Helpende A/ Alfahulp

• maia

Excuses voor de taalfouten ,blindtypen gaat niet zo goed als ik dacht:D:D:D

• Anne

mij vriendin heeft al jaren thuiszorg. en dat bevalt prima.nu moet ze misschien binnenkort alfahulp. wat is het verschil. ik weet inmiddels dat ze goedkoper zijn maarwaar zit de kloe, of is die er niet. ik zoou het heel erg vinden dat er nietop haar wordt gelet want ze gaat heel erg gauw over haar grenzen en nu heb ik gehoord dat de alfa,daar niet op hoeft te letten, die is er alleen voor het werk en verder niet wie weet het .b.v.d

• Carolien

Het grootste verschil is dat bij Alphazorg de thuiszorgorganisatie geen verplichting heeft om vervanging te regelen bij ziekte of vakantie van de Alphamedewerker tot max. 6 weken. 6 weken is een hele tijd om zonder zorg te zitten. Sommige organisaties komen de client tegemoet door na een bepaalde periode toch vervanging te regelen, maar daar hebben ze wettelijk niet de verplichting toe. Als het voor jouw vriendin een probleem zou kunnen zijn dat er bijv. langer dan 2 weken geen zorg verleend wordt dan zou ik zeer zeker aanraden om een bezwaarschrift tegen de beschikking van de gemeente in te dienen !

Verder wordt de client bij Alphazorg geacht zelf alles te regelen samen met de Alphamedewerker. De client plant zelf het zorgmoment in overleg met de medewerker. Bij ziekte of vakantie kun je in overleg bepaald worden of en wanneer de gemiste zorg wordt ingehaald. Verder moeten geschillen tussen client en alphamedewerker zelf zoveel mogelijk worden opgelost, er zal weinig tot geen ondersteuning gegeven worden vanuit de organisatie tenzij het om zeer ernstige problemen gaat.

De client kan zelf ook deels de keuze maken wie er komt werken. De alphazorgmedewerker komt van te voren kennis maken en als het klikt dan wordt er een overeenkomst gesloten en gaat de medewerker aan de slag. Klikt het niet dan zal de organisatie een andere hulp moeten sturen.

Overigens vind ik het niet echt een taak van de thuiszorgmedewerker om de grenzen van jouw vriendin te bewaken, tenzij ze daar geestelijk natuurlijk zelf niet toe in staat zou zijn. Wanneer iemand zelf over zijn of haar grenzen gaat is dat zijn/haar eigen keuze. De gevolgen daarvan zijn dan ook voor zijn/haar rekening. Het is een harde leerschool, maar alleen op die manier leer je hoe om te gaan met je beperkingen en niet de grenzen over te gaan. Ik durf dit zo te zeggen, want ik heb zelf aandoeningen waarbij ik mijn grenzen contiinue tegenkom en zelf heb moeten leren mijn grenzen te bepalen en hoe toch die dingen te doen die ik wil doen zonder mezelf in grote problemen te brengen. De thuiszorgmedewerker kan alleen maar signaleren en aangeven dat het niet goed gaat, maar jouw vriendin zal er zelf mee om moeten gaan.

• Anne

Bedankt Carolien,die ze nu heeft help haar wel om met haar grenzen om te gaan die is er niet alleen voor het werk . maar ik weet nu genoeg, ze gaat alshet zover is de gemeente er direct van in kennis stellen

• Carolien

Bij de meeste gemeenten is het zo dat als de indicatie van voor 2007 doorloopt tot in 2007 of 2008 dat de situatie qua zorg onverander blijft. Dus zolang je vriendin geen herindicatie heeft gekregen kan ze eisen dat ze de zorg behoud in de vorm zoals ze die nu ontvangt, ze hoeft niet te accepteren dat haar zorg in Alphazorg wordt omgezet voor de herindicatie er is. Het zou zelfs onverstandig zijn om Alphazorg zonder dat er herindicatie heeft plaats gevonden te accepteren, want dat zou er voor kunnen zorgen dat een bezwaar tegen een latere Alpha-indicatie al vrijwel direct ongegrond verklaart wordt !

De thuiszorgorganisaties proberen al wel op grote schaal de zorg om te zetten in Alphazorg omdat dit voor de organisatie goedkoper is. Daarbij worden de klanten jammer genoeg niet altijd volledig en eerlijk geinformeerd. Het is dus zaak om goed zelf de zaken in de gaten te houden.

• Sihirci

Carolien schreef,;

De alphazorgmedewerker komt van te voren kennis maken.

Op papier staat dit er inderdaad, maar mijn ervaring is anders. Er komt een telefoontje waarin naam, adres en door de zorgaanbieder gemaakte afspraak met de nieuwe cliënt wordt doorgegeven en dan is het de bedoeling dat ik onmiddelijk aan de slag ga.

Voor ik als alphahulp begon is er niets verteld over wat wel of niet van mij wordt verwacht. Er wordt niet verteld dat bijvoorbeeld met chloor werken geweigerd mag worden of oor welke werkzaamheden de cliënt een indicatie heeft.

Groetjes,

Sihirci

• Ynid

Als ik dit allemaal zo lees, wordt het er niet beter op. Laten we maar even afwachten, mischien valt het nog mee.

Wij hebben van de gemeente bericht gehad dat er niets verandert voor ons omdat er een conrtact is afgesloten met “Privazorg”. Dat er wat veranderd voor de mensen die in de zorg werken geloof ik best. Inplaats dat de gemeente er nu openheid in geeft, ( dat zou een hoop onzekerheid weg nemen) Krijg je te horen dat ze nog niet zo wer zijn. Het zal je werkgever maar zijn.

Sterkte voor de mensen die in de zorg werken.

Ynid