is dit normaal?!

• Anneke

Hoi Kim,

Ik vind dat de dames van de RIO, wel wat begrip mogen hebben voor de zorgvragers die hen bellen voor hulp. Volgens mij hebben ze toch een goede opleiding gehad, waarbij interactie met zorgvragers een onderdeel is.

Ik hoor van onze zorgvragers ook verhalen dat ze niet zo netjes te woord worden gestaan, door de RIO, dus vreemd vind ik het niet, kijk er niks van op dat je moeder de hoorn eropgooid heeft.

Onze leidinggevende heeft ons verteld dat het erg druk is bij de RIO, vooral veel klachten van zorgvragers, en geldgebrek, persooneels tekort, dus dat kan ook een reden zijn, mag niet natuurlijk.

Wij hebben het ook erg druk, blijven toch netjes en beleefd bij onze zorgvragers. Kim ik wens je veel sterkte met je moeder, groetjes Anneke.http://kwebbelzuster.web-log.nl

• Debbie

Niet alleen worden zorgvragers niet netjes te woord gestaan door het RIO, ook de medewerkers van de Thuiszorgorganisaties worden heel vaak afgesnauwd.Heb het zelf nu al zo vaak meegemaakt.

Ik zou zeker een klacht indienen.

Wel weet ik dat het RIO steeds strengere eisen stelt voor het afgeven van een indicatie.

Heel vaak krijgen de mensen geen zorg als er een partner of thuiswonend kind in het spel is. En of die dan werken/studeren wordt geen rekening mee gehouden.

Na een evt. operatie (of ervoor) kan je het evt. wel via een huisarts aanvragen, dit zal dan echter tijdelijk zijn.

Succes in ieder geval.

Debbie

• Carolien

De hele samenleving verhard en verruwd. Krijg je niet wat je wil, dan laat men dat sneller weten. De regels van het fatsoen worden dan nog wel eens overschreden. Dat is voor de mensen aan de ontvangende kant, in dit geval de thuiszorgorganisatie, alles behalve prettig. Maar de thuiszorg deed tot vorig jaar nog voorkomen alsof iedereen hulp kon krijgen (de reclame met Loes Luca genaamd “tantetje”). Mede als gevolg daarvan staan mensen heel raar te kijken wanneer blijkt dat hulp niet zo vanzelfsprekend is en dat een partner, ongeacht hoeveel uren die partner werkt of hoe zwaar zijn/haar baan is, geacht word om alle taken over te nemen voor onbepaalde tijd. Er is te weinig voorlichting geweest over de veranderende indicatie-normen en dat zorgt er, naar mijn mening, voor dat de reactie's bij het vragen om informatie over hulp soms nogal heftig zijn.

Er wordt, denk ik, nog al eens vergeten dat het voor de hulpvrager een hele stap is om zelfs een aanvraag in te dienen voor thuiszorg. Het RIO en sommige thuiszorgorganisatie's bekijken het allemaal heel erg zakelijk en reageren op hulpvragen ook op die manier. En dat terwijl het voor degene die de hulp aanvraagt juist een hele persoonlijke zaak is met emotionele kanten. Ik denk dat iedereen zich wel kan voorstellen hoe bot het overkomt wanneer men op een hulpvraag heel koud en zakelijk te horen krijgt dat dat niet mogelijk is vanwege een gezonde partner. Zeker wanneer binnen een gezin de nood erg hoog begint te worden, waar iedereen al doet wat ze kunnen maar men het niet meer bol kan werken. Dan is zo'n koude, zakelijke opstelling de laatste druppel en degene die de mededeling doet dat hulp niet mogelijk is staat dan aan de ontvangende kant.

Van professionele organisatie's als de thuiszorginstellingen zou je toch mogen wachten dat zij met dit soort zaken ook professioneel omgaan ipv puur zakelijk. De thuiszorg laat zich voorstaan op hun menselijke kant, en terecht. Maar in dit soort situatie's wil men nog wel eens al te zakelijk zijn en de menselijke kant uit het oog verliezen. Er zijn vele wijze waarop men ja of nee kan zeggen. Misschien dat vooral naar de manier waarop nee gezegd word bij zorgaanvragen eens gekeken zou moeten worden hoe dat beter zou kunnen. Ik heb zo'n vermoeden dat dat voor zowel degene die nee moet zeggen en voor degene die nee te horen krijgt al een groot verschil zou kunnen maken en nare reactie's zou kunnen verminderen.

Carolien

• Jens

Ik ben het er mee eens dat door medewerkers van EEN RIO vaak ‘nonchalant’ wordt gedaan.

MAAR………..deze hele discussie hier gaat over DE of HET RIO; dit is echt te algemeen gesteld en dus goede hulpverleners onwaardig

Zonder iets aan de woorden van Kim te willen twijfelen: bedenk wel dat we hier een verhaal horen (lezen) wat eenzijdig is. We horen (lezewn) geen andere kant.

Dus, laten we e.e.a professioneel benaderen en de discussie sluiten.

• Carolien

Juist over die “professionele benadering” in dit soort situatie's is discussie op dit moment noodzakelijk lijkt mij. Het aantal klachten over RIO's en de manier van benaderen naar de hulpvrager toe loopt schrikbarend snel op wanneer je de diverse forums leest. Ik vlak daarbij echt niet de reactie's van de mensen zelf uit, maar wanneer ook hulpverleners aangeven dat het soms belabberd is gesteld met de manier waarop RIO's de mensen te woord staan omdat ze zelf aanwezig waren op het moment van het bewuste telefoongesprek dan is er dus weldegelijk iets niet zoals het zou moeten/kunnen zijn.

Het lijkt mij juist wel belangrijk om hier verder over de discuseren zodat de mensen die hier lezen en/of meediscuseren dit eens terug zouden kunnen kopellen binnen hun eigen organisatie vanuit het oogpunt dat geen enkele organisatie perfect werkt en er altijd ruimte is voor verbetering. Wanneer zorgvragers en thuiszorginstellingen dit soort zaken beiden melden bij de RIO's en thuiszorginstellingen dan is er misschien nog enige kans op verbetering zodat situatie's zoals in het geval van Kim's moeder misschien minder vaak voor hoeven te komen.

• maia

Ik vind het erg kortzichtig om hier je ogen voor te sluiten.

Zeker om dat de moeder van Kim een van de zovelen is

Je kunt in dan wel zeggen dat je maar een kant van het verhaal hoort,maar er zijn landelijk erg veel klachten over het RIO .

Dat kun je constateren doordat er op dit prbord mensen zijn met klachten uit het gehele land.

Ik vind het ook een naar idee dat mensen die hulp aanvragen afhankelijk zijn van de toestemming van het RIO

En dat er regelmatig telefonisch afwijzingen plaatsvinden is niet gepast.

Helaas zijn clienten later zo verbitterd en verdrietig dat ze afzien van verdere procedures

• Carolien

Telefonische afwijzingen zijn in verband met de kosten denk ik niet uit te sluiten. Zeker ook omdat er nu al een wachtlijst is voor aanvragen van indicatie's bij de meeste RIO's.

Misschien dat er een soort van folder met “indicatie-normen” zou moeten worden uitgegeven die mensen toegezonden krijgen zodra ze informeren voor hulpaanvraag. Zorg dat de mensen vooraf weten wat hen te wachten staat en zorg dat er in uitgelegd staat waarom bepaalde dingen zijn zoals ze zijn en eventueel ook andere wegen om toch hulp te vinden op een andere manier dan via de thuiszorg of PGB. Wanneer mensen weten wat hen staat te wachten en ze zelf al een inschatting kunnen maken of hulp wel of niet geindiceerd zal worden kun je denk ik al voor een deel teleurstelling voorkomen.

Carolien

• Jens

einde discussie of je ogen sluiten is m.i. een groot verschil

Wie is hier nu eigenlijk kortzichtig?

Werk je soms atiekem bij een RIO

• Jens

je hebt je punt gemaakt;

wat wil je nu verder bediscussiëren.

Of ga je er nu wat aan doen?

• Carolien

Een forum is toch om te discusseren over allerlei zaken of zie ik dat verkeerd ? Dat jij niet verder wenst te discuseren over dit onderwerp hoeft niet te betekenen dat het onderwerp dan voor andere ook maar afgesloten moet zijn.

Wat ik er verder aan ga doen ? Ik heb mijn berichtje van 04.12.2004 22.59 gelijktijdig gemaild aan mijn contactpersoon bij de thuiszorginstelling waar ik hulp van ontvang. Zoals ik ook al eerder heb gedaan met andere zaken die hier wel eens besproken zijn. Zelf ontvang ik hulp van een thuiszorginstelling die open staat voor dergelijke ideeen. Dus misschien dat die organisatie hier ook daadwerkelijk iets mee gaat doen. Maar ik hoop dat meer mensen dit idee oppakken en binnen hun eigen organisatie de bal aan het rollen brengen.

Carolien