vraag over thuiszorg

• jan

mijn vrouw is ernstig ongenezelijk ziek. ze is enkele weken thuis. maar heeft veel hulp modig, ze wil niets liever dan de hele dag wandelen ze zit in de rolstoel. ze is geestelijk ook achteruit gegaan. en begrijpt niet dat ik 20 uur wandelen niet vol hou. maar het probleem is dat ik maandag weer moet gaan werken. na ruim 3 weken vakantie. dan moet ik ze alleen laten. van 0700 tot ongeveer 17.15. dit kan niet. bij opvang hebben ze alleen op vrijdag tijd. wat moet ik de andere 4 dagen. ze kan echt niet de hele dag alleen blijven. wat moet ik doen????

• regina

Je zou thuiszorg aan kunnen vragen via de huisarts maar daar gaat wat tijd in zitten en of die komen wandelen met u vrouw dat is nog maar de vraag, probeer het bij de vrijwillige thuiszorg daar heb ik zelf goede ervaringen mee, of anders via een persoonsgebonden budget (via huisarts en thuiszorg) dan kun je zelf iemand zoeken tegen betaling die wil wandelen met je vrouw. Ook zijn er stichtingen/of anders die een soort van maatjes kunnen zoeken voor zieken of ouderen informeer bij de gemeente of het ouderen werk.

• Nelleke

Een PGB aanvragen duurt ook lang! Inderdaad lijkt vrijwillige (terminale) thuiszorg de beste optie. Zelf hulp betalen kan natuurlijk ook, boven een bepaald bedrag is dit aftrekbaar van de belastingen. Advertenties vind je bv op www.pgb.nl, onder “hulp inhuren” vind je advertenties van mensen die zorg aanbieden.

Heb je anders al eens over een hospice nagedacht?

Sterkte!

• wenie

Bij de organisatie waar ik werk is het mogelijk om gedurende een aantal uren per dag iemand in huis te hebben. Dit wordt intensieve zorg genoemd. Ik weet alleen niet of het mogelijk is voor de gehele dag.

Maar volgens mij bestaat ook zo iets als zorgverlof. Kan daar geen aanspraak op gemaakt worden. Niet dat u de hele dag bij u vrouw moet zijn maar hierdoor zou zij niet de hele dag alleen hoeven te zijn. Daarnaast kan u natuurlijk ook een beroep doen op de thuiszorg.

Succes met het vinden van een voor u passende oplossing.

• Margriet

17-08 dit posten en op maandag 23-08 hulp nodig hebben?

Sorry hoor, maar als je vrouw zo ziek is zou je dit eerder bedacht moeten hebben.

Sterkte met alles. M.

• marianne

Hoi Jan

Is er niets te regelen met je baas? zorgverlof of zo dan heb jij de tijd om even hulp te zoeken bij thuiszorg en alles te regelen!

Veel sterkte

• jan

dat ik zo laat ben komt om dat ik al weken geleden een formulier ingevuld heb voor vrijwillige thuis zorg via internet in mijn woonplaats een week later weer. daar werd in vermeld dat ze per telefoon verdere informatie zoude vragen. maar tot op heden niets van gehoord

• nanny

ik weet niet in welke woonplaats u woont,maar in den haag hebben de meeste verpleegtehuizen een dag opvang voor accute gevallen. probeer een maatschappelijk werker in de arm te nemen,die weten vaak de weg wel.even een telefoontje naar de de gemeentelijke sociale dienst .leg het geval uit,en vertel dat je teneinde raad bent,zei helpen je dan verder.heel veel sterkte.

• jan

bedankt voor de informatie

• jan van geffen

Ik werk in eindhoven bij de stichting thuiszorg eindhoven, als er bij ons een aanvraag binnekjomt voor iemand die terminaal is dan reageren wij daar in principe zo goewd als onmiddelijk op. In de paktijd komt dit er op neer dat de planner die de fax binnekrijgt meteen contact opneemt met het conactnummer van de zorgvrager, als de zorgvrager gewoon thuis is staan wij ( als het nodig is ) dezelfde dag nog op de stoep. Dat wil niet zeggen dat we dan meteen optimaal kunnen starten en de zorg meteen kunnen ipstarten zoals het eigenlijk zou koeten, maar de zorgvrager en de familie zijn gerustgesteld omdat ze een gezicht van de thuiszorg hebben gezien en beseffen dat het wat thuiszorg betreft allemaal wel goed komt.

Als jij zelf wil blijven werken en dus “opvang” voor je vrouw zou willen hebben zou je inderdaad bij de vrijwiliige terminale thuiszorg aan kunnen kloppen. Als ik jou verhaal zo lees, ligt de zorgvraag die jij op dit moment voor je vrouw hebt niet zo zeer op het gebied van terminale zorg, maar wil je je vrouw zo veel als mogelijk afleiding en ontspanning bezorgen. Dat je dit niet in een tehuis maar in de thuissituatie wil doen is voor mij volkomen logisch.

Als ik jou was zou ik eens informeren bij organisaties als humanita's. de zonnebloem of het rode kruis.

Als je al reguliere thuiszorg ontvangt zou je ook iemand van de thuiszorg kunnen vragen wat de mogelijkheden zijn.

Ik wens je in ieder geval alle sterkte van de hele wereld toe…