Helpende A/ Alfahulp

• Kal

Ik wil graag ervaringen van andere mensen horen…m.b.t. het werken in deze functie.

Wat doen jullie met hele lastige mensen of mensen die je slecht behandelen…Ik weet er niet zo goed mee om te gaan.Laat erg snel over me heen lopen, en dat doet me slecht!

Wat zijn de regels wanneer mag je nee zeggen of iets weigeren??

Tot horens

• gerda

Dag Kal

Als thuishulp-A weet je wat de richtlijnen/overeenkomsten zijn van de

zorginstelling waar je werkt. Zorg dat je die goed weet en hou je aan die

richtlijnen. (wijs desnoods de cliënt erop) Geef ook duidelijk aan waar jou grenzen liggen, sommige mensen proberen jou uit tot hoe ver ze kunnen gaan.

Toen ik pas met dit werk begon liet ook nog wel eens over me heenlopen,

maar door schade en schande leer je op een gegeven moment wel voor je

opkomen. Gelukkig heb ik dat niet vaak mee gemaakt.

Gaat het echt niet bij een cliënt, dan zou je kunnen vragen of je naar een

ander adres mag.

Ik weet niet hoe het geregeld is als je alpha-hulp bent. In principe ben je in

dienst van de cliënt, dus heb je volgens mij niet zoveel meer aan die richtlijnen.

• Angela

Ik heb een ander bericht van je wat hier ook over ging even gekopieerd hieronder.

Ik denk dat je, hoe moeilijk de eerste keer ook is, toch in gesprek moet gaan met je client(en). Vraag je manager en/of anders om tips.

Het is niet normaal als een zorgvrager zo met je omgaat, maar je moet je ook kunnen indenken dat het een hele stap is een vreemde in je huis toe te laten en mensen dingen op hun eigen manier gedaan willen hebben.

Dat kun je (tot op zekere hoogte) ook doen. Als je sommige dingen niet mag doen, omdat er afspraken over gemaakt zijn of omdat het gewoon niet mag van de ARBOwet, moet je dat duidelijk aangeven aan je client(en).

Je voorbeeld van chloor vind ik wel een mooie. Vooral de oudere generaties zijn helemaal weg van chloor (ikzelf trouwens ook) maar we mogen er nu eenmaal niet meer mee werken. Ik gebruik zelf altijd het voorbeeld van asbest als mensen perse willen dat ik het toch gebruik. 20 jaar geleden werd asbest in vanalles en nogwat verwerkt. Was prima materiaal. Nu komen er mannen in speciale pakken om het overal te verwijderen. Het is niet gezond om er dagelijks mee te werken en het is niet goed voor het milieu. Vaak begrijpen clienten het dan wel.

Ik wil ook nog even ingaan op hetvolgende: “Wij zijn hulpen toch geen schoonmaaksters…”

Ik ben het op zich met je eens, maar ook schoonmakers zijn mensen die hard voor hun geld werken en respect verdienen. Het maakt dus niet uit of je hulp, verpleegkudige, schoonmaken of minister president bent. We werken allemaal hard en je hoort een ander normaal te behandelen ongeacht zijn/haar beroep of achtergrond.

Auteur: Kal (—.cable.casema.nl)

Datum: 23-04-2007 18:48

Denigrerend

Hoe ga je er mee om als je word behandeld als slaaf, vandaag bijvoorbeeld werkte ik bij een mevrouw, en die deed zo denigrerend, ik was eenmaal bezig in de badkamer, en toen kwam ze controleren (wat ik inmiddels al helemaal gewend ben) nou bleek er een hoekje bij de tegels geel te zijn toen zei zeoe dat met chloor en je MOET goed poetsen!!**Maar we mogen helemaal niet met chloor werken** Dit heb ik niet gezegd en heb het toch maar gedaan…maar haar toon was zo gemeen!!

En ze zei ook:Heb je de hele vloer al geschrobd! Ja zei ik!

Toen later ging ik stofzuigen. Op gegeven moment deed ik de stekker uit het stopcontact,om een andere te zoeken…nou toen kwam ze weer aan hoor.Waarom vraag je het niet je moet hem daar in laten, vervolgens ging ik toch naar de andere want die was goed genoeg voor de rest…Toen zei ze: ik wil wel zien hoe je dat doet.En bleef vervolgens even kijken.

Nou nog iets.In de badkamer was ze boos geworden dat ik de emmer op de wasmachine had gezet en de uitgewrongen doekjes…ze smeet het op de grond en zei: dat moet je niet hier leggen.Ik vind het zo moeilijk aangezien dat ik niet erg assertief ben om hiermee om te gaan. Hoe doen jullie (hulp A) dat??

Soms heb ik het idee dat mensen het gewoon van je af zien dat ze met je kunnen spelen echt balen hoor!

Wij zijn hulpen toch geen schoonmaaksters…wat is dit, dit mag toch niet zo zijn, mensen horen je toch met respect te behandelen als je dit ook doet.Ik ben altijd zo beleefd en ben dat vandaag weer geweest, maar van binnen brak ik!

Trouwens dit gebeurd me heel vaak vooral bij Surinaamse mensen…ik heb niks tegen ze maar inmiddels kan ik dit toch wel bevestigen.

• Ynid

Breng die ( mevrouw ) aan haar verstand dat zij dank de thuiszorg in haar eigen huis kunnen blijven wonen.

Wij, mijn man en ik, hebben ook 6 uren hulp per week. Ik moet er niet aan denken dat die voorziening er niet was. Wel ben ik bang dat we onze hulp kwijt raken, hij zei van morgen dat er door de gemeente een diploma gevraagd gaat worden, anders werd hij alfa hulp en zou hij een stuk minder salaris krijgen. Dat gaat in 01-01-2008 Die jongen werkt al jaren als gezindsverzorger en er blijken nooit klachten over hem te zijn.

Wat moet je hier nu mee. BEZUINIGINGEN.

• maia

Echter een alpha hulp heeft ook bepaalde richtlijnen,ook zij mag een aantal dingen niet doen,zo als plafonds schoonmaken ,witten

Indien men geen goed werkmatriaal heeft om mee te werken mag men weigeren

Vraag anders een gesprek aan met de manager van de thuiszorg en leg je probleem eens voor als je er met de betreffende client niet uitkomt

• Herminez

Witten is natuurlijk onzin, daar heb je ook geen huishoudelijke hulp voor. De hoeken van het plafond en rondom een lamp schoonmalkn, met een ragebol moet gewoon kunnen. Laat je thuis ook alles boven schouderhoogte vervuilen? En nooit de gordijnen in de was of de bovenkant van de luxaflex met een vochtige doek?

• Ynid

Wat heb ik dan geluk met mijn hulp.

Toen ik terug kwam van de boodschappen, (die hij voor mij op het aanrecht zet)Had hij de tegels van de voorkant gedaan én het onkruid er tussen uit gehaald. Dat had ik niet gevraagd maar hij zei “het was zo mooi weer, ik vind het leuk en ik was toch klaar”.

Natuurlijk verwacht ik dat niet van een huishoudelijke hulp, maar daar in tegen, klaar is klaar en dan ga ik niet nog een werkje voor hem zoeken om de drie uren vol te maken. Ik denk gewoon dat, als je elkaar respecteerd, alles gladjes verloopt.

Ik laat ieder op zijn eigen mannier werken, als hij ander werk matriaal nodig heeft en ik zie dat hij gelijk heeft, ga ik dat halen. Nu val ik in herhaling, maar door een goede hulp kunnen wij op ons zelf blijven wonen en heb ik de tijd om mijn man zelf te verzorgen. Alfa hulp of niet, hij gaat er alleen maar met zijn salaris achteruit en blijft wel het zelfde werk doen. Hij is niet iemand die er met de pet naar gooit.

Ynid

• marga

heb zoiets ook weleens meegemaakt.een mevrouw wilde dat ik met wattenstaafjes de voegen van de badkamer wilde poetsen???????? je moet gelijk zeggen wat jouw grenzen zijn, dat doet zij nl ook.je doet de dingen die van je verwacht wordt, heel simpel.pas dan zul je een goed contact krijgen met je client. voor de client zelf is het ook moeilijk in het begin om afhankelijk van een hulp te moeten zijn.probeer er samen uit te komen.succes

• maia

Ik gaf witten aan als voorbeeld ,de rest waar jij het over hebt behoord gewoon tot huishoudelijke taken

Daarom benoem ik dat soort zaken ook niet Herminez dat is gewoon je werk ,klaar

Voegen schoonmaken met een wattenstokje zou ik ook niet doen gewoon omdat het niet werkt dat zou ik aangeven ,maar als ik tijd over had met zou ik dat rustig met een oude tandeborstel doen ,daar word het nm hardstikke schoon van:D

Als men er niet uit komt moet men gaan praten /informeren bij de instantie die je aangenomen heeft

• maia

Ik wil toch even reageren op het tweede gekopierde bericht

Toch begrijp ik een reactie best,het liefst zouden de mensen het zelf willen doen,soms hebben ze slechte bui om dat ze veel pijn hebben ,reageren ze zo uit frustratie,vervelend maar ja dat gebeurd dan is het de kunst om daar als hulp mee om te gaan.

Er door heen te prikken en laten bezinken

Het begrijpelijk dat ze het net zo schoon willen hebben als hun dat vroeger zelf deden,dat dat niet gaat met materialen die hun vroeger gebruikten , ook dat is de taak van een hulp om dat uit te leggen

Wat ik vel minder vind in je verhaal is kritiek op Surinaamse mensen

Er zijn legio goede en minder goede mensen in de samenleving ,dat je naar een roep wijst vind ik niet gepast