weekenden

• anoniem

Als ik een feestdag moet werken werk ik ook maar 4 uur, dus krijg ik ook maar 4 uur compensatie, werk je 5 uur dan krijg je ook 5 uur compensatie. Dus naar rato krijg je evenveel terug als een fulltimer. Bij ons was het als je een weekend moet werken dan ook 2 vrije dagen door de week krijg. Dus de regeling is goed maar als een roosteraar zich daar niet aan houdt is dat een probleem wat jezelf moet aankaarten. Maar dat neemt nog steeds niet weg dat een fulltimer dan maar bv. om het weekend moet werken en een partimer eens per 2 maanden. Denk dat het handiger is om te kijken hoeveel personeel je in je team hebt en dan proberen om zo'n eerlijk mogelijke verdeling te maken met zowel feestdagen en weekenden of je nu parttimer of fulltimer bent.

• joyce

In de thuiszorg werkt men niet meer met compensatie uren, je schrijft dit ook niet meer. Je krijgt per jaar een x aantal uren verlof daarin zit alles, vakantie, uren die je op neemt als je naar een arts gaat, atv, maar ook de uren die je krijgt voor het werken met feestdagen. Die uren worden in januari bij je tegoed uren geschreven, het is dan helemaal niet bekend welke dagen je dat jaar werkt.Zie artikel (vakantie)verlof cao thuiszorg, je krijgt vakantieuren naar rato van je contracturen tevens zijn deze (vakantie)verlof uren bedoeld voor verlof op feest- en gedenkdagen. Als ik op een feestdag werk kan ik niet eerder stoppen met werken als een full-timer dus werk ik net zo lang als een full-timer op die dag maar hij of zij krijgt naar rato meer verlofuren omdat zijn of haar contract groter is.

• Bo

Inderdaad een bekende discussie. Gelukkig werk ik bij een instelling met een aparte pool voor de avond en weekend. Soms is dit niet voldoende, en word er bijgesprongen.

• anoniem

Quote: in de thuiszorg werkt men niet met compensatieuren. Nou ik dacht het toch wel als ik meer als 20 uur per week werk, krijg ik toch echt wel compensatie hiervoor. Hoe je het ook wendt of keert iedereen heeft naar rato contracturen evenveel verlofuren. En waarom moet je even lang als een fulltimer werken op een feestdag als je parttimer bent????? Als ik een feestdag werk werk ik als parttimer alleen in de ochtend en mijn fultime collega heel de dag.

En hoe je het ook went of keert alle diensten zowel weekenden avonden feestdagen moeten opgevuld worden en ik zou het heeeeel oncollegiaal vinden om te zeggen jij werkt fulltime dus jij werkt de feestdagen maar en veel weekenden. Bij ons werd altijd gevraagd wie welke feestdagen wil werken bv kerst of oud en nieuw, pasen of pinksteren,enz. Ik blijf het onzin vinden als je parttime werkt dat je fulltimecollega alle diensten doet omdat jezelf de weekenden liever niet werkt. En de topicstarter daar ging het tenslotte om, moeilijk doet om 1keer per maand een weekend moet werken. Dan zeg ik dan moet je niet in de zorg gaan werken als je dat al teveel vindt.

• joyce

Ik denk dat we langs elkaar heen praten, in de thuiszorg werk je op een route je kunt niet stoppen met werken als je niet klaar bent. Je gaat naar een aantal clienten, soms 10, dan weer 8 dat is verschillend per dag dus soms ben je om 1 uur klaar en soms om 3 uur, er is geen andere dienst die je werk afmaakt want de middag dienst heeft weer andere taken. Natuurlijk spreek je onder elkaar af wie met kerst of oud en nieuw werkt maar er is geen verschil of je 20 of 30 uur werkt je werkt of het een of het ander, beide twee dagen. Als je compensatie uren per jaar naar rato van je contract krijgt, krijgt iemand met 30 uur contract meer compensatie uren dan iemand die bv maar 10 uur werkt per week. Het zal er wel mee te maken hebben hoe de organisatie de diensten laat verlopen, er zijn thuiszorg organisaties waarbij je gewoon een dagdienst hebt maar waar ik werk is het de bedoeling als je klaar bent ga je naar huis, hierdoor is het moeilijk om het aantal uren die de medewerker werkt goed in te vullen, ikzelf werk bv 18 uur maar ook vaak 30 per week omdat de diensten erg uitlopen. Van mijn collega s werkt niemand full time het grootste contract is 32 uur het kleinste 8 per week, dat iedereen een evenredig deel van de weekenden en feestdagen moet werken is logisch maar als iemand met 32 uur om het weekend werkt vindt ik het redelijk dat iemand die de helft werkt maar een weekend in de maand werkt en bv 1 kerstdag.

• anoniem

Ik kom zelf ook uit de thuiszorg (sinds kort niet meer) maar ik denk dat iedere thuiszorg of team het op zijn eigen manier doet qua weekenden en feestdagen. Ons team was groot genoeg om goede verdelingen te maken, zoals met kerst en oud en nieuw hoefde de partimers 1 dagdeel te werken en de fulltimers een hele dag we maakte de routes dan zo dat iedereen op tijd klaar was. De weekenden werden meestal ook op deze manier verdeeld en werd er iemand ziek dan namen de fulltimers dit vaak over om aan hun uren te komen. Maar wij werkte allemaal maar 1 weekend per maand en heel soms 2. Ik vondt dat het bij ons op deze manier altijd goed gaan. En moesten wij een weekend werken dan kregen we door de week 2 vrije dagen. Ik vindt toch dat je als team de verdeling moet maken en ik zou me er persoonlijk niet fijn bij voelen als mijn collega met een fulltimecontract om het weekend zou moeten werken en ik bv 1 weekend per 2 maanden omdat ik toevallig maar 20 uur werk.