • charlotte

    Dit is dus niet de bedoeling, dat een client opmerkingen tegen jouw maakt over je uiterlijk! Nu je er al bent geweest, weet je dat je de volgende keer weer zo'n opmerking kan verwachten.Jij en de client horen elkaar met respect te behandelen, dit staat (bij ons) ook in het zorgdossier, Ook denk ik dat je moet proberen alert te reageren,je komt daar om schoon te maken, niet om mooi te zijn! Mischien je leidinggevende even bellen, de situatie uitleggen en zeggen dat je zo niet prettig kan werken.

  • thuishulp

    Deze cliënt zei iets over mijn achterwerk. Ze vroeg aan mij hoe zwaar ik wel niet weeg. Het was totaal onverwacht en ik ken de cliënt nog niet zo lang. Het is een vergeetachtige vrouw die alles als je iets zegt ook gelijk weer vergeet.

    Ik zou er dus nog een keertje naar toe moeten, maar ik heb al aan de bel getrokken bij mijn teamleidster.

    Reden is dat aan gezien cliënt alles zo snel vergeet zich dit makkelijk zal kunnen herhalen, de keer daarvoor stelde ze ook steeds weer dezelfde vragen aan mij.

    Dus ik probeer wel de komende week een ander adres te krijgen.

    Dank jullie voor de reakties.

    groetjes hulp

  • maia

    Ik vind wel dat je mag /moet reageren als je gekwetst voelt.

    Je kunt aangeven dat je het niet prettig vind.

    Mocht het wederom gebeuren zeg je dat weer

    .

    Verhip,was mijn tekst aan het corrigeren en nu is die lap tekst weg.

    Poetsen en verzorgen gaan me beter af dan omgaan met ee computer.

    .

  • Hanneke1974

    Vervelende opmerkingen van clienten kunnen gewoonweg niet. En dat hoeft niet in een zorgdossier te staan of waar dan ook. Je gaat gewoon normaal met elkaar om, maakt niet uit of je client of medewerker bent. Maar… ik vind er wel verschil in zitten of je te maken hebt met een client die dondersgoed weet dat een opmerking niet kan of een client die vergeetachtig is of die problemen met de hersenen heeft (kan alzheimer zijn of een andere vorm van dementie, kan aantasting door bijvoorbeeld een beroerte of zuurstofgebrek zijn e.d.)

    Die clienten zijn zich echt van geen kwaad bewust. En als we nu allemaal onze biezen pakken bij dit soort clienten, wie gaat hen dan nog helpen?

    Ik heb een vervelende zichtbare huidziekte, dus ik weet echt wel wat een erge opmerkingen mensen kunnen maken, maar als een medewerkster bij mij zou komen omdat een vergeetachtige client een opmerking maakt over haar uiterlijk dan zou ik haar niet zomaar wisselen. Juist bij dit soort clienten zie je vaak dat (vaak) wisselen het probleem erger maakt en een tijdje volhouden juist rust brengt, ook qua opmerkingen.

  • avatar

    Aan de ene kant heb je wel gelijk Hanneke1974 maar ik wil wel met plezier naar me werk.

    Als mij een adres niet aanstaat wil ik graag een andere ga niet werken met tegenzin.

    En de een kan er wel tegen en de ander niet.