Invalster

• merel

Het verschil is dat u er emotioneel betrokken bij bent bij uw man en u heeft daardoor een andere kijk op dan ons verzorgende wij bekijken het vanuit de proffesionele beroepshouding. `Het gaat er ook niet om wie er gelijk heeft. Want ik begrijp u ook goed. En door ons ons zegje te laten doen begrijpt u ons misschien ook wat beter.

• joke

Als het een beetje professionele organisatie is wordt de inval kracht van te voren ook wel ingelicht in welk soort situatie zij terecht komt. Als er allerlei informatie in het dossier staat dat niet meer relevant is zou de vaste kracht het dossier moeten opschonen. Het lijkt mij wel van belang dat de invalkracht weet dat u man afasie heeft en eventueel incontinent is. Verder zal zij haar informatie over de werkzaamheden die ze moet verrichten uit het gedeelte van de huishoudelijke zorg halen. Ik begrijp u gevoelens heel goed, en u heeft alleen nog maar huishoudelijke zorg er zijn veel clienten die nog veel meer medewerkers over de vloer krijgen die doen allemaal hun eigen werk. De een wast de client, de ander doet de wondverzorging weer een ander komt de pillendoos vullen, en al die medewerkers lezen het dossier. Iemand die thuiszorg krijgt moet veel van zijn privacy inleveren u zou hierover kunnen praten met u vaste hulp, het zorgdossier heeft vaak de indeling dat de meeste gegevens, personalia, aandoening etc voorin de map staan, dat is dan ook het eerste wat men leest. Welke oplossing hiervoor is dat zou ik ook zo snel niet weten, een invalkracht verbieden het zorgdossier in te zien lijkt mij niet de goede weg. Misschien moet u dit eens voorleggen bij de thuiszorg organisatie waar u hulp van krijgt.

• Rutger, Rosado Thuiszorg

Beste Diny,

Op zich begrijp ik je weerstand, maar in dit geval is er echt niks vreemds aan de hand. Jullie krijgen zorg en daarvoor komen zorgverleners over de vloer. De zorginstantie is verplicht een zorgdossier aan te leggen. Het zorgdossier valt onder het beroepsgeheim. Mensen die direct betrokken zijn bij de zorg hebben recht op inzage en ook de patiënt zelf (WGBO). Wat de zorgverleners tijdens hun werk te weten komen, valt eveneens onder het beroepsgeheim. Je mag er dus vanuit gaan dat hier verder niet over gesproken zal worden. Dit heeft niks te maken met de leeftijd van de zorgverlener.

Om de zorg goed te kunnen leveren is het van belang dat de zorgverlener de situatie van de cliënt kent. Stel dat de afasie niet in het zorgdossier staat vermeld en de zorgverlener merkt dit op, die zal daar dan (hopelijk) actie op ondernemen.

Het is dus heel goed dat iemand die nieuw komt, even het zorgdossier door kijkt. Wel is het goed als iemand aan jullie het doel daarvan uitlegt, zodat je dat kan begrijpen.

Met vriendelijke groet,

Rutger

• Rissy

Hoi Rutger,

wat een vreselijk correct antwoord. Een beetje té correct eigenlijk.

Deze mevrouw verzorgt haar man zelf. Er komt alleen hvz over de vloer om Mw te ontlasten.

Ik ben het met je eens dat een dossier compleet moet zijn, maar verwacht jij van een hvz-er nou echt dat die de gehele medische geschiedenis gaat doornemen alvorens met haar/zijn werkzaamheden te beginnen? Sorry hoor maar dat vind ik onzin, en nog zonde van de tijd ook.

Als het goed is heeft de de invalster de nodige info van het bureau gekregen, en kan ze even kijken of er specifieke opmerkingen in staan die van toepassing zijn op haar werk, en dan houdt het wel een beetje op. Ze komt voor huishoudelijke ondersteuning en meer niet.

Dus de opmerking van ‘wat als de afasie niet vermeld staat, dan gaat de zorgverlener actie ondernemen’ vind ik vreemd. Daar is de h.a. voor op dit punt, niet de hvz.

Daarbij krijg ik de indruk dat Diny_2 echt niet te dom is om het te begrijpen, maar dat ze er gewoon moeite mee heeft, vooral voor haar man.

Mag je daar bij jullie geen rekening mee houden?

• Diny_2

Bedankt Rissy,

Jij snapt presies wat ik bedoel. Mijn man is niet incontinent meer en door de jaren heen heeft hij weer wat (grip???) gekregen en kan leven, zij het met een hele strakke struktuur.

Als er een vreemde hulp komt, moet ik dat goed van te voren bespreken met mijn man. Daar heb ik wel eens een paar uren voor nodig voor dat , dat geaccepteerd wordt door hem. Dan kan ik niet over hem gaan zitten praten waar hij bij zit met een vreemde hulp. Hij pakt een woord op en legt dat helemaal verkeerd uit. Raakt daardoor ook vaak in de war. Dat staat namelijk niet in het dosier. Dat hoeft zij/hij ook niet te weten om te kunnen stofzuigen enz. Plus dat het mij te veel energie kost omdat allemaal uit te leggen.

Ook kan ik niet net doen of mijn man achterlijk is en hem negeren. Als er een hulp komt stellen wij ons aan haar/hem voor, ik zeg er altijd bij dat mijn man héél moeilijk spreekt en graag met rust wil worden gelaten. Zij/hij krijg een kop thee of koffie, we praten over wat er gedaan moet (kan of wil ) worden aan het huishouding en ik ga verder met de dingen waar ik mee bezig ben, daar tussen door nog een kop thee of koffie. Is de hulp klaar, bedank ik haar/hem en dan is het gewoon drie uur verder. Denk niet dat ik hulp onderschat maar de sutuatie met mijn man moet zo soepel mogelijk verlopen, het is zijn huis ook en hij moet zich daarin op zijn gemak voelen.

Ik denk dat ik mede prikkers op hun tenen heb getrapt maar dat was niet de bedoeling. Ik zorg voor mijn man. De huishoudelijke hulp zorg er voor dat ik dat vol kan houden en ik krijg de indruk dat de mensen die mij op de vingers tikken verzorgende zijn en dan ligt de zaak heel anders. groet,

Diny

• merel

Beste Diny

Ik voel me totaal niet op mijn tenen getrapt. Ik vraag me eigenlijk af op wie zijn naam die indicatie staat? Want als de indicatie op jou naam staat hoeft er eigenlijk alleen een korte informatie in te staan over je man. maar als ik jou zo hoor staat de ziektegeschiedenis van jou man volledig beschreven wat eigenlijk niet hoort.

• Diny_2

De indicatie staat op beiden naam. Het loopt normaal héél soepel en het Rio heeft ook tegen mij gezegt dat ik de gegevens uit de map mag halen. Het is inderdaad zo dat er een map bij thuiszorg ligt en indien nodig de hulp daar de informatie kan halen. Krijgen ze die niet daar dan is het niet relevant voor de inval hulp.

Ik ben nu wel op de hoogte en wil dit nu graag afsluiten. Bedankt voor de informatie en een groet van,

Diny

• Carolien

Beste Diny,

Net als jij ben ik een client van een thuiszorginstelling. En net als jij heb ik er best wat moeite mee dat mijn “hele hebbe en houen” in het zorgdossier vermeld staat. Ik heb alleen huishoudelijke verzorging, maak verder geen gebruik van andere vormen van zorg op dit moment.

Als ik zo jouw reacties op de diverse vragen en opmerkingen lees krijg ik toch de indruk dat het zorgdossier misschien wel eens “opgeschoont” mag worden. Niet meer relevante informatie mag er uit en wel relevante informatie moet worden aangevuld. Als dit in onderling overleg met jou gebeurd komen die dingen er in te staan die noodzakelijk zijn en de zaken die de hulpverlenende niet hoeft te weten gaan er uit.

Je geeft in de discussie o.a. aan dat de afasie van je man niet zo direct in het zorgdossier staat vermeld. Als dit inderdaad zo is lijkt het mij niet onverstandig dit toch er in te laten vermelden. Een hulpverlenende heeft aan het woord afasie voldoende om te weten wat het inhoud en ook dat daarbij soms wat terughoudendheid naar de client toe noodzakelijk is. Als dit in het dossier staat vermeld hoeft dit niet meer besproken te worden waar je man bij aanwezig is. Hiermee creeer je duidelijkheid voor de hulpverlenende en kun je discussie hierover waar je man bij is voorkomen.

In de discussie werd ook door iemand gesteld dat het zorgdossier eigendom is van de instelling. Dit is iets waar veel zorginstellingen zich op beroepen. Maar daar ben ik het niet mee eens. De map zelf mag dan eigendom zijn van de instelling, alles wat er in staat gaat over de client en de client bepaald uiteindelijk zelf of er zaken wel of niet in vermeld mogen/moeten staan. Dit is gewoon een recht op een bepaalde mate van privacy waarop je je kunt beroepen. Als je dit doet zul je er wel zorg voor moeten dragen dat het zorgdossier in ieder geval die informatie bevat die noodzakelijk is voor de hulpverlenende om goede zorg te kunnen verlenen.

Zelf zorg ik er altijd voor aanwezig te zijn bij het invullen van het zorgdossier. Ik wil zien wat er in geschreven wordt en controleren of de gegevens ook juist zijn. Ben ik het ergens niet mee eens dan kan ik dat direct aangeven en kan dit in overleg gewijzigd worden. Ik ben zelf hier actiever in geworden toen ik in de gaten kreeg dat het zorgdossier soms maar half werd ingevuld of er zaken in werden vermeld die niet juist waren (er werden meer werkzaamheden vermeld dan er waren uitgevoerd). Door actief te zijn bij het invullen van het zorgdossier wordt het zorgdossier zorgvuldiger ingevuld en is de hulpverlenende zich veel meer bewust wat er in het zorgdossier terecht komt.

Kortom, neem zelf het heft in handen. Dan krijg je mede-zeggenschap over het zorgdossier en kun je zelf beter waken over je privacy.

Groetjes

Carolien

• merel

@ Carolien

Als je geindiseerd wordt voor zorg geef jezelf aan wat je mankeert en waarom je zorg nodig hebt.Op dat moment geef jezelf toestemming wat er in de indicatie vermeld wordt. De thuiszorg heeft geen partij in dit formulier.

Wel moet dan het zorgdossier met deze en persoonlijke informatie van de client zelf worden ingevuld. Dit moet! altijd in overleg met de client zo ook rapportage. Het treurige is dat dat dus vaak niet gebeurd. En wat de map betreft die is toch echt eigendom van de zorginstelling daarom is het zo belangrijk dat verzorgende die de zorgmap invult alles in overleg doet dan kunnen er geen dingen in komen te staan die een client niet prettig vindt.

• maia

Ook ik als HZ/VZ medewerker bekijk altijd het medisch dossier

Ook van hz medewerkers word verwacht dat men dat leest

Er zou een verkorte versie voor hz worden geschreven met ook het verzoek er verder niet over te spreken

Wat als er wat met Diny gebeurd want dat kan dus ook, dan moet men wel weten hoe te handelen en hoe ze de heer het beste kunnen aanspreken

Dat wilde ik nog nog even toevoegen

Ik heb alle begrip voor Diny ,haar man en hun privicy echter moet men er wel rekening mee houden dat deze situatie ook kan onstaan en dan is wat meer weten beter