puinhoop bij tijdelijke klant??????

• Renata

Weer belachelijke voorstellen van deze belachelijke regering, Elly!

Terwijl toch ruimschoots bewezen is dat een PGB goedkoper én klantvriendelijker is. Maar de grote thuiszorgorganisaties zijn tégen het PGB: als mensen zelf hun zorg inkopen, dan zouden ze wel eens moeten inkrimpen! Flauwekul natuurlijk, ze kunnen het werk nu al niet aan, en er blijft een grote groep mensen over die de rompslomp van een PGB niet zien zitten. (Hulp zoeken, administratie, vervanging bij ziekte)

De RIO's zijn nu al bezig zo min mogelijk familieleden te laten betalen uit het budget. Zo was er een gehandicapte man, zijn vrouw stopte met haar baan om voor haar man te gaan zorgen, en ze kreeg betaald uit het budget. Maar toen er opnieuw geïndiceerd moest worden, zei de medewerkster van het RIO:“Nou meneer, uw vrouw zorgt zo goed voor u, u heeft geen budget meer nodig!” Heel fijn. Een verpleeghuis is altijd duurder, behalve als je misschien 24 uur per dag betaalde hulp thuis nodig hebt. En dat heeft bijna niemand.

• Elly

Bedankt voor jullie begrip, zal eens opletten wanneer mijn buurtjes hun hulp krijgen.

Morgen komt mijn hulp weer, en ik zal weer eens proberen om haar aan d'r verstand te brengen, dat iets wat al twee jaar niet gedaan is, niet even met de franse slag kan gedaan worden.

Woon aan een drukke straat, en mijn balkondeuren worden steeds vuil, de ramen van de deuren dus ook, maar zij wil het vuil gewoon niet zien.

Voor de andere ramen komt er een glazenwasser.

Ben benieuwd of ik tot haar door kan dringen morgen, maar die franse slag krijg ik er nooit uit, want zo is zij nu eenmaal.

Groetje Elly

• Natasja

Ik heb je in het verleden wel eens gevraagd of je niet te kritisch was, maar uit al je verhalen naderhand heb ik wel een beeld gekregen dat dat niet zo is.

Ik kan heel goed begrijpen dat alle rompslomp van zelf hulp regelen e.d. je teveel zou worden. Ik vind het ook een hele goede stap van je dat je uiteindelijk toch die teammanager aangesproken hebt.

Het is en blijft een hele vervelende situatie. Maar als die teammanager er ook niets mee doet zul je mischien een stapje verder moeten gaan. Misschien is het een idee om eens schriftelijk een klacht in te dienen bij de meerdere van de teammanager of anders direct de directie aanschrijven.

Dat is moeilijk, maar in zo'n brief zou je een termijn voor een oplossing kunnen stellen. Als je hem ook nog aangetekend verstuurd kunnen ze er helemaal niet onderuit actie te ondernemen.

Het kan toch niet zo zijn dat je als betalende client geen poot hebt om op te staan?

• Carolien

Natasja, dingen op papier zetten kan soms helpen, maar in veel gevallen kan het ook voor problemen zorgen. Zodra er maar een “scheet dwars zit” komt die brief weer boventafel en wordt tegen de client gebruikt (binnen organisatie's waar de klant maar bijzaak is en klachten niet serieus genomen worden). Dat heb ik zelf meegemaakt, hoewel ik door de thuiszorginstelling door zowel de klachtencontactpersoon als de directeur in het gelijk werd gesteld. Echter de leidinggevende voelde zich danig in het kruisgetast omdat ik verdere stappen had ondernomen zonder haar “een kans te geven het zelf op te lossen”.

Mijn les uit die ervaring is geweest dat je binnen de thuiszorgorganisatie altijd zult moeten proberen om het met de teamleidster in eerste instantie op te lossen. Doe je dat niet dan wordt het contact met de teamleidster verstoort en gaat het juist tegen je werken.

In het geval van Elly begrijp ik dat dat gebeurd is maar geen resultaat heeft opgeleverd. Ik denk dat het, wanneer ze verder wil met deze thuiszorgorganisatie, waarschijnlijk op langere termijn beter is om nog 1x de teamleidster te vragen langs te komen voor een evaluatie n.a.v. de gemaakte veranderingen. In zo'n gesprek kan Elly nogmaals haar klacht neerleggen en uitleggen dat er niets veranderd is. Een werknemer die om de haverklap op de bank neerploft om te gaan spelen met haar telefoon zou de werkgever toch moeten verontrusten lijkt mij. In dat gesprek kan dan aangegeven worden dat er nu echt op redelijke termijn drastische verandering moet komen, want deze situatie is absoluut niet acceptabel. Over die redelijke termijn kan dan nog gediscusseerd worden, maar er moet wel een tijdslimiet aan zitten waar beide partijen het mee eens zijn. Vraag ook om een schriftelijke bevestiging van het gesprek en de gemaakt afspraken.

Als dan na die verstreken tijdslimiet de situatie nog niet aanzienlijk verbeterd is en de zorg niet op een normaal niveau is dan kun je de schriftelijke klachtenroute eventueel volgen. De kans dat je klachten dan gegrond worden verklaard is aanzienlijk groter ! Nu “al” een schriftelijke klacht indienen zal waarschijnlijk tot gevolg hebben dat het geheel weer terug wordt verwezen naar de teamleidster alvorens de klacht daadwerkelijk in behandeling wordt genomen.

• Carolien

Er komt nog veel meer ellende aan ! Ook voor de thuiszorgorganisatie's !

In 2006 wil dit kabinet de Wet Maatschappelijke Ondersteuning invoeren. De WMO gaat alle verantwoordelijkeheid voor zorgverlening zoals de thuiszorg dan bij de gemeenten wegleggen in plaats van bij de overheid. Gemeenten krijgen een budget en met dat budget mogen ze bepalen welke thuiszorgorganisatie geld krijgt en welke niet. Ook gaat de gemeente dan bepalen wie voor zorg in aanmerking komt en wie niet (RIO's gaan een ondergeschikte rol hier in spelen). De overheid weigert normen en minimale zorgverlening in die wet vast te leggen. Maw. gemeente kunnen doen en laten waar ze zin in hebben zonder dat inwoners van die gemeente ook maar enige mogelijkheid hebben om zorg af te dwingen wanneer zij menen weldegelijk “recht” te hebben op zorg. Naar de rechter gaan om de gemeente te dwingen hulp te verlenen zal dan ook totaal geen zin hebben. De opzet van de WMO lijkt nl. heel erg veel op de Wet Voorzieningen Gehandicapten en in de WVG zijn ook geen minimum voorwaarden vastgelegd. Er hebben al een flink aantal rechtzaken gediend tegen gemeenten die weigerde bepaalde hulpmiddelen te verstrekken via de WVG. In principe heeft de eiser altijd gelijk gekregen door de rechter, echter de rechter heeft ook telkens aangegeven dat hij totaal geen macht heeft om de gemeente te dwingen toch hulpmiddelen te verstrekken. Diezelfde situatie gaat dus bij de WMO ook plaats vinden.

Daarnaast wil Hoogervorst dat de WMO eigenlijk op bijstandsniveau gaat werken. Dat gaat inhouden dat waarschijnlijk alleen mensen met de laagste inkomens aanspraak kunnen gaan maken op thuiszorg en dat mensen met een inkomen daarboven zelf hun hulp moeten gaan inkopen en zelf alles moeten regelen. Dit onder de noemer “eigen verantwoordelijkheid”.

Ook weigert Hoogervorst om de budgetten te “oormerken”. Door een budget te oormerken kun je nagaan waar het geld aan besteed is en kun je controleren dat geld ook besteed wordt waar het voor bedoeld is. Door die gigantische bedragen niet te oormerken ontstaat er een zeer grote kans dat geld wordt doorgeschoven naar andere zaken zoals bijv. een nieuw gemeentehuis of de reservepot.

Je kunt op je vingers natellen wat de gevolgen van de WMO zullen zijn. Er zal minder zorg via zorgorganisatie's worden verleend, minder clienten, minder werk…. ontslagen in de thuiszorg. Dat is de manier waarop Hoogervorst bezuinigt ! Maar daarvan worden wij, clienten en hulpverleners, de dupe.

• Elly

Hoi, mijn thuishulp is pissig, omdat ik haar weer vroeg om de keuken te doen, maar nu niet met de franse slag.

Ben benieuwd, jullie horen mij nog.

Zal ook volgende week, contact opnemen met de teamleidster, kijken wat die er nu aan gaat doen, groetje Elly

• Carolien

Elly, vraag om een evaluatiegesprek met de teamleidster naar aanleiding van jullie vorige gesprek. Probeer tot een persoonlijk gesprek te komen, want bellen heeft vaak toch niet het gewenste gesprek.

• Natasja

Carolien,

Je hebt helemaal gelijk, het kan tegen je gebruitk worden.

Ik begin steeds meer te geloven dat ik wel bij een uitzonderlijke organisatie werk. Wij moeten zelf met de clienten elk half jaar (vind ikzelf te ruim, zou van mij 3 mnd mogen zijn) evalueren. Dat gaat aan de hand van een formulier. 1 wordt ingevuld door de client, 1 door de hulp. Er gaan copieen in de zorgdossiers en een copie naar de teammanager (ondertekend en wel). Als er dingen zijn waar beide partijen verschillend over denken wordt dat eerst door die 2 besproken en als het niet opgelost raakt wordt het met de teammanager besproken, die probeert dan tot een compromis te komen.

Zoals ik in Elly's eerdere postings al reageerde: er wordt bij ons ook in het team geevalueerd.

En naar ik begrepen heb hoor er wettelijk elk half jaar met de client geevalueerd te worden.

• Elly

Mijn hulp heeft de eerste 3 kwartier niet veel gezegd nadat ik het over werken met de franse slag heb gehad.

Zij heeft de keukenramen gedaan, en dat was alles.

De andere deuren en ramen op het balkon zitten nog dik onder het vuil.

De rand onder de schotten van het balkon, daar zit dik het alg op.

De rest van het balkon is ook vuil.

Heb het balkon voorzichtig maar zelf een beetje gedaan, want ik zit ook nogeens met gebroken ribben.

Ik zit wel onder de zware pijnstillers, maar de pijn komt er nu dwars door heen, dankzij mijn gezonde goede hulp.

Ik heb de branders van het gasstel met staalwol schoongemaakt, dacht haar een beetje te aktiveren, maar helaas.

Zij ging zuigen terwijl ik duidelijk had gevraagt om de keuken een goed beurt te geven.

Is het geen goed idee om een lijst op te hangen in de keuken met wat zij moet doen?

Nu zitten de kastjes en tegels nog vol vlekken en vet.

Het kastje onder het gasstel, zit onder het vuil aan de zijkant,op de grond er naast ligt vuil, word nooit gezogen of gedweild.

Weken geleden heb ik gevraagt om even onder het gasstel schoon te maken, maar nee hoor het moet nu nog gebeuren.

Zij kan dit werk niet, ik heb haar al die jaren de vrije hand gelaten, maar ik vind het nu genoeg.

Ik maak een lijst, en kijk wat zij dan doet, niet goed, dan een gesprek met de teamleidster.

Vind het jammer, dat een vriendschap zo moet eindigen, maar het is aan haar wat er gaat gebeuren, groetje Elly

• Carolien

Fantastisch dat jouw organisatie dit soort zaken wel goed geregeld heeft. En zo'n evaluatie werkt prima wanneer het contact goed is tussen beide partijen en wanneer er geen grote problemen zijn. Maar zit het niet goed met die verhoudingen omdat de client klachten heeft over de hulpverlener dan zal tijdens zo'n evaluatie dat in een 1-op-1 gesprek niet naar voren worden gebracht. Voor veel mensen is dat veel te direct en aangezien met afhankelijk is van de hulp zal men zich wel 2x bedenken alvorens klachten zo maar op tafel te leggen. Op zich klinkt zo'n evaluatie als een prima oplossing, maar in de praktijk zitten er voor de client veel haken en ogen aan. Vooral ook omdat het op papier staat !

Op zich ben ik blij dat jouw organisatie dit soort zaken serieus neemt, maar er zou eigenlijk een onafhankelijk persoon moeten zijn die dergelijke evaluatie's objectief zou moeten bekijken. Iemand die totaal niets met de organisatie of met de client te maken heeft. Maar waar zowel de client als de hulpverlener beide vertrouwen in hebben. Pas dan zijn clienten bereid om het “achterste van hun tong” te laten zien denk ik.

Om je een voorbeeld te geven van hoe het dus niet moet:

Bij de organisatie waar ik voorheen zorg van kreeg was het de gewoonte dat een klacht eerst met de hulpverlenende werd besproken nadat een client een klacht had doorgegeven. Vervolgens werd dan contact terug opgenomen met de client en als client kreeg je dan een “waslijst” met klachten die de hulpverlenende in dat gesprek naar voren had gebracht. De meest onbenullige zaken werden dan ineens op tafel gelegd. Gevolg was dat je als client je dan ineens moet gaan verdedigen voor zaken waar de oorspronkelijk klacht totaal niet over ging. Eind van het liedje was dan dat de client werd beloofd dat er beterschap zou komen wat de klacht betreft maar daarbij werd dan vaak wel opgemerkt dat de situatie minder ernstig was dan de client deed voorkomen (overigens zonder dat de teamleider achter zijn/haar bureau vandaan was gekomen om ter plaatsen de situatie te bekijken !). En …. dat de client ook zijn/haar gedrag ten aanzien van bepaalde zou moeten veranderen.

Op een dergelijke manier klachten afhandelen gebeurd nog bij een behoorlijk aantal thuiszorgorganisatie's in Nederland, dat blijkt wel wanneer je de diverse forums zo leest waar mensen hun beklag doen over dit soort zaken.