weekenden

• esmee

regio amsterdam.

Nou wil mijn leidinggevende mij gaan verplichten om om de 2 weken een dag in het weekend te gaan werken, ik werk al 1 keer in de 4 weken een zondag.

mijn contract uren zijn 24 pw verdeeld over 5 dagen.

ik werk op c nivo maar ben nog steeds een b`er.

Weet iemand misschien er wat vanaf van die weekenden wat verplicht is en wat niet.

• anoniem

Je werkt 24 urr per week, maar in je contract staat echt niet verdeeld over 5 dagen.

Dus de uren mogen ingeroosterd worden zoals de leidinggevende dat wenst, dus ja dat mag ze je verplichten.

• ilonka

ja volgens mij kan je helemaal niks doen ik ben ook een b-er en zit in een v&v

team en werk ook weekends.2weekenden per maand en doe bijna alleen maar verzorgend werk en iedere keer als ik op de modulexen kijk staat er niveau c.

Ik vind het niet erg om weekenden te doen maar dan wil ik in de week vrij en niet meer uren draaien ik vind 32 uur per week meer dan zat.Dus ik vrees dat je niks kan doen.

• anoniem

Het hoort ook als je in het weekend werk dat je daar naar rato uren door de week vrij bent.

• caatje

Hoi,

Ik ben van mening dat als je in de zorg werkt, dan horen de weekenden,en evt avond/nachtdiensten er gewoon bij.

Wel is het zo dat je een minimaal aantal weekenden per jaar vrij moet zijn.

Hoeveel dat verschilt per CAO denk ik.

Verdien je trouwens ook op C niveau?

groeten, caatje.

• mtb

ik vind dat wanneer je een parttime contract hebt, je naar rato feestdagen/ weekenden moet werken.

Werk je maar 20%, dan ook weekenden 20%. Als 100%, 25 weekenden zijn, dan is

20% een vijfde van 25 weekenden dus maar 5 keer per jaar.

Dat vind ik eerlijk. Wanneer je fulltime werkt ook de weekenden fulltime.

Tenzij er natuurlijk mensen zijn die graag in het weekend willen werken en zo de anderen meer kans geven om dan vrij te zijn.

Eigenlijk is dit een hot-item waarom veel mensen niet meer in de zorg willen werken.

Daarom moeten zulke diensten beter beloond worden!

• anoniem

Ik vindt dit onzin mtb dat mensen met een fulltime baan meer moeten werken in de weekenden, die werken al 8 uur per dag in het weekend plus dat ze ook nog eens extra avonden werken. Vindt dit beetje gemakkelijk afschuifsysteem.

• mtb

waarom is dat onzin?

Niet iedereen vindt weekenden/avonden leuk. Maar wanneer je als parttimer net zo veel weekenden/avonden moet werken als een fulltimer kom je overdag niet meer aan bod. En waarom mag een fulltimer meer dagdiensten werken?

Gewoon naar rato is gewoon het aller eerlijkst.

• anoniem

Nee je zegt het al niemand vindt het leuk om weekenden te draaien, en moeten daarom de fultimers het dan maar dan. Hun werken wel een hele dag, of een middag en avond. Zou nogal wat zijn partimer 5 weekenden en fultimers de rest. Als je zo dan praat dan moeten ze ook maar alle feestdagen werken. En waar hebben we het nu over 1 dag om de 2 weken in het weekend dat is welgeteld 1 weekend per maand. En dat iemand zo een gebroken weekend niet fijn vindt om te werken kan ik me voorstellen maar dan kan je proberen om 1 keer per maand een heel weekend te werken. Denk dat er veel voor willen tekenen voor 1 keer per maand, en als men dit te veel vind dan kan je beter ergens anders gaan werken dan in de zorg.

• joyce

Natuurlijk moet je ook weekenden en feestdagen werken als je in de zorg werkt, maar er zit wel iets in dat part-time krachten minder feestdagen zouden moeten werken, zij krijgen ook minder compensatie uren (dit gaat naar rato van je contract) maar moeten wel net zoveel feestdagen werken als full-timers.Wat ik een groter probleem vindt zijn de slechte roosters, als je het weekend werkt geen extra vrij doordeweeks zodat je 6 dagen moet werken voor een contract van 20 uur waardoor je 50% boven je weekuren zit die nergens anders gecompenseerd worden in vrije tijd. Of een middagdienstje van 2 uurtjes waardoor je de hele dag een beetje zit te wachten tot je naar je werk moet.