Bij ons zeggen wij dat het dossier van de client is alles wat er instaat is beroepsgeheim maar dat spreekt voor zich zelf
Beste Rissy,
Het antwoord zal ongetwijfeld tè correct zijn, maar zo denk ik er wel over. Ik ben van mening dat ook een hv-ster in de thuiszorg hulp moet kunnen inschakelen. Anders had je net zo goed bij een schoonmaakbedrijf kunnen gaan werken. En als het goed is staat er ook in de functiebeschrijving dat iemand veranderingen kan signaleren…….
Bij ons gaan mensen ernstig boven de regels. Als de regels een menselijke benadering onmogelijk maken, zal worden gekozen voor de menselijke benadering. Dus in dat opzicht denk ik wel dat we bij ons erg kijken naar de wensen van de cliënten. Als een cliënt dingen in vertrouwen verteld en die niet in het zorgdossier wil hebben, zal dat ook niet worden opgeschreven. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat Diny contact opneemt met de zorginstelling om te vragen of bepaalde zaken geschrapt kunnen worden. In dat opzicht begrijp ik haar bezwaar wel (gaf ik volgens mij in mijn reactie ook al aan), maar je hebt wel te maken met zorgverleners. Dus die moeten wel hun werk goed kunnen doen.
Overigens is bij ons momenteel de discussie gaande of je bij alleen HV wel een zorgdossier moet aanleggen. Het kost veel tijd en heeft weinig toegevoegde waarde. Struikelpunt is nu de juridische dekking als het een keer fout gaat……..
Fijne feestdagen alvast!
Groetjes,
Rutger
Ook van HZmedewerkers word verwacht dat men reageerd,signaleerd observeerd.
Indien men verkiest geen zorgdossier te hanteren moet er wel een goed mondeling overleg kunnen zijn met iemand bijv zorgmanager /en de invaller
In complexe situaties werd er vaak een rapportage gemaakt wat altijd prettig was voor een invaller
En uiteraard behoor je het ziekte beeld weten
Doordat er geen clieenten besprekingen zijn vind ik het prettig als ik inval weet wat ik kan verwachtten,dat ik bijzonderheden terug kan lezen ,wat ik vooral moet laten of juist moet doen enz
Zeker bij mensen die dementerende ,mensen met afasie,zonder partner
Ik kan goed begrijpen wat Diny wil zeggen. Ook met haar opmerking over de 18 jarige. Ik heb zelf al 11 jaar HV (10 jaar geleden nog 40 uur per week ) en minstens 400 mensen over de vloer gehad. Met name de medische zaken van mijn kinderen hoeft men niet tot in detail te weten. Iets van informatie geef ik zelf wel, omdat men anders dingen ook niet kan begrijpen.
Ik heb niks tegen een 18 jarige die komt werken , als die het werk aan kan. Helaas is het vaak zo dat dit studenten zijn, die via een uitzendbureau of een 0 uren contract, als invaller worden ingezet. De kwaliteit is dan zeker niet altijd gegarandeerd. Los van het feit dat zij helemaal niet zijn geïnstrueerd of opgeleid met een beroepshouding of beroeps geheim.
En dan is de wmo nog niet eens ingevoerd, waardoor meer met alfa hulp zal worden gewerkt of eventueel een schoonmaakbedrijf. Deze hulpen krijgen weinig sturing via de organisatie en hebben vaak totaal geen contact met collega s ed. De organisaties raken een deel van hun inkomen kwijt waardoor bezuinigd gaat worden op scholing en overleg momenten. Ik denk dat mw er beter aan doet om een pgb aan te vragen en zelf iemand in dienst te nemen.
Alles stond er in vermeld, hersen infarcten afasie enz, enz, zijn én mijn hele dosier van het Rio. Ik heb een keer mee gemaakt dat ik een invalster kreeg die het hele dosier zat door te lezen en met mijn man wou praten om te kijken in hoe verre zijn afasie was. Ze kwam alleen voor huishoudelijke hulp. Mijn man en ik zijn 43 jaar getrouwd en we hebben een afspraak dat wanneer hij er niet uit kan komen ik het gesprek over neemt. Mijn man was helemaal over de de toeren, toen ik vroeg of ze mijn man man rustig in zijn stoel wou laten liggen en als er vragen waren dat ze die aan mij kon stellen zei ze: “hier kan ik van leren”. en ging gewoon verder. Ik heb haar terug gestuurd naar het kantoor met de mededeling dat ik de thuiszorg zou bellen. Toen ik hun aan de lijn kreeg was het inderdaad een student met een 0 urencontract. Ze boden hun exuus aan en ik kreeg gewoon geen hulp totdat mijn vaste hulp beter was.
Hiermee wil ik eigelijk zeggen dat het niet altijd makkelijk is om iemand in huis te nodig te hebben. Dit is ook de reden dat mij een PGB afgeraden is. Lig ik in een ziekenhuis of is er wat dan kan mijn man niet voor zich zelf op komen. Zolang wij een vaste hulp hebben gaat alles op rolletjes en het duurd wel even voordat mijn man begint te ( praten ) maar dan weet de hulp intussen wel wat er wel of niet normaal is in ons gezin. Nu ik het terug leest, klinkt het wat rommelig maar in deze 15 jaren hebben we zoveel mee gemaakt, ook emotionele dingen door angsten om de gezondheid van mijn man dat ik niet weet hoe ik het anders moet uitdrukken. Ik ben nog steeds dankbaar voor de hulp die wij krijgen, laat dat voorop staan. Anders hadden we allang niet meer samen gewoond. Wij hebben kinderen maar die hebben hun eigen gezin en zij werken ook allemaal. Natuurlijk kan ik op hun terug vallen maar dat doe ik het liefst als het niet anders kan.
Nu sluit ik dit hoofdstuk echt af. Ik heb gemerkt dat er mensen zijn die mij wel en dat er mensen zijn die mij niet begrijpen. Jammer dan.
Groet,
Diny
Beste Diny
Je verhaal is mij nu een stuk duidelijker. Er spelen duidelijk een hoop emoties mee en het dossier is volgens mij te uitvoerig opgesteld. Is het een idee om in gesprek te gaan met je zorginstantie en daar je bezwaren te bespreken. Dan zul je er samen toch wel uit moeten komen? Misschien heb je nu veel irritaties, die helemaal niet nodig hoeven te zijn als je er samen over gaat praten.
Succes met alles!
Rutger
Ik denk ook dat het zorgdossier veels te uitgebreid is opgesteld. Als Diny haar man zelf verzorgd heeft de thuiszorg daar in princiepe niets mee te maken. Als de man van diny zorg krijgt van thuiszorg hoort er wel overdracht plaats te vinden dmv de zorgmap.
Dat is nu niet aan de orde, dus dan hoort er alleen informatie in de map te staan over hoe de huishoudelijke zorg geregeld is en heel sumier de thuistoestand van de client.
Dat de invaller dan wel de map leest is het alleen maar goed. Daar staat dan de overdracht in van wat de hulp gedaan heeft in huis en evt bijzonderheden of extra`s die er in huis gedaan zijn bv de keukenkastjes. De lijst kan dan ook afgetekend worden en dan is het klaar. De uitgebreide gezinstoestand kan dan in het zorgdossier op kantoor van de thuiszorginstelling gezet worden en dat gaat achter slot en grendel.
Ik denk dat diny dan ook de info over haar man uit de map kan halen of idd in een aparte map achterin de zorgmap om het toch bij de hand te hebben.
De informatie die de invalhulp krijgt van de planning komt uit de indicatie zodat ze wel weet in welke gezinssituatie ze terecht komt. Verder kan idd in overleg met diny dingen thuis nog even doorbesproken worden.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?